De VVD Leiden claimt nu al de post Verkeer & Vervoer in een nieuw college. Volgens lijsttrekker Paul Laudy zit de stad op slot: “Dag in dag, dag uit staan Leidenaren in de file om op hun werk te komen. Grotendeels komt dit doordat de capaciteit van het wegennet niet is meegegroeid met het aantal inwoners van de Leidse regio.” De oplossing van de fileproblematiek is voor de VVD topprioriteit. De partij wil daarom dat er snel werk wordt gemaakt van de Morspoortgarage en de nieuwe Garenmarktgarage. Laudy: “Hoeveel parkeerplaatsen zijn er eigenlijk bij gekomen in Leiden? Nada! Er zijn alleen maar plekken verdwenen. De stad en haar bezoekers roepen al jaren om parkeerplaatsen en zo’n partij als GroenLinks blijft doof en gaat eerst discussiëren over de noodzaak van parkeerplaatsen. Een VVD-er gaat bouwen.” De VVD wil dat er de komende jaren 2500 parkeerplaatsen bij komen. “In tegenstelling tot de linkse partijen pleiten wij dus niet voor een autoluwe binnenstad. Nieuwe daadkracht op bereikbaarheid is vereist, de bezem moet door de verkeersportefeuille,” aldus lijsttrekker Laudy.
Ook zet de VVD vol in op de aanleg van de Ringweg-Oost. “Leiden heeft van oudsher afdoende Noord-Zuid verbindingen, maar het ontbreekt aan een degelijke Oost-West verbinding,” zegt Laudy die ook pleit voor een ongelijksvloerse kruising of een grote rotonde bij de Lammenschansweg. Ook de Rijnlandroute en de Rijngouwelijn moeten er volgens Laudy nu snel komen.
Laudy hoopt in een nieuw college op twee wethoudersposten: “Afgelopen jaren heeft onze wethouder Pieter van Woensel op Ruimtelijke Ontwikkeling en voor de Binnenstad reeds goed werk verricht. Vandaar dat wij wat mij betreft daarnaast nu ook een wethouder gaan leveren op het gebied van verkeer en vervoer.” De VVD sluit daarmee een college met D66 uit. Die partij heeft aangegeven nooit in een college te gaan zitten dat voor de RijnGouweLijn is.
11 reacties
VVD heeft afgelopen jaren ook niks tegen files en voor parkeergarages. VVD zijn huichelaars! Ze negeren bewoners.
En dan Van Woensel die de RGL als een tweede randstadrail door de Breestraat gaat aanleggen. Als dat maar niet leidt tot ontsporingen en overschrijdingen.
Leiden heeft nou eenmaal een historisch, monumentaal centrum waar geen auto’s horen. Het is er té klein. Dat is de realiteit. Je kan hier geen verkeer doorheen persen, het is niet goed voor de leefbaarheid in het centrum.
Rijnlandroute en Rijngouwelijn behoren tot de categorie megalomane projecten die ontzettend veel geld kosten en uiteindelijk geen echte oplossingen bieden. De treinen van Gouda naar Leiden zijn al niet echt vol, en voor de Rijnlandroute kunnen we eerst andere alternatieven in Leiden uitvoeren die goedkoper zijn, geen groen en huizen zullen kosten. Die alternatieven zijn er, luister nou eens naar de wijkbewoners en wijkverenigingen!!! Het wordt tijd dat er een samenwerking komt tussen raad en burgers. In de wijk Transvaal komen de wijkbewoners ook met goede alternatieven (goedkoper, vriendelijker voor de wijk, groener) voor de Morspoortgarage.
In een crisis moet je prioriteit stellen. Je kan je huis niet laten verbouwen als je geen geld hebt! Straks mag het nieuwe college het geldprobleem dat veroorzaakt wordt door het huidige college oplossen!
"Je kunt problemen niet oplossen met dezelfde manier van denken als die waarmee ze veroorzaakt werden." (Einstein).
Als er een wethouder verkeer en Vervoer komt, laten we dan gelijk ook een wethouder Dierenwelzijn, natuur en milieu aanstellen. Om natuur, dieren en milieu (die waarschijnlijk voor verkeer en vervoer moeten wijken) te beschermen.
Partij voor de Dieren (was ik vergeten erbij te zetten).
Groet,
Estefanía Pampín Zuidmeer
VVD = Veilig Verkeer Dus..zijn er nog meer varianten?
Hoe kan een partij die na 3 maart niet meer bestaat een wethouder leveren? Een partij die het liefst alle grachten wil dempen om er parkeerplaatsen aan te leggen heeft voor mij geen bestaansrecht. Om de files op te lossen willen ze dat er snel een Morspoortgarage komt. Onbegrijpelijke taal van een stelletje omhooggevallen balletjes en een partij die zeer schadelijk is voor de leefbaarheid in de stad. Gelukkig is de VVD, gezien de polls, verworden tot een onbeduidend splinterpartijtje en ze doen me denken aan de leader van Dad’s Army, zo’n tv-serie van een aantal jaren geleden waarbij het duitse leger door het oprukken van de geallieerden in een hoekje wordt gedrukt en geen vuist meer kan maken.
In onze stemwijzer – http://www.transvaalleiden.nl – komen deze jongens niet meer voor. In uw stemgedrag hopelijk ook niet.
@ Femke, dankzij de VVD is er juist meer aandacht voor het bereikbaarheidsprobleem in deze stad dan ooit.
@ Hans, ik weet inmiddels wel dat je niet op ons stemt. Dat mag. Die rabiate taal van je is echter een wijkvertegenwoordiger onwaardig. En hoe je er toch bij komt dat de VVD klein zou worden op 3 maart? Je begrijpt er echt niets van he? We worden de grootste in deze stad Spreek je in de Pieterskerk!
@ Paul, de VVD maakt het verkeersprobleem in Transvaal alleen maar groter met de komst van de Morspoortgarage! Je hoeft er niet te wonen natuurlijk. Van een sociaal beleid voor deze wijk hebben we van de VVD nooit iets gehoord (ben zelf ook inwoonster van deze wijk).
De Partij voor de Dieren wordt een one-issue partij genoemd. Maar in dat geval is de VVD dat net zo goed: Verkeer, vervoer, bereikbaarheid.
Het beleid van deze VVD-wethouder Verkeer & Vervoer: sociale huurwoningen slopen en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor wegen en parkeerterreinen.
Dus de enige partij die nog geen Churchill-Avenue (zie http://www.churchillavenue.nl/ ) dé echte oplossing voor het Oost-West-verkeer door Leiden, wil de wethouder V&V leveren ? Dat worden leuke coalitiebesprekingen. Of heeft de VVD sinds de verkiezingsbijeenkomst in de Stevenshof zijn huiswerk gedaan en nu wel weet wat de Churchill-Avenue is ?
Correcties 1e bericht: na Leiden, invoegen: kent, ; weet hoort voor nu wel.
Kent de VVD dit Transumo-rapport al ? http://www.transumofootprint.nl/Documentbibliotheek/01%20Transumo%20programma/03%20Programma/09%20Communicatie%20en%20kennisdisseminatie/03%20Eindcongresmap%20en%20projectflyers/Transumo%20vision.pdf Daaruit kan ze veel leren over duurzame oplssingen voor mobiliteit.