De provincie Zuid-Holland laat een Milieueffectrapportage (MER) opstellen voor het tracédeel Oegstgeest-Leiden-Zoeterwoude-Rijnwoude van de RijnGouweLijn. Dat heeft Gedeputeerde Staten vandaag laten weten. In de vier genoemde gemeenten moet de bestemmingsplanprocedure voor de RijnGouwelijn nog worden afgerond. In de MER worden ook de drie varianten meegenomen die Leiden vorige week voorstelde, te weten: Hooigracht-Langegracht, Breestraat en bestaand spoor met een overstap op Leiden Centraal. De provincie houdt de mogelijkheid van een inpassingsplan wel achter de hand en gaat verder met de procedure om dat mogelijk te maken vor het geval Leiden in de ogen van de provincie te lang doet over het vaststellen van een bestemmingsplan.
Gedeputeerde Staten heeft gisteren besloten dat het voor de hand ligt dat de provincie als initiatiefnemer optreedt en de MER in samenwerking met betrokken gemeenten opstelt. Dit besluit is genomen als reactie op het rapport van de commissie HOVL en het standpunt van het college van B&W van Leiden daarop. Door initiatiefnemer te zijn bij het opstellen van de MER, wil de provincie vaart houden in de realisatie van de RijnGouwelijn. In verband met de uitvoering van de werkzaamheden op het tracédeel tussen Gouda en Alphen aan den Rijn en de lopende aanbesteding, wil de provincie de regie houden om zo mogelijke vertraging in het project zo beperkt mogelijk te houden.
17 reacties
Wonderlijk verhaal; de Provincie heeft jaren lang volgehouden dat er van m.e.r. plicht geen sprake zou zijn. Nu is de Gemeente Leiden het "bevoegd gezag" voor een m.e.r. plichtig besluit en wil de provincie het m.e.r. initiatief ineens overnemen. We zullen de brief afwachten maar het lijkt op het zoveelste vluggertje van de PZH.
Op de website van een ander Leids medium staat een bericht dat de Provincie weliswaar alle drie de trajecten (Breestraat, Hooigracht-Langegracht en over bestaand spoor en verder per tram naar Katwijk) in het MER-onderzoek wil meenemen, maar dat de heer Asje zich niet kan voorstellen dat het uiteindelijke traject van het bestaand spoor gebruik zal maken. Hij noemt deze variant zelfs niet bespreekbaar.
Het is dus maar de vraag of het Leidse College door uitvoering te geven aan de twee bestuursovereenkomsten met de Provincie het traject nog kan beïnvloeden. Maar misschien moeten ”we” de Haagse bluf van de heer Asje gewoon negeren. Waarschijnlijk is het onderhandelingstechniek. En tenslotte komen er weer provinciale verkiezingen aan.
@piet
Het is jammer dat gedeputeerde Van Dijk Sleutelstad.nl en de circa 5000 dagelijkse lezers niet te woord wenst te staan. Niet interessant genoeg kennelijk. Anders hadden we hier ook meer kunnen melden dan hetgeen het officiele persbericht heeft gehaald.
@ Chris, de heer Asje van Dijk voelt zich met zijn aan Napoleonitische grootheidswaanzin grenzende megalomane plannetjes nou eenmaal ver boven het gepeupel uit Leiden verheven. Vanuit zijn ivoren toren vaardigt hij de ene na de andere oekaze uit, waarmee hij zijn prinsdom zonder enige dialoog met het voetvolk denkt te kunnen besturen. Als enige leidraad hanteert hij hierbij ‘Il Principe’ van Macchiavelli dat door hem zo gekoesterd wordt dat het een vast plaatsje op zijn nachtkastje heeft en dagelijks door hemzelf met tedere hand afgestoft wordt.
Zo die zit.
Sorry, Macchiavelli moet natuurlijk Machiavelli zijn.
Piet P.: Je verschijving is niet relevant, de boodschap komt plausibel over.
@ Ton de Bruijn: Beter een provinciaals initiatief dan een onbetrouwbaar college aan het roer
Ik zou het niet erg slim vinden als Leiden die MER door de Provincie ZH laat uitvoeren. Dan weet je al bijna zeker dat die de uitkomst daarvan zodanig gaan regisseren, dat daar alleen maar de trace variant door de binnenstad uit komt.
Wethouder Strijk moet nu de regie niet meer uit handen geven.
@ Emile de Heer en andere mensen: zijn jullie vergeten dat d66 de kiezer enorm heeft bedrogen? Ik heb nog geen excuses van d66 gehoord. Jullie wel?
D66 roept zelf wel heel hard dat mensen moeten aftreden, wanneer zij een fout hebben gemaakt, maar zelf zullen ze dat niet doen.
Ik ben het helemaal eens met Emile de Heer. De MER procedure laat zien dat Asje van Dijk geen middel schuwt om zijn idee door te drammen. Er moest zelfs een demissionaire minister, die zijn afsscheid van de politiek al had aangekondigd, worden ingeschakeld om de financiële voorwaarden en voorwaarden aan de uitvoering zodanig te formuleren dat de N11W weer als beste alternatief uit de bus zou komen. De N11W dreigde namelijk het onderspit te gaan delven in de lopende procedures.
Ik lees net ook weer dat Asje van Dijk benadrukt dat alleen een Lightrail concept kan worden onderzocht. Misschien is het wijs om daarbij dan het functioneren van dit concept in de afgelopen jaren tot Gouda en Alphen a/d Rijn te evalueren.
Kunnen we nu alvast een straatnaam of standbeeld regelen voor Asje van Dijk?
Guus, ik ben dan een voorstander om een verkeersplein of verkeersknooppunt naar Asje van Dijk te noemen.
@Rutger
Bedoelde ik ook in Proviciaal verband.
Een ingewikkelde overbodige rotonde in Aarlanderveen ofzo.
Het Prins Asje plein.
Of een dierenkerkhof in Hei- en Boeicop/Schoonrewoerd,
Het Asje en Dierenrusthof.
Mij lijkt een betonnen bunker meer toepasselijk om naar Asje van Dijk te noemen.
Laten we het Lammenschansplein dan maar hernoemen in het Asje van Dijkplein! Misschien gebeurd er dan eens wat……
We zijn er bijna uit jongens.
Prins Asje van Dijck dan maar?
Als we het voor zijn dood doen, zet i misschien
die vermaledijde RGL uit zijn hersenbunker.
Correctie: het Prins Asje van Dijckplein.