Provincie: Opzeggen RGL-overeenkomst kost Leiden 100 miljoen

37

Als het nieuwe Leidse gemeentebestuur de RijnGouwelijn-overeenkomst met de provincie daadwerkelijk opzegt, gaat dat de Sleutelstad 70 tot 100 miljoen euro kosten. Dat zei gedeputeerde Asje van Dijk vanmorgen tijdens een door GroenLinks aangevraagd spoeddebat over het Leidse collegeakkoord. In dat geval hoeft Leiden namelijk niet te rekenen op bijdragen van de provincie voor de Ringweg-Oost, en de ontsluiting van het Biosciencepark.

Een motie waarin Gedeputeerde Staten wordt opgeroepen om Leiden aan de overeenkomst te houden en anders zo snel mogelijk een inpassingsplan te maken kreeg brede steun in Provinciala Staten. Alleen de SP, D66 en de Partij voor de Dieren stemden tegen. D66-statenlid Wenneker gaf wel aan dat zijn fractie een democratisch genomen besluit in de staten zal steunen. “Mooi, dan begin ik daar mijn gesprek met het Leidse college mee,” aldus van Dijk die zich opgetogen toonde over de ‘krachtige ondersteuning’ van zijn beleid.

Delen

37 reacties

  1. oei, wat een dominant gedrag zeg van hogerhand om Leiden te dwingen tot zoiets.En dat in een democratisch land en dat kost Leiden miljoenen, echt niet hoor, Leiden ligt in Nederland en de Provincie is óók in Nederland. En dreigen kom op zeg weer zo een puberaal gedrag van As! Is dit een mening namens de gehele gedeputeerde Staten of is dit Asjes mening zelf? Komop zeg alle kosten die het Nederlands leger maakt voor Afganistan worden ook niet geïnd ..Afganistan krijgt de rekening niet gepresenteerd en Onze Koninginnedag landelijk gevierd kost ook een tiet met geld voor de provincie Zeeland deze keer. En Asje van Dijk, de afsluitdijk is met 1 vinger te dichten..ja, ja Asje-menou! 4 vingers overhouden hierna.

  2. @Diederick
    hier nog wat info van mij. Goed stuk van jou, haha.
    Daar heb je helemaal een punt, boelzay 🙂

    Leiden wil niet!
    70% van haar bewoners willen niet!
    Duidelijk?!
    De Provincie kan de pot op.
    Doe maar een spoeddebat,
    laat Asje op zn kop gaan staan.
    Dreigingen, onderdrukken etc, dat kunnen ze.

    De meerderheid heeft al lang gesproken, respect is dan wel op zn plaats.
    Begrijp überhaupt niet, waarom Provinciale staten bestaat,
    als ze de Leidsche RGL standpunt niet eens respecteren.

    Toen der tijd Leiden via het referendum tegen RGL heeft gestemd,
    deed de Provincie lekker dat gewoon doorvoeren,
    dwars tegen 70% van de bewoners in.
    Waarom dan een referenda, stelletje……
    met besluitvorming speel je niet, laat staan ermee te sollen.
    Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten,
    dat gebeurd dus nu, Leiden volgt haar eigen gekozen pad zonder RGL.

    Daarbij ben ik heel trost op het nieuw gevormde college,
    die Geen- RGL kwestie ter harte onderstrepen, echt top!

    Ga vooral zo door!
    De Leidsche zegen hebben jullie 🙂

  3. Francine Hermsen op

    Niets nieuws onder de zon. Gedeputeerden en een grote meerderheid van Provinciale Staten willen dat de gemeente Leiden zich aan de overeenkomst en de afspraken houdt en dat de tijd van overleg over de RGL na al die jaren verstreken is. Van Dijk gaat het gesprek dus aan met ruime steun in de rug. Het nieuwe college moet zich op echte politiek en belangrijk beleid gaan concentreren. Dat is misschien moeilijker voor de politici en minder leuk voor het volk dan de provincie jennen en dwarszitten, maar wel belangrijker.

  4. Ik was er al wel bang vor dat dit ging gebeuren, ik voelde niks anders dan rottigheid met die RGL…
    Nu zien we allemaal wat ervan gaat komen, heb het al die tijd bij het rechte eind gehad…

  5. een Leidenaar op

    Ja, Dit is democratisch. Ook Provinciale Staten zijn gekozen, door ons. Nog iets anders; kent iemand een stad met tram/lightrail waar de bevolking die af wil schaffen? Met andere woorden; de aanleg geeft even overlast, daarna is iedereen blij.

