Beste Asje: "RGL onzinnig prestigeproject"

6

De Leidse ingenieur Jaap van Meijgaarden roept gedeputeerde Van Dijk in een ‘Beste Asje brief’ op om terug te komen op het provinciale besluit om de RijnGouweLijn aan te leggen. Als voormalig hoofd van de afdeling Infrastructuur en plv. directeur van de toenmalige Dienst Economie en Vervoer van de provincie Zuid-Holland was Van Meijgaarden nauw betrokken bij de besluitvorming over de RijnGouweLijn. De verkiezing van een nieuwe gemeenteraad in Leiden biedt de provincie volgens hem een uitgelezen mogelijkheid om dit ‘onzinnige bestuurlijke prestigeproject’ te beëindigen.

In zijn brief aan Asje van Dijk schrijft Van Meijgaarden onder meer dat de keuze van Van Dijk’s voorganger Marnix Norder om de RijnGouweLijn aan te gaan leggen niet was gestoeld op ambtelijke adviezen om een vervoersprobleem aan te pakken, maar geboren werd uit bestuurlijke nood. “Het toenmalige college had in zijn programma opgenomen dat één gulden investeren in de wegen gepaard diende te gaan met één gulden investeren in het openbaar vervoer.”

Omdat Norder geen bestemming had voor zoveel OV-geld had hij een bestuurlijk probleem, zo schrijft Van Meijgaarden: “Immers, waar kon hij dan wel een aanzienlijk bedrag in openbaar vervoer investeren? Tot onze verbazing kwam hij met het voorstel om de RijnGouweLijn te gaan ontwikkelen en daarbij te beginnen met het vervoerskundig minst interessante deel: de oosttak tussen Gouda en Leiden omdat die het snelst in uitvoering zou kunnen worden genomen. Zijn keuze daarvoor was ook ingegeven door de wens van toenmalig minister van V&W Tineke Netelenbos om experimenten met lightrail te ontwikkelen. Daarvoor had zij aanzienlijke subsidie beschikbaar.”

Volgens Van Meijgaarden schoof Norder destijds alle bezwaren van zijn ambtenaren aan de kant en ging gewoon verder met zijn plan voor een lightrail tussen Gouda en Leiden. Zijn ambtelijke staf kwalificeerde dat destijds als een ‘hoogwaardige ov-voorziening in een laagwaardige verkeersrelatie’ en zette tevergeefs in op verdubbeling van de treinfrequentie tussen Leiden en Utrecht en/of de Stedenbaan.

“Ik geef je in overweging nog eens goed naar de vervoerskundige en economische onderbouwing te kijken. Voor de RGL-oost moeten nog nieuwe stationslocaties worden ontwikkeld, deels ten koste van het Groene Hart, om daarmee extra vervoerpotentieel te creëren. Door de economische crisis en de ingestorte vraag naar nieuwbouwwoningen en kantoren zullen die niet, of pas heel laat tot stand komen.”

Van Meijgaarden gaat er van uit dat de RGL-Oost niet te exploiteren zal zijn: “Uitgegaan wordt van een frequentie van 8 maal per uur in beide richtingen. Denk je echt dat er ook maar één vervoermaatschappij is die het aandurft op een lijn met zo weinig vervoerpotentie zo’n frequentie te gaan rijden en daarbij de verwachting heeft daar niet financieel aan onderdoor te gaan? Laat dat eens echt objectief onderzoeken. Laat je ook nog eens goed adviseren over de economische consequenties. Het economisch onderzoek van Ecorys, waarop de keuze om het tracé over de Hooigracht te accepteren is gebaseerd, bevat alleen stellingen en geen enkele bewijsvoering en moet wetenschappelijk gezien direct naar de prullenmand worden verwezen.”

“Natuurlijk begrijp ik je vrees voor gezichtsverlies door de provincie als je alsnog zou besluiten dit project te stoppen, maar ik ben ervan overtuigd dat politieke moed om een onzinnig prestigeproject te beëindigen uiteindelijk meer waardering van kiezers zal oproepen. De moed om die keuze te maken wens ik je toe.”

Delen

6 reacties

  1. Julian van der Kraats (SP) op

    Duidelijk.

    Het zijn natuurlijk wel dingen die Asje van Dijk allang weet. Het is niet voor niets dat hij weigert om fatsoenlijk te laten onderzoeken wat nou eigenlijk de ‘vervoerswaarde’ van de RGL tussen Leiden en Gouda is (in een zogenaamde Milieu Effect Rapportage). Van de RGL-West is zo’n MER er trouwens wel (in te zien bij Holland Rijnland of te downloaden van de site van de SP). Daarin valt te lezen dat er volgens de eerste schatting geen kilometer extra met het openbaar vervoer gereden gaat worden als de RGL-West er komt, ZELFS als de RGL-oost er al ligt!

    Kortom, die 450 miljoen voor de RGL is weggegooid geld. Als er toch bezuinigd moet worden doe het dan hierop. Voor de helft van het geld kan je allerlei maatregelen treffen die het openbaar vervoer in onze regio wél echt verbeteren. Een nieuw Leids college zal daarover om tafel moeten met Holland Rijnland en de provincie.

  2. G. Havingha op

    En wat zijn die "allerlei maatregelen die het openbaar vervoer in onze regio wèl echt verbeteren" dan?

    SP, kom maar met een idee…

  3. Als het gezond verstand toch nog gaat zegevieren over de prestigeprojecten heb ik nog wel wat ideeen al ben ik niet van de SP;
    – Spoorverdubbeling tussen Leiden centraal -Utrecht Centraal
    – Sprinters over bestaand spoor tussen Leiden en Alphen/Gouda.
    – Vrije busbanen vanuit Leiden naar Leiderdorp, Voorschoten, Zoeterwoude-dorp, zowel sneldiensten als frequent stoppende bussen
    – RijnGouweLijn niet meer nodig.
    – Europaweg en Lammebrug verbreden
    – De Ringweg langs de A4 leggen, vergeet die tunnel, bij Leiderdorp is die weg al aangelegd.
    – De Randweg N206 aanleggen en niet door de stad
    – De bibliotheek, de schouwburg, de Stadsgehoorzaal weer loskoppelen. (BplusC, verschrikkelijke naam)
    – De bibliotheek niet verhuizen
    – Het LVC in het 50KV gebouw.

  4. Ton de Bruijn op

    Dat lijkt mij een uitstekend begin, mijnheer of mevrouw Gijsman en kan met een beetje schaven zo naar het college in aanbouw. Als we hier vier jaar geleden aan waren begonnen was het al lang klaar geweest en dat BplusC verhaal kan morgen om zeep worden geholpen.

  5. Inderdaad is Joop Gijsman niet van de SP, maar wel een rasechte Leidenaar die zijn strepen heeft verdiend en een groot hart voor de stad heeft. Ben het helemaal eens met zijn hierboven genoemde ideeën. Daaruit blijkt opnieuw hoezeer Leidenaars van zeer verschillende pluimage het bestaande beleid meer dan zat zijn.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline