Gedeputeerde Asje van Dijk (CDA, verkeer) waarschuwt de Leidse politiek om niet terug te komen op het besluit de RijnGouweLijn aan te leggen. “Eén ding is zeker, de provincie laat zich niet weerhouden door de wens van Leiden,” aldus van Dijk morgen in het Leidsch Dagblad: “Een gesprek over een alternatief voor de RGL is niet nodig en niet mogelijk.” Volgens Van Dijk is de RGL is geen plan meer: “We zitten ermee in de uitvoeringsfase. De overeenkomst is getekend, ook door Leiden. De provincie is een betrouwbare overheid en ik hoop dat Leiden dat ook is. Afspraak is afspraak.” Niet alle partijen zijn onder de indruk van de dreigementen van Van Dijk.
D66-fractievoorzitter Paul van Meenen, de man die de discussie nu op scherp zet door in de coalitieonderhandelingen onverkort vast te houden aan het schrappen van de RGL, denkt niet dat de provincie daadwerkelijk zal overgaan tot bestuursdwang. “Ook bij de provincie voelen ze de crisis. Als Leiden de bestuursovereenkomst opzegt, heeft dat geen andere concequenties dan dat de provincie 50 miljoen euro voor het oplossen van knelpunten niet betaalt. Maar die knelpunten zijn er ook niet als de RGL er niet komt.”
Ook Antoine Theeuwen van de SP maakt zich niet al teveel zorgen: “Laat zou nou maar eens komen met die bestuursdwang. Ik hoor daar al zolang, zoveel over. Met alle bezuinigingen die eraan komen, kunnen we het bovendien helemaal niet betalen, dus wat wil de provincie dan doen?”
Van Meenen denkt dat de provincie alleen al uit kostenoogpunt de aanleg van de RGL niet zal doorzetten. In dat geval moet de provincie ook alle kosten voor haar rekening nemen. Leiden draagt dan immers geen 40 miljoen euro bij. Ook wijst Van Meenen erop dat er over een jaar al verkiezingen zijn voor de Provinciale Staten. Hij gaat er vanuit dat de provincie niet zo’n grote groep kiezers tegen zich in het harnas zal willen jagen. Tenslotte kan Leiden het project nog vele jaren rekken als de provincie wel van haar doorzettingsmacht gebruik zou maken. En bovendien met een voor de provincie onzekere uitkomst.
Om te voorkomen dat de provincie ook nog 50 miljoen moet steken in het oplossen van knelpunten, die te maken hebben met het Hooigracht-Langegracht trace, zal de optie Breestraat weer nadrukkelijk in beeld komen, als de provincie de RGL-aanleg wel doorzet.
Overigens staat Leiden niet alleen in haar weigering. De gemeente Noordwijk weigert mee te werken aan de aanleg van de RijnGouweLijn-West die van het Transferium bij de A44 via Katwijk naar Noordwijk moet komen. De provincie inmiddels recent besloten de RGL zonder instemming van Noordwijk aan te leggen.
13 reacties
De Stadspartij Leiden Ontzet, die niet alleen ook tegenstander is van de RijnGouweLijn maar in haar winnende verkiezingsprogramma effectieve en financieel haalbaardere oplossingen voor de knelpunten biedt, sluit zich bij bovenstaande aan. We hadden het wel aardig gevonden als wij ook om een reactie waren gevraagd.
Dit is het lot van onder (tijds)dwang gesloten bestuursovereenkomsten waarbij partijen eigenlijk niet voldoende wisten waar ze het eigenlijk over "eens" waren en wat de (financiele) gevolgen daarvan zijn. De Provincie natuurlijk wél, de RGL komt er koste wat het kost.
De ene afdeling van de overheid kan nou eenmaal door een andere afdeling, binnen onze gedecentraliseerde eenheidsstaat, niet tot het onmogelijke worden gehouden en bovendien, we kunnen het ons gewoon niet permiteren, over en uit.
Ten gevolge van de val van het Kabinet zijn vele plannen op ijs gezet waarvan er ook véél zullen worden afgeblazen, dus Asje moet niet piepen, zo is het politieke leven.
Overigens zou ik als ik Asje was ook hard BOE blijven roepen, veel andere reele mogelijkheden heeft hij niet.
Mooie kwartierdienst van Leiden naar Utrecht v.v. uitgevoerd door de NS en iets wat de Provincie wil tussen Alphen en Gouda.
Ach ja, die Asje. Krijg bijna medelijden met hem. Had-ie het eindelijk voor elkaar, spat zijn mooie zeepbel alsnog uit elkaar. Bovendien staat hij bekend als Mister RGL die met dreigementen en intimidatie zijn zin wil doordrijven, hetgeen wij allen weten en hij is van het CDA. Dat u maar even weet wat u niet moet stemmen bij de volgende Statenverkiezingen.
Graag zou ik eens willen vernemen van de heren Van Meenen en Theeuwen hoe zij een sinds medio 2008 in de Wet Ruimtelijke Ordening juridisch vastgelegde bevoegdheid van Provincie/GS om de besluitvorming van een gemeente buiten werking te stellen middels een zogenaamd inpassingsplan denken te kunnen tegenhouden. Totnogtoe heb ik geen enkele reële verweersmogelijkheid of werkbare strategie van hen gezien. Als het er op aan komt redt men het toch echt niet met een simpel ‘wij zullen niet meewerken aan de aanleg van de RGL’. En die verkiezingen voor de PS volgend jaar zullen ook niet het gewenste resultaat opleveren. In een land van coalities zal men het nooit redden met een ‘alleen door de grootste te worden kunnen wij de RGL tegen houden’. Dat zou hooguit werken in een tweepartijenstelsel of een paarpartijenstelsel zoals in de VS respectievelijk de BRD. Er wordt hier veel geroepen wat niet kan worden waargemaakt.
Dat wat in Noordwijk gaat gebeuren, kan Leiden ook gebeuren…
Is hier al eens bij stil gestaan?
Ook kan Leiden dan een belangrijke functie gedag zeggen, want daartoe kan de provincie ook beslissen…
We zijn genaaid, de Leidse burger vooral…
@killRdevil
Door de provincie ZH…..
Een echte Leidse burger laat zich niet naaien, maar zal verzet bieden.
Vindt de heer Dentener (met vlo) dit de juiste plaats om juridische en bestuurlijke strategieen te bespreken?
Ik niet.
Ton, ik denk dat een D’66 fractievoorzitter die vier jaar lang de kiezer aan het lijntje heeft gehouden met een belofte de RGL tegen te houden nu zo langzamerhand wel eens openheid van zaken mag geven over de te volgen strategie richting Provincie. Eerlijk gezegd had ik ook een juridisch verdedigbaar exposé uit die hoek verwacht i.p.v. het nietszeggend papiertje waarop een verklaring zal komen te staan niet verder mee te werken aan de aanleg van de RGL door Leiden. Zie ook fractievoorzitter Jan-Jaap de Haan die wil dat Van Meenen de financiële, juridische en politieke consequenties verkent als de bestuursovereenkomst met de provincie wordt opgezegd.
Dat de provincie ZH vast zou houden aan de RGL door Leiden, conform de bestuursovereenkomst van 16-12-2008 (BOII), was te verwachten.
Maar D66 hoeft nu nog geen openheid van zaken mag geven over de te volgen strategie richting Provincie. Wie echter goed leest kan "de strategie" van D66 al wel enigszins afleiden:
Bestuursovereenkomst opzeggen en dan hopen dat dan de RGL i.v.m. de te verwachten hoge kosten, die dan volledig voor rekening van de provincie ZH zullen komen, een gepasseerd station zal blijken te zijn. Immers zo lezen wij:"Van Meenen denkt dat de provincie alleen al uit kostenoogpunt de aanleg van de RGL niet zal doorzetten." Dat zou best kunnen.
Maar dat de heer P.van Meenen NIET denkt "dat de provincie daadwerkelijk zal overgaan tot bestuursdwang": daarin zou hij zich wel eens kunnen vergissen.
De financiële, juridische en politieke consequenties zullen dus zeker moeten worden verkent als de bestuursovereenkomst met de provincie wordt opgezegd. En daarbij hoort ook de mogelijkheid van een RGL over de breestraat.