  6. we weten waar we volgend jaar met de statenverkiezingen dus niet op moeten stemmen de pvda en gl dus in de vorige campagne werd er nog door de staten geroepen dat ze meer interaktie met de bevolking wilden en meer luisteren volgens mij moet u met zijn alle eens een bezoek brengen aan de hoorspecialist voor een apparaatje als je bof hebt betaald het zieken fonds tevens willen katwijk en noordwijk dat ding ook niet !!! dus waar begind men dan aan de bevolking komt steeds verder af te staan van de staten maar dat hebben ze er dan zelf naar gemaakt dit leidsch college gaat proberen de wens van de bevolking uit te voeren door die boemmel buiten de stad te houden das wat de bevolking hun gevraagd heeft de pvda heeft gezegt het referendum te respecteren niet dus men heeft geen respect voor de inwoners van hun gemeente foei!!

  7. een leidenaar op

    Martine, je moet stemmen wat je wilt. Laat je niet te veel leiden door emoties in de trend van ‘de wil van de leidse bevolking’. Dat referendum had een opkomst van 54 procent; da’s maar net de helft. Nogmaals; wie kent een stad waar de bevolking de tram/lightrail wil opdoeken? Alleen de aanleg geeft overlast, daarna is iedereen blij.

  8. Mooi! Zo zie je wat ervan komt als je lekker makkelijk de domme NIMBY’s naar de mond praat. Het nieuwe college gaat al af voor het is aangetreden. D66 beloofde plechtig de RGL tegen te houden. Van den Berg en Witteman, laat die afscheidsspeech maar zitten ;).

  9. Dhr. G. Havingha op

    Als je handtekening onder een contract staat, dan heb je met de inhoud daarvan ingestemd, inclusief kleine lettertjes en boeteclausules

    Ik wil graag dat mijn gemeente zichzelf serieus neemt en instaat voor de gevolgen van zijn daden, ookal staat om de zoveel jaren een ander (lees coalitie) aan het roer

  10. G. Havingha op

    Ik ben wel voorstander van OV, maar als ik hoor dat de reistijd Gouda CS – Leiden CS significant langer gaat duren dan nu het geval is, vind ik dat best triest.

  11. En straks weer zeggen: tja, we hebben ons best gedaan maar het is helaas niet gelukt. Het was iedereen tevoren duidelijk dat deze loze verkiezingsbelofte een ramp betekende.

  12. Julian van der Kraats (SP) op

    Niet meewerken aan de RGL "kost" helemaal niets. Het is allemaal belastinggeld, of je het nou via de provinciale opcenten betaalt of via de OZB. Gratis geld van een overheid voor een andere overheid bestaat niet.

    Het gaat er juist om dat de RGL nodeloos duur is. Alle overheden kunnen zichzelf veel geld besparen door voor slimmere en goedkoper exploiteerbare opties te kiezen. Dus gewoon sprintertreintjes tussen hier en Gouda en vrije busbanen (of desnoods een stadstram, we gaan het zien) tussen Leiderdorp en Leiden CS, en vanaf CS naar Katwijk en Noordwijk.

    Wat het verband is met de Rijnlandroute snap ik trouwens niet. Dat is toch echt een provinciale weg. De provincie moet juist blij zijn met de medewerking van Leiden en de medefinanciering via Holland Rijnland.

    De gedeputeerde laat zichzelf weer eens kennen als slechte bestuurder. Erg kinderachtig om met bedreigingen te gaan strooien. Maar goed, zo kennen we hem. Zo is ook het ‘democratisch besluit’ om de RGL dan toch maar aan te leggen tot stand gekomen; na een dreigement van de provincie. Het doet mij nog het meest denken aan de maffia die klaagt als een winkeltje geen beschermingsgeld betaalt. Want er ligt toch een afspraak met de winkel? Als er betaald wordt komen er ook geen problemen!

    De komende tijd wordt spannend. Leiden moet weer de regio in om te werken aan een alternatief dat beter is voor alle regiogemeenten. Dat is kort na het referendum ook al gebeurd dus zo moeilijk is dat niet. De provincie zal moeten aantonen dat een RijnGouweLijn dwars door Leiden de allerbeste oplossing is, en dat er dus geen betere alternatieven zijn. Dat gaat ze nooit lukken, dus ik zie de strijd met vertouwen tegemoet. Ik kan alleen maar hopen dat we zo min mogelijk tijd en energie kwijt zijn aan die strijd, zodat we zo snel mogelijk weer gezamenlijk kunnen werken aan oplossingen waar iedereen wat aan heeft.

  13. @ van der Kraats: de boodschap komt blijkbaar nog steeds niet over, de tijd van praten is voorbij.

  14. De reactie van Julian van der Kraats (SP) lijkt op een bezwering door iemand die de stand van zaken niet kan accepteren.

  15. Duidelijk verhaal van Julian van der Kraats.
    Tenminste één iemand die zich niet bang laat maken.

  16. en nu allemaal niet meer naar ‘ons eigen tuintje’ kijken, maar naar provinciaal belang! Laat die tram dus maar komen!

  17. die tram komt er toch nooit van ze leven meer.
    provincie heeft alleen maar groot praat. maar wij zijn baas over eigen stad. asje douw die 100 miljoen maar in je reet.

  18. Piet Schuur op

    Wat een overtrokken reacties in de Statenvergadering ! Daar beweert de gedeputeerde schaamteloos dat van de 12 gemeenten alleen Leiden de RGL niet meer ziet zitten. Gemakshalve noemt hij neit dat in Goudea al afgewken is van de oorspronkelijke plannen, dat Noordwijk de tram niet wil, endat in Katwijk grote bezwaren zijn. Het kwam de gedeputeerde goed uit dat van Raan namens onze Leidse "kennisindustrie" weer met zijn niet onderbouwde voor-riedel kwam inspreken. Het debat ging verder alleen om het machtsspel. Of de RGL een project is dat zijn geld waard is, werd zorgvuldig buiten de discussie gehouden.
    Toch zal de provincie als zij haar zin wil doordrijven eerst moeten aantonen dat de RGL de juiste oplossing is voor beter regionaal OV. En daar ziet het toch echt niet naar uit dat dat zal lukken.

  19. Emile van Aelst op

    Er gaan al langer stemmen op om Provinciale Staten op te heffen, misschien komt de discussie over het opheffen door deze kinderachtige houding nu eindelijk eens beter op gang.

  20. @Emile van Aelst: helemaal mee eens. Niet alleen de Provinciale Staten maar het hele provinciebestuur moet worden opgegeven. je kunt de provinciale taken heel makkelijk verdelen over andere overheden: Rijk, Waterschap, Gemeente.

  21. Ach, kost het ‘ons’ 100 miljoen? Dan moeten GroenLinks, VVD, CDA en de PvdA dat maar gaan betalen. Want die waren toch voor, ook al was ruim twee derde van de bevolking tegen?
    (D66 mag ook meebetalen, maar krijgt korting omdat ze zijn bijgedraaid.)

  22. Inderdaad afschaffen die provincie! En als het rijk de belasting verhoogt en de hypotheekrenteaftrek afschaft: ook afschaffen. We roepen het Prinsendom Leiden uit met Aad van der Luit als vorst. Dan hebben we eindelijk niets meer met die boze buitenwereld te maken ;).

  23. Goh, heb ik nou goed begrepen dat vernieuwing, herstel en/of verbreding van het spoor naar Utrecht al jaren (meer dan 30!!) wordt tegengehouden door provincies die tegengestelde belangen hebben?
    verbaasd me niets als ik dit lees.

    Waar echt behoefte aan is is een goeie verbinding met Utrecht, laat de provincie zich daar eens zo ‘daadkrachtig’ in opstellen..

  24. Ik ben jaren in Provinciaal politiek actief geweest, ik was fractie volger namens arrogant Partij van de Arbeid.
    Helaas zijn binnen deze partij in het bijzonder onze ex wethouder in Leiden Ron Hillebrand die nog niet geloofd dat hij niet meer de macht heeft in onze leidse politiek, Hij probeert via de pers en natuurlijk de Provincie een mes op de keel van het huidig college zijn wil op te leggen.

  25. persoonlijk denk ik dat de provincie Leiden dankbaar is voor het besluit om niet langer mee te werken aan de aanleg van de RGL. De provincie heeft namelijk nog een gat in de begroting te dichten voor de aanleg van het westelijk deel van de RGL. Door het voornemen tot opleggen van de boete van €100 wordt de provincie in een klap van haar financiële zorg verlost. Zodoende zal Leiden dus het geld voor het ontbrekende deel fourneren (als de opzet van de provincies slaagt). Een rare speling van het lot dat met dit geld de RGL in een andere weigerachtige gemeente, nl Noordwijk kan worden aangelegd.

  26. Joke Mizée op

    @Eline: het gaat niet om een boete, maar om het intrekken van provinciale bijdragen aan andere projecten ("voor de Ringweg-Oost, en Rijnlandroute en de ontsluiting van het Biosciencepark").

  27. Joke Mizée op

    … en ten dele, kennelijk, om het vorderen van toegezegde bijdragen. Het Leidsch Dagblad formuleert het als volgt: "Alle gemaakte kosten en te maken extra kosten wil hij op de gemeente verhalen en de door de provincie bij RGL-onderhandelingen toegezegde 37,5 miljoen voor twee andere projecten kan zij vergeten. Leiden hoeft ook niet te denken dat zij af is van de eerder beloofde eigen bijdrage aan de RGL. ,,Die 33 miljoen zullen we ook vorderen. Dat is geen voordeeltje voor Leiden”, aldus Van Dijk." (Zie http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/leidenenregio/article6036472.ece/)

  28. Chris de Waard op

    @julian @ joke

    excuses voor de rijnlandroute, die had ik in een moeite door meegenomen in het rijtje, maar die hoorde er idd niet bij.

  29. De provincie gaat niet over de spoorverbinding Leiden-Utrecht, maar heeft bij mijn weten ook niet heel actief gelobbyd voor een verdubbeling van het hele tracé. De regenteske kwajongens in het provinciehuis wilden namelijk dolgraag een eigen treintje om mee te kunnen spelen. Want over het OV in Haaglanden en Rijnmond met al die spannende treinen en trams hebben ze tot hun frustratie evenmin zeggenschap. En dus kwamen ze met de RGL op de proppen.

    http://www.paulbordewijk.nl/artikelen/137

    In 2005 (als ik mij niet vergis) was er een hoorzitting over de RGL in de Leidse raadzaal. Een vertegenwoordigster van de NS liet toen heel duidelijk weten dat een spoorverdubbeling voor de NS niet hoefde omdat de huidige verbinding ruimschoots toereikend zou zijn in relatie tot het reizigersaanbod. Ik ben benieuwd of daarover nu anders wordt geoordeeld in de hogere echelons van de NS.

  30. Erik Maassen op

    Daar komt het argument weer aanzeilen dat het referendum niet representatief was, omdat maar 54% van de stemgerechtigden gestemd heeft. Ter vergelijking: Bij de provinciale statenverkiezingen op dezelfde dag lag de opkomst onder de 50%. Toch wordt de legitimiteit van PS in het nemen van besluiten over de RGL niet in twijfel getrokken door de mensen die twijfelen aan het referendum.

  31. Misschien kan Maassen ons iets vertellen over de plaats van het referendum in ons staatsrecht

  32. Alfred Blokhuizen op

    Beste Reageerders en Erik Maassen (= Statenlid SP),

    De inhoudelijke argumenten stonden hier niet ter discussie. Dat is allemaal al achter de rug. Leiden verbreekt eenzijdig democratisch genomen besluiten. Daar ging de discussie over! En dan geldt toch echt de meerdeheid van stemmen: 11 gemeenten vóór de lijn, 1 tegen. Provinciale Staten 43 stemmen voor, 10 tegen. Een overeenkomst die in Leiden is ondertekend en is aangenomen door de Gemeenteraad. Hoeveel meer democratie moet je nog hebben.

    Overigens….waarom moet de provincie dan wel voor Leiden de RijnLandRoute doordrukken in Voorschoten of de Ringweg Oost door leiderdorp? Dat willen de buurgemeenten ook niet. Is het dan opeens anders?

    Het is geven en nemen voor iedereen. Er was een contract met Leiden. Die is opgebroken ná het referendum en aangepast. Dus 2 maal heeft Leiden zich geen betrouwbare partner getoond, inclusief D66 die eerst vóór de lijn was.

    Het is onjuist om te zeggen dat de provincie dreigt met het pakken op andere gebieden. Er is een afspraak. De provincie doet mee met de RijnLandroute, Ringweg Oost en Bioscience Park en Leiden gaat akkoord met een aangepaste RijnGouweLijn. Dat staat in één contract. Dat heeft Leiden zelf opgezegd, dus….. Waarom moet de provincie dan wel het contract nakomen op andere gebieden??

    Vriendelijke groet,
    Alfred Blokhuizen
    Statenlid

  33. Beste mijnheer Blokhuizen, veel reageerders, waaronder Maassen van de SP, herhalen liever de discussies van jaren geleden dan de werkelijkheid van nu onder te zien. We moeten in 2010 natuurlijk verder met wat er nu is. Zo ver zijn deze mensen nog niet.

    En beste mijnheer Maassen, wat gaat u ons vertellen over de plaats van het referendum in ons staatsrecht?

  34. leidenaar op

    Heel democratisch ja meneer Blokhuizen
    Een zooitje in Leiden die 4 jaar aan de macht is neemt wel even een besluit dat invloed heeft op heel Leiden voor de komende 30 jaar, terwijl er gevraagd is aan de Leidenaren wat ze wilden. (wat terecht is voor zo’n grote verandering)
    Uitslag 70 procent wil dat ding niet. Dat is pas democratie.

    De provincie had het referendum toentertijd in overweging moeten nemen. Het gaat om de stem van het volk, en niet om dat van de gemeenteraadsleden.
    Als iemand op jouw partij stemt, is dat niet alleen omdat jij een voorstander bent van de RGL. Dat is blijkbaar (referendum) voornamelijk om andere punten. Wanneer 70 procent tegen stemt, dan is het grootste deel van de achterban van de regerende partijen van toen, dus tegen de RijnGouweLijn. Dan kan je het dus niet maken, om na het referendum, alsnog je toestemming te geven. Dan luister je niet naar het volk. Het was duidelijk wat de Leidse kiezer wilde, van links tot rechts. De provincie wist dit ook, maar die heeft geen interesse voor de Leidse burger.

  35. Ton de Bruijn op

    Wonderlijk verhaal van het Statenlid Blokhuizen waardoor het eens te meer duidelijk wordt dat de nood hoog is bij de Provincie omdat men zich eindelijk realiseert dat dit soort ingewikkelde plannenmakerij zonder draagvlak in de samenleving weinig kans van slagen heeft met als gevolg een bestuurlijk spagaat.

    Blokhuizen noemt het feit dat 11 gemeenten vóór en slechts één tegen aanleg van de RGL zou zijn alsmede de stemverhouding op dit dossier in PS als voorbeelden van democratisch genomen besluiten en daar word ik nou moe van. Wat andere gemeenten vinden (als ze het al vinden) heeft niets met "democratisch genomen besluiten" en PS kan stemmen wat ze wil, maar dat levert op zichzelf geen grond waarom Leiden ineens anders zou moeten gaan denken, zeker na het referendum en de recente verkiezingen, want die tellen in de Blokhuizen optiek kennelijk niet.

    Waar de man het vervolgens vandaan haalt; de Provincie moet voor Leiden de RR route doordrukken? nooit van gehoord en dat verhaal over Leiderdorp (de brief die nooit verzonden werd) slaat ook als dinges op Dirk.

    Jokken blijkt ook in het statenpakket te zitten; Asje van Dijk heeft weldegelijk gedreigd dat het gedrag van Leiden gevolgen zou hebben "voor andere dossiers", waarmee hij duidelijk blijk gaf niet langer te handelen als dienaar van het algemeen belang, waarvoor hij is ingehuurd, maar gewoon als een mannetje dat zijn zin wil krijgen en het Statenlid Blokhuizen vindt dat kennelijk héél gewoon.

  36. Super die RijnGouwelijn door Leiden. Straks lekker in Alphen op het trammetje stappen om zo naar het strand te rijden, zonder met de auto door Leiden (Leiden betekent: verkeersopstoppingen, eindeloze vertraging, geen parkeerplekken) heen te moeten.

    Ik kan niet wachten tot de lijn wordt doorgetrokken.

  37. Jantje van Leiden op

    Om vanuit Alphen naar Katwijk te gaan met het openbaar vervoer (altijd goed en daar heb je geen auto voor nodig) pak je de trein naar Leiden Centraal en vandaar met één van de bussen naar Katwijk. Niks Rijn Gouwe Lijn. Niks beter openbaar vervoer. Spaart nog een hoop geld bovendien.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline