Teleurstelling en strijdbaarheid vechten om voorrang bij het Team Churchill Avenue (TCA). Joost Klimbie, één van de initiatiefnemers van het alternatieve tracéplan voor de RijnlandRoute heeft de hoop echter nog niet helemaal verloren nu de provincie dinsdagavond bekend maakte te kiezen voor het buitenom-tracé langs de Stevenshof en door Voorschoten. Naar de rechter stappen om het besluit aan te vechten zal het TCA niet doen. Wel gaat Klimbie met het team de komende weken alsnog proberen om de politiek op andere gedachten te brengen. Volgens Klimbie schat de provincie een aantal zaken bij de Churchill Avenue te somber in.
Zo zit het met de toekomstbestendigheid van de Churchill Avenue volgens Klimbie wel goed en zijn beide tracés daarom gelijkwaardig. Wel erkent hij dat de CA duurder uitvalt dan het tracé Zoeken naar Balans. Echter geen 229 miljoen zoals de provincie denkt, maar ‘slechts’ 100 miljoen. Daarvoor zou de regio dan wel een verbindingsweg krijgen die beter scoort op het gebied van inpassing in milieu. De problemen met de luchtkwaliteit bij de tunnelmonden is volgens Klimbie oplosbaar.
4 reacties
Die nieuwe verbinding slibt binnen een paar jaar dicht. Hopelijk komt dan de Churchill Avenue weer in beeld. Hoe meer doorgaand verkeer ondergronds, hoe beter. Ik vrees dat Lelylaan nu nog meer dan vroeger een echte racebaan gaat worden. Vraag me ook af of het verkeer van de bloemenveiling (v.a. pakweg half vijf ’s ochtends is het een groot lawaaikonvooi, de Churchillbrug schudt letterlijk op z’n grondvesten, die gasten rijden hier echt veel te hard; de camera’s staan pas verderop) een omweg neemt.
Nee Eric, ik denk dat dit anders opgelost gaat worden. Zodra de Rijnlandroute buitenom dichtslibt, zal er een zes baans weg van worden gemaakt. Die Churchill Avenue raakt volledig buiten beeld, zodra het huidige verzet is gebroken en het buitenom trace wordt aangelegd.
@Emile: ik vrees eerder een verdubbeling van de Lelylaan/Churchillbrug, zodat er straks twee bovengrondse vierbaanswegen tussen A4 en A44 lopen.
De persverklaring van team Churchill Avenue (hoewel niet altijd even goed geformuleerd) wekt de indruk dat de variant Churchill Avenue is afgeknald op grond van aannames die op z’n zwakst gezegd zeer dubieus tot stand zijn gekomen.
Het is inderdaad vreemd dat de provincie in de kostenraming van CA steeds buitensporig hoog is gaan zitten en ook een vluchtstrook heeft meegenomen in de berekening, terwijl die helemaal niet nodig is (kijk ook naar de Hubertustunnel, de tunnel onder het Stationsplein, de Maastunnel, enz.).
Klimbie’s conclusie is dat CA niet duurder dan deze doldwaze moordaanslag op Voorschoten hoeft te zijn.
Op zich wel grappig dat een hele rechtse VVD-gemeente als Voorschoten nu eens met deze problematiek wordt geconfronteerd. Tot dusverre is het er – net als Wassenaar – altijd in geslaagd om steden als Leiden te laten bloeden als het ging om doorgaand verkeer (denk ook aan de afsluiting voor vrachtverkeer Leidseweg). Ik denk niet dat Ingrid de Bondt (VVD) nog erg populair bij haar achterban zal zijn.
Toch goed dat Voorschoten nu eens wordt geconfronteerd met de wijze waarop met name de VVD in dit land met zaken als verkeersproblematiek omgaat: deze partij gaat verwoestend om met het leefklimaat.
Tja, we zullen het zien. De onderlinge verhoudingen tussen de regionale VVDers zal sowieso onder spanning zijn komen te staan. Leendert de Lange (ook VVD) die in het bestuur van Holland Rijland ook de belangen van Voorschoten dient te bewaken, heeft zich met zijn voorkeur voor de buitenom variant ook niet erg populair gemaakt bij zijn partijgenoten in Voorschoten. Sterker nog, hij chanteert Voorschoten met het dreigement, dat als ze niet meebetalen, er ook geen inspraak meer zal zijn voor Voorschoten over het exacte trace door het dorp. Van je partijgenoten moet je het maar hebben.