RWO via Sumatratunnel zorgt voor jaren vertraging

12

De aanleg van de Ringweg Oost via een tunnel onder de Sumatrastraat zorgt voor een flinke vertraging ten opzichte van het eerdere tracé van de RWO via een tunnel onder de Zijl naar Leiderdorp. Het college houdt er nu rekening mee dat pas in 2018 begonnen kan worden met de bouw van de tunnel door de Kooi. Ook valt de weg (nog) duurder uit doordat de plankosten overschreden zullen worden nu er en heel nieuw tracé uitgewerkt moet worden. Ook stijgen de kosten door inflatie nu de weg pas later klaar zal zijn. Voor de zomer wil het college van de gemeenteraad groen licht voor het aangepaste tracé.

De vertraging treedt niet alleen op doordat er nu een heel nieuw plan moet worden gemaakt en doorgerekend, ook houdt het college rekening met onteigeningsprocedures. Langs de Sumatrastraat zal een flink aantal woningen gesloopt moeten worden om de bouw van de tunnel mogelijk te maken.

Delen

12 reacties

  1. Ach, hoe lang praten we al over het Oxfordmodel, randwegen buiten de stad, parkeerplaatsen buiten de stad met betaald parkeren en gratis vervoer naar de stad. Vraag het maar aan oudwethouder Jit Peters

  2. Wat een lachwekkende bijdrage van Pieter Kos van GroenNiks, de partij die een wethouder leverde die wel vond dat er dwars door de historische binnenstad een lightrailmonster kon rijden. Volstrekt ongeloofwaardig deze aperte autohater. Maar ja, daar zijn ze dan ook op afgerekend bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen…

  3. Jan Binnenstad op

    Hou nou toch eens op met deze peperdure onzin. Ga met je eigen geld dingen kopen die je niet wilt hebben, maar doe dat niet met gemeenschapsgeld. Mochten er echt partijen dit non-plan steunen dan weet ik in ieder geval waar ik de volgende verkiezingen niet op moet stemmen.

  4. edoonline@hotmail.com op

    Het is toch zo simpel:
    je wilt niet naar Leiden, je rijdt er omheen.
    je wilt wel naar Leiden, je rijdt tot het punt van waar je (gezellig en sociaal) verder kunt naar waar je wil zijn,
    of je bent er al.
    Genietend en wel, omdat je leuke en gezellige sociale mensen tegenkomt,
    die het ook leuk vinden dat jij er bent (vol waardering voor het waardevolle van onze stad) en niet alleen op koopjesjacht.
    Het OXFORD model is een geweldig model!
    Niet alleen voor planners maar juist voor mensen die gewoon leven.

  5. Kan de heer De Waard misschien aangeven op welk document het bericht is gebaseerd?

    Natuurlijk is zo’n tunnel onbetaalbaar en worden elders weer knelpunten veroorzaakt. En een weg door een woonwijk is natuurlijk geen ringweg. Een ringweg moet om woonkernen heen worden aangelegd. Dat kan in dit geval niet zonder Leiderdorp. Als die gemeente medewerking blijft weigeren moet de provincie ingrijpen (als dit kan) of moet Leiderdorp maar bij Leiden worden gevoegd. Een ringweg-oost zou echter eigenlijk ten oosten van Leiderdorp moeten worden gepland. Maar misschien is er geen ruimte meer voor extra wegen en heeft de wal het schip gekeerd, of de randstedelijke volheid de auto. Dan moet naar geheel andere oplossingen worden gezocht.

  6. Aha, een extra collegebesluit van vrijdag.
    De provincie wil niet ingrijpen, wat ik even vergeten was. Althans op basis van de "momenteel (…) beschikbare informatie" acht de provincie ingrijpen "niet opportuun". De provincie wil "dat gemeenten primair kijken naar mogelijkheden om hun verkeersproblemen op eigen grondgebied op te lossen". Maar dat kan dus niet altijd wanneer gemeenten en woonkernen zo dicht tegen elkaar aanliggen als hier het geval is. Zouden ze dat in het provinciehuis niet weten? Bovendien mogen Leiderdorpers de weg ook gebruiken, tolvrij zelfs ;-).
    De vraag is nu welke informatie de provincie nog nodig heeft om wel in te willen grijpen. En misschien moet Leiden wat steviger lobbyen. Maar als de provinciale weigering niet wordt herzien en Leiderdorp recalcitrant blijft, houdt het dus op. Geen ringweg oost dus. Zo’n tunnel is onbetaalbaar, wat betreft bouw en extra beheers- en onderhoudskosten, gaat ten koste van woningen en heeft nog wat nadelen. Niet aan beginnen dus!

    (citaten uit de brief van 9 nov. van GS aan B&W)

  7. @E.Meijer "Een ringweg-oost zou echter eigenlijk ten oosten van Leiderdorp moeten worden gepland."
    Die ligt er al: vanaf de A4 (afrit Hoogmade) tot aan de Willem de Zwijgerlaan vormen de N446 en de N445 de Provincialeweg (zo heet hij echt) een prima verbinding. Jammer alleen dat de aansluiting daarvan op de Kanaalweg niet echt optimaal is…

  8. Ja, inderdaad, W. Veenstra, goed dat u erop wijst. Als ik me niet vergis, was voor de aansluiting op de Kanaalweg ooit een oplossing bedacht, maar verdween die vanwege de hoge kosten al vroeg in de prullenbak.

    Overigens lees ik in de brief van de provincie een uitnodiging aan de gemeente om met een overtuigend verhaal te komen, waarna de GS het besluit om niet in te grijpen wellicht wil heroverwegen. Iedereen begrijpt tenslotte dat verkeersproblemen in de dichtbevolkte Randstad niet altijd binnen de gemeentegrenzen kunnen worden opgelost. Bovendien leiden deeloplossingen altijd tot nieuwe knelpunten elders. Er is dus een integrale aanpak nodig, met een leidende of coördinerende rol van de provincie.

  9. Chris de Waard op

    Eltjo, wat niet in het artikel terecht is gekomen, maar er best in had gekund is het feit dat het Leidse college wel degelijk vasthoudt aan het tracé via Leiderdorp, maar dat op dit moment onhaalbaar acht. Mocht Leiderdorp om wat voor reden dan ook op de schreden terug (moeten) keren, dan wordt het als het aan Leiden ligt dus alsnog de Zijldijk-variant.

  10. Aha. Dank voor de aanvulling. Ik ben er niet van overtuigd dat dat tracé de best mogelijke keuze is. Maar het is minder verkeerd dan een tunnel onder de Sumatrastraat. Nu mag dus een duur bureau wellicht een duur plan maken voor iets waarvan het de bedoeling is dat het er niet komt, in afwachting van iets dat er uiteindelijk misschien wél komt, als ik het goed begrijp. Ik zal de wonderlijke wereld van het openbaar bestuur nooit kunnen doorgronden ;-).

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline