De 100 miljoen euro die de provincie extra in de RijnlandRoute stopt is niet meer exclusief voor de variant ‘Zoeken naar Balans F+’. Nu het provinciebestuur heeft besloten om een definitieve keus voor dat tracé uit te stellen tot na de zomer om de twee overgebleven tracés goed te kunnen vergelijken, blijkt dat als de provincie alsnog voor de Churchill Avenue kiest, het extra geld ook dan beschikbaar is. Gedeputeerde Ingrid de Bondt gaf dat woensdag voor de Tweede Kamercommissie na enig aandringen van CDA-kamerlid De Rouwe toe. Daar hielden de nieuwe gedeputeerde Ingrid de Bondt en Joost Klimbie van het team Churchill Avenue beiden een presentatie voor de leden van de Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu.
De Rouwe wilde van de gedeputeerde weten hoe het zat met de 100 miljoen euro die in het coalitieakkoord van Zuid-Holland is bestemd als extra geld voor de Zoeken naar Balans-variant. Hij wilde weten of dat geld ook voor de Churchill Avenue beschikbaar zou zijn. Na stevig aandringen bleek dat geld er inderdaad ook dan te zijn. “Als de wereld er over een paar maanden anders uit ziet, dan zou ik terug kunnen gaan naar de coalitiefracties om te vragen of die 100 miljoen ook naar de Churchill Avenue mag,” aldus de Bondt. Als de 100 miljoen exclusief voor Zoeken naar Balans zou blijven, dan zou die variant altijd 100 miljoen beter blijven uitpakken dan de Churchill Avenue en is er geen sprake meer van de eerlijke vergelijking waartoe nu is besloten.
8 reacties
Ik vraag mij af of er niet eens een onderzoek kan worden gedaan naar die club.. Waar halen ze het geld vandaan voor al deze campagnes? Of is de BAM stiekum hun hoofdsponser omdat zij goed kunnen verdienen als deze variant er door komt. En wat is hun belang voor deze variant die alleen maar mooi is voor Leiden zuid-west want daar zit het mooie en in de Mors het lelijkste gedeelte van dit plan…
Het voornaamste ingrediënt van de ‘campagnes’ is niet geld, maar kennis van zaken, tijd, doorzettingsvermogen, en vooral overtuiging dat er voor 1 miljard een betere oplossing voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Leiden en de regio kan worden bereikt dan het voorkeurstracé van de provincie. Daarover heeft nog niemand een overtuigend, enthousiast verhaal weten te vertellen. (Behalve misschien de bestuurders die de indruk hebben gewekt dat je na aanleg van de Rijnlandroute zou kunnen rolschaatsen op de Lelylaan…)
Als je inhoudelijke opmerkingen hebt over de invulling bij de Mors, geef dan ook aan wat je graag beter zou zien.
Ik zeg ook niet dat het om het geld gaat.. Ik vroeg mij af hoe Churchill Avenue aan al het geld komt want het moet een hoop geld kosten om zo een campagne op te zetten en voor wat hoort wat bij elke geldschieter wie of wat hij of zij ook is. En het beste voor Leiden is toch als hij er buiten wordt aangelegd i.p.v. er dwars door heen of ben ik nou gek?
@marcorr
Bij de vrijwilligers voor de CA draait het niet zo om geld maar om iets anders te bereiken, b.v. waardevolle ruimte behouden en de overlast op de huidige route wegwerken.
Waarom denk jij eigenlijk dat buitenom beter is voor Leiden ?
Beter voor leiden beter voor voorschoten beter voor wie eigenlijk?t Gaat erom dat de steeds drukker wordende verkeersstroom en de toename van de bevolking in de randstad in goede banen wordt geleid:Jaren geleden was er geen Merenwijk geen Stevenshof daarvoor zelfs geen Zuid West. Mijn generatie heeft het allemaal zien gebeuren terwijl er heel wat stromingen waren die dat tegen wilde houden.
Ik wil maar zeggen als je een boom wil planten of er een wil weg halen er zijn er altijd wel die er tegen zijn.Zo lijkt het mij dat een weg dwars door de bebouwde kom van leiden de zgn
Churchill variant eigenlijk van de gekke is als deze ook om Leiden kan worden aangelegd.Zgn waardevolle ruimte veranderd met de tijd Zie de polders Zuid west, Merenwijk, Stevenshof enz.
@sido:
door redeneringen als die van jou is er in het verleden veel waardevols naar de knoppen geholpen. "Zgn waardevolle ruimte veranderd met de tijd". Inderdaad, op die manier wel.
Gelukkig wordt er tegenwoordig wat voorzichtiger omgesprongen met natuur, oude gebouwen, etc dan in de jaren 60 en 70. Maar helaas zijn er ook nu nog debacles waarbij veel landschap en huizen zijn verdwenen, de Betuwelijn is een duidelijk voorbeeld.
Gelukkig zijn er ook nu nog groeperingen die zich verzetten zoals het Team CA, Stichting Behoud Rijnland en vele bewonersverenigingen.
Ik wil hier nog aan toevoegen dat het team CA zich niet alleen verzet tegen de weg die veel schade aan zal richten, maar ook nog eens op een kundige en professionele manier werkt aan een haalbaar alternatief dat ook nog eens veel voordelen biedt voor Leiden.
frankieboy:Ik twijfel niet aan de motieven of kunde van degene zich die verzetten tegen div. plannen die de woon en leefomgeving van vele mensen zal veranderen of zelfs veslechteren maar er zal altijd een dominante beslissing vallen die niet altijd iedereen zal bevallen.Zo loop ik op een Breestraat vol met stinkende bussen terwijl er geen trammetje mag rijden volgens motieven waar ik in ieder geval niks van begrijp.Een tunnel variant dwars door Zuid-West zal toch ontdaan moeten worden van de uitstoot van uitlaatgassen ,lijkt mij niet zo prettig als je daar woont.Maar de meesten die voor deze variant zij zullen daar wel niet wonen denk ik.Voorts wens ik de groep veel succes met hun plan en hoop dat ze er over een jaar of dertig nog zo over denken.Het aantal mensen in de Randstad zal zeker in die tijd nog wel toenemen.