GroenLinks wil Ringweg Oost schrappen

5

Nu de RijnGouweLijn door het centrum van Leiden is afgeschoten, hoeft wat GroenLinks Leiden betreft ook de Ringweg Oost er niet te komen. Die weg moest een oplossing bieden voor het verkeer dat bij aanleg van de RGL niet meer van de Hooigracht gebruik zou kunnen maken. Volgens fractievoorzitter Pieter Kos van GroenLinks in Leiden is er nauwelijks draagvlak voor de weg: “Niet in de regio, niet bij Leiderdorp en ook niet in Leiden zelf. Daarbij is de ruzie tussen Leiderdorp en Leiden zo hoog opgelopen, dat samenwerking op andere vlakken in het geding komt. Bovendien is het asociaal om vele miljoenen uit te geven aan onnodig en ongewenst asfalt.”

GroenLinks pleit daarom voor het schrappen van de Ringweg en voor het anders besteden van het gereserveerde geld (165 miljoen euro). Kos: “Dit geld kunnen we veel beter investeren in Leiden voor beter Openbaar Vervoer, milieu en onderwijs.”

Dat er geen draagvlak is, wordt zeker niet door alle partijen gedeeld. Volgens CDA en VVD is de RWO ook zonder tram door het centrum hard nodig voor de bereikbaarbeid van Leiden en Leiderdorp. GroenLinks hoopt D66 en de SP wel warm te krijgen voor het schrappen van de ringweg, maar die partijen hebben eerder al ingestemd met de weg en dat vorig jaar ook vastgelegd in het beleidsakkoord met de VVD en het CDA.

Ook het Leidse College van B&W houdt vooralsnog vast aan de aanleg van de Ringweg Oost via het tracé over industrieterrein De Waard met een tunnel onder de Zijl naar Leiderdorp. Dat blijkt uit antwoorden die het college vandaag gaf op vragen van D66 naar mogelijke alternatieven. “Andere tracés (via de Sumatrastraat) spelen slechts een rol in de vorm van noodzakelijk risicomanagement,” aldus het college die dat alleen als optie ziet als naast Leiderdorp ook de provincie geen vaart maakt met de aanleg via het Leidse voorkeurstracé. Het feit de de RGL niet over de Hooigracht gaat rijden haalt volgens het college alleen de druk van de ketel, waardoor de vertraging minder problemen geeft. De noodzaak van de Ringweg Oost wordt er niet minder om.

Delen

5 reacties

  1. Ton de Bruijn op

    Een rondweg vol ingebouwde files door gelijkvloerse kruisingen en frequent draaiende bruggen als alternatief voor een afslagje verder op de A4 nemen; hoe kan je het verzinnen. Gewoon afblazen dat plan en bijzetten in het Groot Leidsche Rariteitenkabinet. Kunnen de huizen aan de Zijldijk ten minste ook blijven staan.

  2. frankieboy op

    Het is heel merkwaardig dat de Leidse VVD de tunnel in Churchill Avenue niet haalbaar acht en te riskant vindt, maar wel volop steun geeft aan de RWO via een tunnel onder de Zijl die veel riskanter is.
    Ik heb desondanks goede hoop dat ook dit dit project dezelfde kant op gaat als de RGL en het het industrieterrein in de Oostvlietpolder: de prullenbak in.

  3. Misschien dat GroenLinks ook nog een punt kan maken van de 7,7 miljoen die voor de Groene Singels is gereserveerd. Ik ben erg voor groen in de stad maar die 7,7 miljoen kunnen op dit moment beter ingezet worden voor de 117.000 inwoners van Leiden.

  4. Eerst maar eens afwachten tot de W. de Zwijgerlaan klaar is en of er dan nog centjes over zijn…. gewoontegetrouw worden dit soort projecten vele malen duurder om de dikke auto’s en jacuzzi’s voor directie en management mee te betalen;
    en geen "pikmannetjes-gedoe" a.u.b. van onze centjes, maar alles goed beargumenteren en erover nadenken in deze voor veel mensen moeiklijke tijd

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline