Onderzoek naar tracé Rijngouwelijn van start

15

De provincie Zuid-Holland is begonnen met de voorbereidingen van de millieueffectrapportage naar de RijnGouwelijn door Leiden. Het komende jaar worden daarin drie varianten met elkaar vergeleken: het tracé over de Hooigracht en de Langegracht, het Breestraat-tracé en ‘bestaand spoor’. In die laatste variant rijdt de tram over bestaand spoor naar Leiden Centraal, waarna reizigers naar de kust moeten overstappen op een sneltram. In de eerste fase van het onderzoek worden de verschillende varianten getoetst op reizigersaantallen, financiële en technische haalbaarheid. In de zomer van 2011 moet duidelijk worden welke varianten gedetailleerd onderzocht worden op zaken als geluids- en trillingseffecten, luchtkwaliteit, bodem en water, verkeersveiligheid en sociale aspecten.

Vandaag heeft de provincie het zogenaamde startdocument voor de m.e.r. vastgesteld. Dat wordt nu aangeboden aan de gemeente Leiden die het ter inzage zal leggen. Het milieueffectrapport beschrijft voor de drie alternatieven de mogelijke effecten tijdens de aanlegfase en na realisatie van de RijnGouwelijn. Binnen die alternatieven zijn varianten mogelijk, zoals bijvoorbeeld een halte bij CS aan stadszijde of zeezijde of een lus via de Turfmarkt dan wel via de Molenwerf.

Als Leiden in de uitkomst van de rapportage aanleiding ziet om geen bestemmingsplan vast te stellen voor het tracé dat uit het onderzoek als beste naar voren komt, zal de provincie alsnog gebruik maken van haar doorzettingsmacht en op basis van de m.e.r. een inpassingsplan maken. Mocht uit de m.e.r. blijken dat een ander tracé beter is dan het met de provincie afgesproken voorkeurstracé over de Hooigracht en de Langegracht, dan kan dat alleen worden uitgevoerd met instemming van de provincie.

Delen

15 reacties

  1. Jan C. Werkman op

    Bestaand spoor met enorme aanpassingen is toch dè oplossing. Een halte op het Haagwegterrein is noodzakelijk met een nieuwe verbinding naar de binnenstad. Tunnel als voorloper voor een echte metro van de Merenwijk naar Wassenaar/Den Haag. Viaducten i.p.v. de spoorweg-overgangen Haagweg en Morsweg. In plaats van overstappen op CS de lijn wel doortrekken met een fly-over naar de Leeuwenhoek met halte bij LUMC/ROC aan de zijde van Naturalis. De lijn zal toch ook moeten aansluiten op CS voor reizigers met andere bestemmingen.
    De Afrikaanderwijk zal een paar veren (oude woningen ) moeten laten, maar Leiden wordt voor andrre schade gespaard.
    Deze schets heb ik al eerder zonder succes ingec=diend.

  2. @Jan C. Werkman:
    Geen enkele schets zal t halen, de provincie heeft haar voorkeur al klaar en zal er alles aan doen om het op die manier aan te leggen, ongeacht of Leiden daardoor inkomsten (3 oktober) kwijtraakt, of niet…
    De provincie moet zich hier niet mee bemoeien, de RGL gaat t toch niet redden…

  3. Joost van Wassenaer op

    Asje van Dijk blijft maar geld in die RGL steken, die er nooit komt. Ten eerste zal de lijn volkomen onrendabel zijn, immers 70% van de Leidse bevolking zal hem boycotten; ten tweede, de kosten rijzen de pan uit en blijken een meervoud van de begrote som te zijn/worden; ten derde zal er vogende maand een nieuw provinciebestuur aantreden dat deze fel omstreden zaak wel eens in de prullenbak zou kunnen doen belanden.

  4. Marga Marring op

    En zo worden discussies van jaren geleden voor de zoveelste keer herhaald. Waarom eigenlijk? Het onderzoek kunnen reaguurders toch niet beïnvloeden. De drie [on]mogelijke tracé’s staan namelijk al vast. Als al die schrijvertjes nu eens zouden wachten totdat het onderzoek is afgerond en het rapport openbaar is.

  5. T.o.v. de bestaande situatie gaat er nogal wat veranderen/verslechteren rond trillingen, fijnstof, geluid en nog zo wat milieuaspecten bij een route door de smalle straten van Leiden.

    Het is te hopen dat de provincie jongste inzichten rond Gezondheid in de ruimtelijke planvorming meeneemt: Zie http://bit.ly/eVy78G (naar beneden scrollen en klikken op de namen levert de presentaties op)

    De presentatie van Selma van Velsen (lid van de MER commissie) is in dit verband bijzonder aardig om kennis van te nemen: http://www.vvm.info/?pid=main&id=545&utm_source=VVMnbjan11&utm_medium=e-mailnb&utm_content=20110117&utm_campaign=VVMnbjan11

  6. Dhr. G. Havingha op

    Waarom hebben Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Delft wel tram, metro en/of randstadrail en Leiden niet? Het is gewoon sneu!

  7. @Havingha. Laat ik een paar gokjes wagen:
    Ten 1e, omdat Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht veel groter dan Leiden zijn, Delft op zeer geringe afstand van Den Haag ligt en Leiden slechts een klein stadje aan de randen van een paar polders is?
    Ten 2e (samenhangend met 1), de kosten te hoog zijn in relatie tot het reizigersaanbod?
    Ten 3e, omdat er geen integraal randstedelijk openbaar vervoersplan en randstedelijke vervoersautoriteit zijn?

  8. Ten 4e is Leiden een armzalige stad met 1 winkelstraat wat een beetje indruk maakt de Haarlemmerstraat. Dat is alles, ook als je gaat stappen is er hier heel weinig het is er saai en slaapverwekkend. Er zijn zat steden waar het veel gezelliger is……

  9. Tevreden Leidenaar op

    Baloe, koop snel een enkele reis Caïro. Daar is het gegarandeerd niet saai. Er is zelfs een metro. Uitstappen op het Sadat-station en je bent midden in de gezelligheid op het Tahrir-plein. Veel plezier, joh. Doei!

  10. Centrum Leiden is niet om te shoppen, maar voor toeristen een mooie trekpleister..Haarlemmerstraat- breestraat- 2 winkelstraten Achter deze 2 winkelstraten is genoeg te bekijken voor de toerist.De Leidenaar gaat naar de SHOPPING-MALLS buiten Leiden.

  11. @Tevreden Leidenaar dat bedoel ik nou, intelligentie was altijd al bij jou ver te zoeken…….

  12. DE BUS:
    Ik ga sinds begin januari van leiden naar rijpwetering met het openbaarvervoer (Bus-connexxion)heen en terug is dat 15km
    Dat kost 4euro heen en 4euro terug,ik ga 2keer per week,kost mij 16euro per week,we gaan met zijn tweeën is dus 32euro per week
    32euro maal 52weken is 1664euro voor de Bus
    30km per week is 1560km per jaar

    DE AUTO:
    auto rijdt 1 op 12 gedeeld door 1560km is 130 liter
    130 liter maal 1,70euro benzine is 221euro

    1664euro Bus kosten of 221euro auto kosten voor brandstof
    is een verschil van 1339euro als je alleen van leiden naar rijpwetering reist
    Van dat geld kan je toch wel een auto onderhouden met al de vaste lasten.

    Dus openbaarvervoer wordt wel lekker gestimuleerd
    wordt RGL-lijn ook zo voordelig als de BUS
    voor leiden en omstreken kopen steeds meer mensen zoals ik een snorfiets kost geen parkeergeld en rijdt 1 op 40 , nou veel geluk leiden met je boemeltje….

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline