Een demonstratie tegen de zogenaamde F-variant van de Rijnlandroute die op dit moment wordt gehouden, kent een flinke opkomst. Voor de verbindingsweg die de A44 en de A4 moet gaan verbinden zijn verschillende varianten in beeld. Het meeste draagvlak is er voor het burgerinitiatief ‘Churchill Avenue’ waarbij de weg verdiept wordt aangelegd via de Churchilllaan. Daar zijn echter ook nog de grootste tekorten voor het project dat uit geldgebrek sowieso gefaseerd aangelegd zal worden. Bijkomend probleem is dat de rijksoverheid de Churcill Avenue nog niet officieel heeft erkend. Daardoor geldt de rijksbijdrage van 357 miljoen nog niet voor die variant. De F-variant stuit op de meeste weerstand, zowel uit Leiden als uit Voorschoten.
De F-variant loopt namelijk bovengronds door Voorschoten en in een verdiepte bak vlak langs de Stevenshof.Een tunnel is door geldgebrek eerder uit de plannen geschrapt. Ook doorsnijdt de weg de Oostvlietpolder.
18 reacties
Het grootste deel van deze mensen zijn alleen tegen die weg, omdat het in hun eigen achtertuin gebeurt. Als ze ergens anders woonden had je ze niet gehoord. Deze weg is wel degelijk nodig. Het is wel weer typisch voor de huidige samenleving in Nederland, dat op plekken waar rijke en invloedrijke mensen wonen, de weg verdiept of ondertunneld wordt (Wassenaar + Voorschoten), en op plekken waar gewone mensen wonen, de weg op maaiveldhoogte komt (Stevenshof).
Ondertunnel hem maar helemaal, het kost wat meer, maar dan hou je wel een mooi Nederlands natuurlandschap en zijn de mensen ook blij.
Zie voor onze visie op de Rijnlandroute en een foto-verslag van deze manifestatie
http://www.vriendenoostvlietpolder.nl
@Glibbert: Ja, maar die Nimby’s zij wel de ogen van de samenleving.
De doorgeefcameraas van de burger, het ene belang tegen het ander. Zo werkt dat in een democratische samenleving.
Totdat de voorspelling van Huxley uitkomt natuurlijk.
Een optocht of een beetje schreeuwen zal niet helpen. Schuiven met geld, dat helpt wel in deze ‘democratie’.
@Glibbert: nee, maar is signaal. Het volk kan er kennis van nemen. Aan snuffelen. Wat wil je dan? Birma, Myanmar?
Ondanks de toename van de cameraas, moet je openheid, informatie voor het volk blijven koesteren.
Wat dat betreft volg ik blindelings de objectiviteit (nou ja) van bovengenoemde Vrienden. Want daar worden we echt belazerd. Binnenkort zelfs, zo is de verwachting van onze vrienden van D66.
toevoeging: met daar wordt bedoeld de Oostvlietpolder.
Natuur weet je wel, weet je niet.
Ter verduidelijking: Het Churchill Avenue voorstel houdt een ondertunneling in van de Churchilllaan en Dr. Lelylaan, geen verdieping.
Die weg ( F-variant) stond al gepland toen de Stevenshof nog alleen op papier bestond. Op kaarten uit die tijd stond hij al ingetekend. Hij had er toen gewoon al moeten liggen want nu staan we al jaren vast, dag in dag uit. De mensen die langs het tracé wonen stonden vast niet zo te schreeuwen tegen de verlengde A4 door Delfland of de verbreding van de A4 bij Leiderdorp. Nee, zolang het maar niet bij jezelf voor de deur is………. Die weg is gewoon keihard nodig, al vele jaren.
@ Chris: we laten jouw in je waarde.
jij bent de tenslotte zoals de Waard is.
@ Chris: jij gaat dus nu het nivo bepalen, als Poortwachter.
@ Allen: pas op Chris kan niet tegen het vrijzinnige woord neuqen.
@ Chris: Mark Rutte-complexje? Vraagje.
@ Chris: blijf jij nou de hele nacht en ontij op om de binnenkomende reacties te beoordelen?
@ Chris: ben jij echt niet de alter-ego van Piet pekelharing?
Ik vind het gewoon erg jammer dat er zoveel onzin reacties worden geplaatst, waardoor mensen die wel serieus op de inhoud willen reageren dat soms/regelmatig niet doen.
W proberen met een klein clubje om op een goede serieuze manier het nieuws uit Leiden te brengen en daar steken we ontzettend veel tijd in. Het zou fijn zijn als de reacties zich beperken tot inhoudelijke discussies. Daar is de reactie mogelijkheid namelijk voor bedoeld. Zoals in de gedragscode staat die iedereen bij elke reactie aanvinkt…
@Jan de W.
De sportvelden langs de Churchilllaan liggen er niet voor niets. Ook de verbreding van over de Churchillaan stond gepland. Het clubhuis van Docos is ook een (pijnlijke) herinnering van gewenste mobiliteit in het verleden.
Iedereen is het er wel over eens dat er een betere mobiliteit moet komen door Leiden heen. Dat is ook niet het punt van discussie, wel de manier waarop je dat inricht. Een RLR langs de Stevenshof en door Voorschoten moet sowieso ondersteund worden door aanpassingen aan de Europaweg, Lammenschansplein, Plesmanlaan ga zo maar door.
De RLR door de polder betekent dat groen wordt ingeruild voor asfalt. Kennelijk heeft groen een hele lage m2 prijs voor de provincie.
@Jan de W. vanuit welke richting sta je dan vast en welke kant op?
@ Chris
Ik erger me ook aan dat clubje zogenaamde intellectuelen met hun ‘humor’. Een paar reacties oke, maar ze spammen die hele site van je vol met dom gelul met een paar latijnse termen er door heen.
Weer on topic.
Goed dat er zoveel aandacht is geweest.
Het zou doodzonde zijn als aanleg van de RR volgens variant F het schaarse open groen vernietigd en de overlast op de huidige route laat bestaan. Als de ChurchillAvenue gekozen wordt, behoudt je de open ruimte en wordt de overlast op de huidige route serieus verminderd.
Voorschotenen en Wassenaar begrijpen dat beter dan ons eigen gemeentebestuur en de provincie.
Natuurlijk geeft de aanlag van de CA eerst overlast. Maar net als nu bij de Willem de Zwijgerlaan neem je die tijdelijke ellende voor lief ter wille van het toekomstige resultaat.
Oh, en als je meer info wilt over die CA-variant: http://www.churchillavenue.nl/
Beste Sigmund,
Nee, Piet Pekelharing is niet het alter ego van Chris. Want P.P. dat ben ik.
Men moet zich wel realiseren dat we in de randstad wonen. Als je natuur wilt moet je op de Veluwe zijn. Niet dat hier alle natuur zomaar op de schop moet hoor, maar een strookje gras heeft nu eenmaal niet veel natuurwaarde, en de m2 prijs is inderdaad veel lager dan die in een wijk waar men al decennia lang de uitlaatgassen inademt van automobilisten die elder werken en ook elders wonen. Ik hoop dat al die filemobilsten dat ook eens beseffen. Ik ken mensen uit de Stevenshof die tegen de weg zijn langs hun buurt, maar wel gewoon in de auto stappen omdat ze in Den haag werken. Moet het nog gekker worden?
@Jan de W.
Ken je de plannen voor de Churchill Avenue eigenlijk wel of baseer je je mening op beperkte informatie?
En nog even over die inwoners van de Stevenshof die met de auto naar Den Haag gaan. Die zijn misschien in de Stevenshof gaan wonen omdat er een goede wegverbinding is met Den Haag. Die RLR zorgt ervoor dat zij straks niet meer bij Leiden-Zuid de snelweg op en af kunnen omdat deze op- en afritten verdwijnen, maar alleen via de Plesmanlaan straks de A44 kunnen bereiken. Mooie beloning voor de RLR langs je huis.