Een onafhankelijke commissie onder leiding van Boele Staal gaat vanaf morgen aan de slag om alternatieven te zoeken voor de RijnGouweLijn. Ook moet de commissie antwoord geven op de vraag wat de juridische positie en financiële consequenties voor Leiden zijn van het besluit om geen medewerking te verlenen aan de aanleg van de RijnGouwelijn door Leiden. Naast Staal nemen Prof. Dr. B. Schueler (Universiteit Utrecht, deskundige bestuursrecht) en Prof. Dr. Nijkamp (Vrije Universiteit Amsterdam, deskundig op gebied van effecten infrastructuur op stedelijke ontwikkeling) zitting in de commissie. Staal zelf is voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en namens de werkgeversorganisatie VNO-NCW lid van de SER. Staal was in het verleden Commissaris van de Koningin in Utrecht (1998-2007) en lid van de Eerste Kamer voor D66 (1991-1998). In september moet de commissie met antwoorden komen. Op basis van het advies neemt het college van burgemeester en wethouders een definitief standpunt over de RijnGouwelijn in.
Tijdens het onderzoek van de commissie werkt de gemeente Leiden door aan het bestemmingsplan RijnGouwelijn-Oost. Dat betekent bijvoorbeeld dat alle inspraakreacties de komende periode gewoon worden beantwoord. Volgens D66-wethouder Robert Strijk (Bereikbaarheid, Financiën & Economie) zullen dat eerlijke en objectieve antwoorden zijn en zal de gemeente de prodecure niet om zeep helpen door bezwaarmakers in het gelijk te stellen.
Strijk wijst er verder op dat Leiden snel werk wil maken van de verbetering van de bereikbaarheid van de stad: “Zowel voor auto’s als voor hoogwaardig openbaar vervoer. De nu benoemde commissie Hoogwaardig Openbaar Vervoer gaat daarom op zoek naar goede alternatieven voor de RGL. Daarbij wordt vooral gekeken naar de vervoerswaarde van die alternatieven. Die wordt dan afgezet tegen de vervoerscijfers die we al kennen voor de RijnGouweLijn: “Met de benoeming van de commissie doen we recht aan de uitslag van het referendum en de verkiezingsuitslag. Daaruit blijkt een onverminderd laag draagvlak onder de bevolking voor de RGL. Daarnaast moet de bereikbaarheid wel snel worden aangepakt, om zo ook recht te doen aan de verwachtingen die zijn gewekt bij onze partners.” Strijk doelt daarmee onder meer op de regiogemeenten, kennisinstellingen en de provincie.
Met die provincie heeft Strijk inmiddels ook gesproken. “Ik heb gedeputeerde Van Dijk ons standpunt nog eens uitgelegd en hij heeft begrip voor ons dilemma. Het was een goed gesprek en we hebben geen ruzie.” Dat goede gesprek heeft de provincie er overigens niet van weerhouden om vandaag te besluiten om een verkennend onderzoek uit te laten voeren naar een zogenaamd ‘inpassingsbesluit’. Daarmee wil de provincie het bestemmingsplan voor de RGL door Leiden vaststellen zonder Leidse medewerking.
8 reacties
Het lijkt er steeds meer op dat de provincie feitelijke sabotage van de RGL wil uitlokken.
Met deze commissie wordt bestuurlijke, juridische en economisch expertise samen gebracht. Ik hoop dat ze ook nog een advies bij Rover Holland Rijnland gaan inwinnen om de haalbaarheid van alternatieven voor de RGL te toetsen aan de visie van OV experts.
En waar komt de Commissie Staal dan mee? Precies: met de plannen van de Stadspartij. Dubbelspoor naar Utrecht en uitbreiding van RandstadRail. Den Haag, Delft, Rotterdam, Zoetermeer ligt er al. Zoetermeer, Leiderdorp, Leiden, Valkenburg, Wassenaar, Den Haag komt er aan. En de splitsing Valkenburg, Katwijk, Noordwijk. En Leiderdorp, Alphen. Waarschuwing: dit advies is gratis, maar wat kost de Commissie Staal? En wie betaalt dat?
@Joost van Breukelen:
Dubbelspoor naar Utrecht is geen plan van de Stadspartij, maar van de SP en Groen Links probeert daar ook een graantje van mee te pikken, dus wat nou Stadspartij?
Weet waar je het over hebt als je iets neerzet, dat voorkomt een hoop narigheid…
Overigens zal de Rampstadrail er dan ook niet komen, als Leiden al geen RGL wil, dus beetje dom bedacht…
Staal is dus het opperhoofd der Nederlandse bankiers, die volgens hem geen fouten maken. Zijn achterban is echter een beetje onbetrouwbaar, maar heel goed in het verkwisten van andermans geld en dan de hand ophouden.
Van Breukelen overdrijft, het zijn geen concrete en uitgwerkte plannen maar losse flodders en ideetjes, zoals we die ook van anderen hebben gehoord in de afgelopen jaren. Naarmate de vragen naar de invulling concreter worden, worden de "plannen" vager, vooral als het over geld gaat. Iedereen kan vage plannen formulieren en het gebeurt dan ook volop in de politiek.
@killRdevil. Randstadrail zou wel aangesloten kunnen worden op reguliere trams uit Leiderdorp en Voorschoten naar Leiden. Dat materieel is echter niet te combineren met de beoogde lightrail treinstellen voor de RGL.
@ Frits vd Meer. Je hebt wel gelijk. Het zou echter alleen al een winstpunt zijn, als de discussie over hoogwaardig openbaar vervoer weer gaat over de inhoud (de bereikbaarheid van Leiden) en niet over politiek prestige en bestuursrechtelijke argumenten.
Staal is van: NVB..wat heeft dit te maken met deRGL ..de financiën waarschijnlijk en ja inderdaad Staal hebben we nodig om de rails te maken toch? de stalen rails voor het treintraject.D66 Robert Strijk….mooie combinatie..( niet dus)en snel..waarom snel..haastige spoed is zelden-nooit goed -dat is ondoordachte dingen doen dus.
@Emile de Heer:
Denkt u nu echt dat Leiden de Rampstadrail wel zal accepteren, als Leiden de RGL niet accepteert?
Leiden accepteert geen tram in de stad, dat is hoe menigeen erover denkt in Leiden, die Leiden een warm hart toedraagt en Leiden niet verandert wil zien worden…