De Provinciale Statenfractie van D66 Zuid-Holland roept Gedeputeerde Staten op om in overleg te blijven met de regio en Leiden over de openbaar vervoer problematiek in de regio: “Het gewijzigde politieke beleid in Leiden is een politiek gegeven, evenals de aanwezigheid van een bestuursakkoord met Leiden over de RijnGouweLijn. In deze nieuwe situatie is het juist goed om in gesprek te blijven. De reactie van gedeputeerde Asje van Dijk is te snel en te hard. Het nieuwe Leidse college heeft zijn plannen nog niet eens aan de provincie gepresenteerd. Het is voorbarig als de provincie direct de uitvoering overneemt”.
D66 Zuid Holland twijfelt al jaren zorgen of de aanleg van de RGL wel een goede zaak is. Om die reden was en is D66 Zuid-Holland geen voorstander van de RijnGouweLijn. Wennekers: “Er zijn al de nodige democratisch genomen besluiten genomen en als gevolg daarvan hebben diverse gemeenten met hun woningbouwplannen gerekend op de komst van de RijnGouweLijn. In het licht daarvan, maar ook in verband met de komende rijksbezuinigingen willen we dat Gedeputeerde Staten in breed overleg met de Leidse regio gaat bekijken of de RGL nog wel de beste en meest kosteneffectieve oplossing is voor de openbaar vervoer problematiek in de regio of dat er betere varianten aanwezig zijn.
Wenneker hoopt dat de provincie van de RGL geen prestigestrijd maakt: “Die kent alleen verliezers aan zowel Leidse kant als in de regio. Onze oproep aan Gedeputeerde Staten is dan ook: blijf in gesprek.”
7 reacties
"hebben diverse gemeenten met hun woningbouwplannen gerekend op de komst van de RijnGouweLijn"
Ik zou toch zo graag weten welke gemeenten op welke manier rekening gehouden hebben met de RGL he… Tot op heden lieten de prognoses voor 2020 slechts een toename van 2% van het aantal OV-reizigers zien. Dat lijkt me wat weinig om beleid op te maken.
Uit alles wat tot op heden is gepasseerd blijkt dat de RGL al lang een prestigestrijd is en helemaal niet gaat over de beste manier om reizigers tussen Leiden en Gouda te vervoeren (ja, ik laat bewust het westelijke deel maar even buiten beschouwing).
Als de woningbouwplannen van diverse gemeenten langs de oude Rijnzone zijn afgestemd op de verwachting, dat die woonwijken ontsloten worden door hoogwaardig openbaar vervoer, dan kan dat heel goed worden opgelost, door daar haltes van sprintertreinen van de Stedenbaan van de NS aan te leggen. Daar is de RGL dus helemaal niet voor nodig.
De Rijn Gouwe lijn zou aangelegd kunnen worden tussen Gouda – Alphen aan den Rijn en Leiden over bestaand spoor om pas na Leiden Centraal naar Katwijk/ Noordwijk te gaan. Leiden heeft een kwetsbare binnenstad waar nauwelijks ruimte is voor zo’n massief voertuig als van de RGL. Zowel Breestraat, Hooigracht en Langegracht zijn daar niet geschikt voor of te maken. Zie de discussie over een oostelijke rondweg.
De vraag is of er ook sprake is van reizigerstrouw nu de OV chipkaart meer nadelen lijkt te hebben dan voordelen, in Amsterdam is het aantal metroreizigers afgenomen. Ook de OV kaart voor studenten heeft misschien zijn langste tijd gehad waardoor een belangrijke doelgroep wegvalt. De exploitatie van de RGL valt of staat met aannames.
Kijk of er met transferia bij Lammeschans en Centraal een busnet in stand kan worden gehouden als de RGL niet door het historische centrum gaat.
V. Erdin
21 april 2010
De Rijn Gouwe lijn zou aangelegd kunnen worden tussen Gouda – Alphen aan den Rijn en Leiden over bestaand spoor om pas na Leiden Centraal naar Katwijk/ Noordwijk te gaan. Leiden heeft een kwetsbare binnenstad waar nauwelijks ruimte is voor zo’n massief voertuig als van de RGL. Zowel Breestraat, Hooigracht en Langegracht zijn daar niet geschikt voor of te maken. Zie de discussie over een oostelijke rondweg.
De vraag is of er ook sprake is van reizigerstrouw nu de OV chipkaart meer nadelen lijkt te hebben dan voordelen, in Amsterdam is het aantal metroreizigers afgenomen. Ook de OV kaart voor studenten heeft misschien zijn langste tijd gehad waardoor een belangrijke doelgroep wegvalt. De exploitatie van de RGL valt of staat met aannames.
Kijk of er met transferia bij Lammeschans en Centraal een busnet in stand kan worden gehouden als de RGL niet door het historische centrum gaat.
V. Erdin
21 april 2010
Deze heer zou graag de garantie willen hebben dat de reistijd Gouda CS – Leiden CS niet langer gaat worden met de RGL
G. Havinga, ik kan wel garanderen, dat die reistijd langer wordt met de RGL. Volgens de berekeningen van ROVER is de huidige verbinding met sprintertreinen nu 35 min. Dat wordt 51 min. met de RGL.
De HSL..woonwijk in Leiderdorp moest hiervoor wijken- tegen de grond-..HSL rijdt nog steeds niet voluit.
RGL..veel moet hiervoor wijken. Wat is een RGL zonder passagiers?