De Leidse D66 is naar mijn mening iets te stellig in de mening dat die RGL er niet zal komen. Het lijkt mij verstandiger dat men zou zeggen dat men zich zal verzetten tegen dat onzinnige peperdure prestigeproject en dus daaraan NIET zal meewerken omdat men:
-de referendumuitslag wèl wil respecteren.
-er betere en goedkopere manieren zijn om goed openbaar vervoer te realiseren in de regio dan met die RGL.
Maar dat men desalniettemin niet kan garanderen dat die RGL er overhoopt toch zou kunnen komen.
Uiteraard hebben "de met doorzettingsmacht beluste provinciaaltjes" (lees: de provinciale bestuurders) de gemeente Leiden heel hard nodig om zo’n RGL te realiseren. Dat beseffen ze uiteraard heel goed en daarom hebben ze dan ook een bestuursovereenkomst (BOII 16-12-2008) gesloten. zie ook:
http://www.leiden.pvda.nl/nieuws/nieuws_item/t/pvda_stelt_verkiezingsprogramma_vast#r_25916
http://www.leiden.pvda.nl/nieuws/nieuws_item/t/
pvda_stelt_verkiezingsprogramma_vast#r_25916
Door de Bestuursovereenkomst op te zeggen, zal Leiden helemaal niks meer te zeggen hebben wat betreft RGL en dan komt deze dus zeker weten door Leiden!!
Lijkt me dus ook niet echt een verstandige keuze, zeker niet omdat Leiden nog een hoop gedaan moet gaan krijgen van de provincie (denk maar aan de schulden bij de provincie)
Die bestuursovereenkomst(BOII) met de provincie ZH had de gemeente Leiden niet moeten ondertekenen. Door dat wèl te doen heeft Leiden er helaas al voor gekozen om juist de provincie zoveel mogelijk ter wille te willen zijn. Overigens is die bestuursovereenkomst wel een beetje afgedwongen (dreiging met "doorzettingsmacht").
De (ideeën van) provinciale bestuurders zijn niet altijd je beste vrienden maar soms the devil himself, killRdevil. Ik vind dus niet dat je altijd maar moet toegeven om geen "ruzie" te krijgen. Leidse burgers zijn het toch ook niet altijd eens met hun bestuurders.
Nu zie je dan dat, zoals te verwachten was, de provincie ZH wil vasthouden aan dit onzinnige-prestige-RGL-project: "Afspraak is afspraak". Veel geld moet nu in de Ringweg-oost en de RGL worden gestoken.
De kans is dus aanwezig dat Leiden straks zijn eigen "Noord-Zuid-lijn" krijgt….
En vind ik het niet zo vreemd dat partijen zoals o.a. D66 en SP dat proberen te verhinderen. Of dat ook veel kans op succes zal hebben is iets héél anders..
Opzeggen van de bestuursovereenkomst zou o.a. kunnen betekenen dat de ringweg-oost komt te vervallen en de RGL alsnog eventueel over de breestraat gaat.
Maar niet opzeggen van de bestuursovereenkomst betekent ook geen goed OV voor Leiden en doet geen recht aan de referendumuitslag. Natuurlijk zijn goede verhoudingen met de provincie ZH van belang, maar niet ten koste van alles…..
Laat Leiden eerst maar eens investeren in goede verhoudingen met haar eigen Leidse burgers.
In januari 2008 mengde Paul van Amersfoort, rechter bij de Hoge Raad, zich op persoonlijke titel in het debat over de juridische kansen, wat door de collegepartijen als zeer not done werd beschouwd. Hij zei o.a.: "Als de provincie doorzet, ben je niet meer gebonden aan de bestuursovereenkomst" (zie http://www.stoomleiden.nl/RijnGouweLijn/2008/080130RechterHekelt.aspx). Punt is dat later dat jaar de 2e bestuursovereenkomst door Leiden mede ondertekend is. Ik zou wel eens willen weten wat in dat licht de status is van van Amersfoorts uitspraak – vervallen de overeenkomstrn automatisch, of is dat van de inhoud afhankelijk? Hij zei nl. ook: "Dan wordt het voor de provincie heel erg lastig. Dat leidt tot zo’n lange vertraging dat de kans stijgt dat het hele project uiteindelijk niet meer doorgaat. Dat is een wezenlijk onderdeel van het juridisch advies."