Provincie wil RGL zo snel mogelijk aanleggen

5

De Provincie Zuid-Holland is erg ongelukkig met het Leidse besluit om niet langer mee te werken aan de aanleg van de RijnGouweLijn en start per direct met een onderzoek naar de concequenties van een zogenaamd inpassingsplan om de RijnGouwelijn op zo kort mogelijke termijn te realiseren. De Wet Ruimtelijke Ordening geeft de provincie de mogelijkheid om zelf een bestemmingsplan vast te stellen bij regionale projecten. Gedeputeerde Asje van Dijk (Economie, Verkeer en Vervoer) wil dat Leiden zich gewoon aan de gemaakte afspraken houdt: “Leiden blokkeert op deze manier een project van regionaal belang, waarover democratische besluiten genomen zijn. De reizigers met het openbaar vervoer zijn er de dupe van. Het is bovendien kapitaalvernietiging op grote schaal. Niet alleen van overheidsgeld, maar ook van geld van bedrijven en instellingen die hun investeringen hebben afgestemd op de komst van hoogwaardig openbaar vervoer in het Leidse centrum.”

De provincie wijst er verder nogmaals op dat de uitvoering van de RijnGouwelijn Oost al is gestart. “We hebben het niet over een project in de fase van besluitvorming. De uitvoeringsbesluiten zijn in oktober 2007 en december 2008 genomen. De realisatieovereenkomst met ProRail is al in juni 2009 gesloten. Minister Eurlings heeft toestemming gegeven om het spoor tussen Gouda en Leiden aan te passen. Bij een project dat al zo ver gevorderd is, is het ongepast dat één enkele partij medewerking aan realisatie van de lijn opzegt.”

Volgens de provincie is de RijnGouwelijn een belangrijke schakel in het toekomstige hoogwaardig netwerk van lightrail-verbindingen in de Randstad. In de ambitienota Zuidvleugelnet heeft de provincie vastgelegd hoe en met welke verbindingen dat netwerk in de toekomst gerealiseerd kan worden. De RijnGouwelijn speelt een hoofdrol in dat regionale netwerk. Er zijn plannen om het netwerk in de toekomst te verbinden met Schiphol, Leiderdorp, Sassenheim, Leidschendam en Zoetermeer.

Delen

5 reacties

  1. Wat ongepast is, is om als bestuurder je zo niets aan te trekken wat een deel van de bevolking wil. Leiden heeft zich in referendum uitgesproken TEGEN de RGL. Dat er vervolgens toch een overeenkomst is gesloten is betreurenswaardig (en wat mij betreft reden om een paar wethouders op persoonlijke titel het leven nog lang juridisch zuur te maken), maar mag niet betekenen dat het dan een gelopen race is.
    Ik wens D66 – die er voor het eerst in jaren in geslaagd is om mijn stem te trekken – succes met hun strijd. Ik hoop dat ze daarbij niet zullen nalaten om ook de D66 fractie in de 2e Kamer in te schakelen. Het kan niet zo zijn dat er miljoenen belastinggeld verdwijnen in een prestige project van Asje van Dijk. "Asje"blieft niet!

  2. Joost van Wassenaer op

    Asjemenou, zeg! Aan de dijk met die man. Hoe durft iemand die een referendum aan de kant schuift het te hebben over "democratisch genomen besluiten"? Bij de provinciale verkiezingen dus nooit meer op het CDA stemmen. Prestigeprojecten als de RGL horen thuis in dictatoriale bananenrepublieken, maar niet hier!

  3. We zullen mogelijk wel wat geld kwijt zijn als de RGL afgeblazen wordt. Maar de tekorten die een rijdende RGL zal gaan opleveren, zullen vele male groter zijn. De zonnige scenario’s die sommigen zo graag schetsen, rusten op drijfzand. Dat was vanaf het begin al het geval. Nu er ook nog sprake is van een economische herschikking door de crisis, staat de zaak er alleen nog maar beroerder voor.

  4. asje is erg ongelukkig met het stopzetten van de RGL wij, met een gedeputeerde die niet naar de bevolking luister

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline