De gemeente Leiden moet zich duidelijk uitspreken voor de aanleg van de RijnGouweLijn. Dat stelt GroenLinks Leiden in een serie vragen aan het college. De partij vindt dat de gemeente tekort schiet in de communicatie rond de RGL omdat het er nog steeds alle schijn van heeft dat Leiden zoekt naar mogelijkheden om de sneltram tegen te houden. GroenLinks-fractievoorzitter Pieter Kos vraagt het college om duidelijk te maken dat Leiden inmiddels het standpunt heeft ingenomen om volledig mee te werken aan de aanleg. Ook wil hij dat de gemeente met de universiteit om tafel gaat om dat standpunt duidelijk over te brengen.
Rector Magnificus Paul van der Heijden van de Universiteit Leiden kondigde in het universiteitsblad Mare onlangs opnieuw aan dat de universiteit naar de rechter wil stappen als Leiden niet meewerkt aan het afgesproken Hooigracht-Langegrachttracé. De universiteit is één van de mede-investeerders in het RGL-project.
13 reacties
Kunnen de voorstanders mij nu eindelijk eens uitleggen wie er gebruik gaat maken van deze tram? En, om hoeveel mensen gaat het? Een schatting mag ook? Maar dan ook met onderbouwing. Kan je mij dan ook uitleggen hoe bussen door de stad gaan rijden? Gaat dat wel met het huidige verkeer? Moeten er ook huizen wijken voor de RGL? Zijn er bepaalde bruggen, die niet in de kosten zijn opgenomen. Moeten mensen uit de buitenwijken van Leiden extra overstappen als deze trambaan er ligt? Werkt en denkt connexion mee met deze plannen. Zo ook de NS? Is het zo dat, als deze trambaan er ligt, Leiden nog slechter bereikbaar wordt voor automobilisten?
Als iemand mij en vele anderen, hierover een bevredigend antwoord kan geven, zal ik mezelf berusten in deze voorgenomen plannen.
Pieter, ik denk dat we even een kwartiertje aan tafel moeten. En ik vrees dat je een hoop hebt uit te leggen. En misschien kunnen we dat combineren met een gesprekje met de RM van de UL. Het gaat er namelijk niet om om elkaar constant in de haren te vliegen, maar om elkaar te helpen problemen op te lossen. Problemen die soms echt simpel oplosbaar zijn. Wordt vervolgd.
Hoi Joost,
Jou laatste regel is een regel die men eens moet gaan toepassen "Problemen die soms echt simpel oplosbaar zijn". Want dit probleem is makkelijk op te lossen niet toestaan en diegene die dit allemaal besloten hebben alles af nemen en ze ter verantwoording roepen zodat ze weten waarom ze zoveel onzinnig geld verdienen. Deze mensen zijn de echte dieven van de bevolking van Leiden, maar tot op heden is er nog niemand die daarin zijn verantwoording neemt wat een achterbaks gekonkel is dit eigenlijk.
@sjoenalis,
Ik zou je op al die vragen antwoord kunnen geven.
-wie gaan er gebruik van maken: met geluk een handje vol studenten.
-Hoeveel mensen: nou als we echt blij zijn 50 op een goede dag en dit zijn dan de studenten + een handje gemeente raadsleden die kijken hoe goed het werkt totdat ze zien dat in gouda dezelfde winkels zitten.
-Hoe bussen door de stad: niet maar wel meer haltes op de singels waardoor dit de doorstroming behelpt.
-Gaat dat wel met het huidige verkeer: eigenlijk niet, maar staat wel stoer zo een tram denk je dan in de gemeenteraad.
-zijn er bruggen niet in de kosten genomen: Ja allemaal, maar dat vertellen we de burger niet anders denken ze dat het project duurder wordt dan dat het al is.
-Mensen in de buitenwijken: hoeven niet extra over te stappen wel een langere reistijd door de drukte op de buitenring en daarnaast hoeven ze niet extra over te stappen vanwege dat andere steden niet zo een tram hebben.
-denkt de NS en connexion mee: ja hun wel, maar ja de gemeente luistert niet dus is communicatie toch nutteloos.
-is het zo dat leiden slechter bereikbaar is met de trambaan: Volgens een groot gedeelte van de bevolking wel, maar een paar geleerde ambtenaren denken daar anders over, maar ja die komen ook niet met de auto naar hun werk.
Ik hoop dat hiermee al je antwoordden zijn gegeven en dat je je nu kunt berusten met een plan wat al gedoomd was voordat het ooit begon en dit allemaal dankzij een aantal zakkenvullende gemeenteraadsleden.
De vraag van Pieter Kos is volstrekt terecht. Want voor de bühne is D66 nu wel omgegaan, maar achter de schermen zijn ze nog steeds aan het traineren.
Burgert heeft het beter begrepen. D66 heeft zichzelf een beetje in de nesten gewerkt met onduidelijkheden en het meerdere keren wisselen van standpunten.
Hoe vaak willen mensen de discussies over nut en noodzaak van de RGL eigenlijk overdoen. Dergelijke discussies zijn al heel vaak gevoerd in de afgelopen ca. tien jaar. Het proces bevindt zich nu echt in een volgende fase, zeker na het rapport van de commissie HOVL. Of dat nu leuk wordt gevonden of niet. Ook niet gewenste delen van de werkelijkheid moeten worden geaccepteerd
Het slaat echt nergens op die hele rijngouwelijn, een vast spoor betekent 1 vaste lijn. Met een bus kan je 100 lijnen door elkaar laten lopen, en als blijkt dat er te weinig passagiers komen, of waar op sommige plekken van Leiden geen goede verbinding is, wijzig je gewoon de trajecten.
Als je het doet doe dan een heel netwerk met kleine trams die de bussen overbodig maken, maar dit is echt getikt, een grote trein door de Breestraat of Hooigracht, alleen omdat Asje van Dijk een zak geld krijgt hier en daar, die corrupte hond.
Wij Leidenaren zijn de dupe van deze ambtenaren die iets op hun CV willen bijschrijven. Iedereen weet dat het zo is, maar tegenwoordig kan je er toch niks tegen doen.
Democratie van tegenwoordig is 1x in de 4 jaar stemmen (en dan stem je ergens op en doen ze van alles wat niet in hun verkiezingsprogramma stond) en voor de rest je bek dichthouden en alles pikken. Tenzij je geld hebt, dan kan je alles voor elkaar krijgen. De zogenaamde democratie in Nederland is een middel om het volk te laten denken dat zij inspraak hebben en zo rustig te houden.
Als D66 een duidelijke pro RGL uitspraak doet, dan hebben zij dus heel duidelijk kiezers gestolen, kiezersbedrog gepleegd, lekker makkelijk gescoord met populaire verkiezingspunten die na een paar maanden al niet meer worden waargemaakt. Dan mag het college van mij betreft klappen, want 3/4 van de vele stemmen die zij hebben gekregen, hebben zij gekregen van mensen die anders nooit van hun leven op de D66 zouden stemmen. Deze mensen stemden alleen op de D66 vanwege het harde NEE standpunt van hun, iets wat de Leidenaar aan het hart gaat. Dit valt natuurlijk weer niet te bewijzen, dus D66 zal dat wel weer negeren. Ze zullen wel zeggen dat ze geen poot hebben om op te staan wat betreft de RGL, maar dat hadden ze voor de verkiezingen ook wel kunnen bedenken.
En die universiteit moet ook hun grote bek even gaan dichthouden, wij Leidenaren die zogenaamd altijd van die gasten profiteren, ik merk er niks van. Studenten gaan toch naar hun eigen tenten met eigen tapvergunningen en winkelen overal, behalve in Leiden. Dan rotten ze toch maar op naar Den Haag, waar ze toch al schaamteloos mee flirten. Wij kunnen wel zonder, de stad bestaat al 1200 jaar namelijk, en de universiteit pas 435 jaar.
Onrendabel. De voorstanders maar hinieninterpretieren.
Niet nodig om die stad bruizend te halten. Oenzin
De RijnGouwe lijn heeft als doel woningen te kunnen bouwen langs de halteplaatsen en op het vliegveld Valkenburg. Hoe mensen uit de regio op de Breestraat komen doet niet ter zake en is niet aan de orde. Die zoeken het maar uit en of de bussen nog rijden, daar wordt niet over nagedacht. Bouwvolume daar gaat het om.
@J. Gijsman:
hoe zat dat dan met die regel dat iedere nieuwe woonkern binnen een kwartier fietsen van een station moet liggen?
Dus zaak omdraaien, nieuwe woonkern (bv Valkenburg): koste wat kost een OV vorm erbij slepen, infröbelen.
@ eduard,
Zolang mensen zo blijven denken als jij verandert er ook niks en geloof dat de geschiedenis al vaak genoeg heeft laten zien dat mensen die toegeven vaak worden benoemd als verraders.
Wat betreft of D66 schuldig is of welke andere partij daar ga ik niet over, want ik ben van mening dat ieder die in de gemeenteraad zit en hier mee akkoord gegaan is zijn verantwoordelijk.
maar mensen we kunnen allemaal wel blijven genieten van de oude binnenstad van Leiden met als hoogte punt een hyper moderne tram die niet rendabel is nee dit is echt publiek trekken naar Leiden. Ben in ieder geval blij dat ik niet zover gestudeerd heb dat ik logisch kan denken (menig gemeenteraadslid moet maar is goed kijken of zijn diploma wel echt is).
@Dennis:
NS Werkt juist net als iedere weldenkende Leidenaar tegen, want
als de RGL ook maar over bestaand spoor moet, dan stopt de NS de lijn Leiden Centraal – Utrecht Centraal en verliest Leiden zijn functie als 5e belangrijke overstap station van Nederland…
Volgens de NS zou deze lijn dan niet meer rendabel zijn, wat ik me dan ook wel in kan denken…
@killrdevil
Oke dat snap ik, maar daarin zouden we de NS ook te gemoet komen door de tram te schrappen en dubbel spoor te maken waardoor er twee keer zoveel mensen zouden kunnen reizen, mensen vrolijker met de trein gaan en de bereikbaarheid ook acceptabeler maakt.
Het probleem van deze tram is gewoon dat het aan alle kanten te veel geld gaat kosten voor wat er uit komt met als gevolg dat weer niemand zijn verantwoording wil nemen en met een groot zak geld wegrent en de burger met de ellende opzaait.
maar toch bedankt voor je reactie KillRdevil en voor de uitleg.
nog steeds geen reacties van voorstanders??????????????? Moet ik nu mijn makkelijke conclusies trekken?