Wijkraad Stevenshof verbaasd over tracékeuze Rijnlandroute

2

DE Wijkraad Stevenshof is verbaasd over het besluit van Minister Eurlings, over het tracé van de Rijnlandroute. De minister zou willen kiezen voor het N11-Westtracé. Op die manier wordt Leiden aldus de wijkraad ook aan de zuidkant helemaal omsloten door een snelweg. Die snelweg verbindt de A4 en A44 met elkaar, maar heeft geen aansluitingen. Bovendien wordt een uniek groen natuurgebied volgens de wijkraad onherstelbaar aangetast door de weg. Volgens de raad zal het Leidse wegennet geen voordeel van de Rijnlandroute ondervinden als voor dit tracé gekozen wordt. De Leidse wegen blijven verstopt, doordat er geen extra aansluitingen op de snelwegen gerealiseerd worden. De aansluiting bij het Haagse Schouw wordt in dit tracé zelfs opgeheven.

De wijkraad begrijpt niet dat de minister nu al een keus gemaakt heeft. De Milieu Effect Rapportage is immers nog niet afgerond. In die rapportage staan twee varianten die niet alleen leiden tot betere ontsluiting van de regio, maar ook tot betere ontsluiting van Leiden. De wijkraad hoopt dat Provinciale Staten volgend jaar een onafhankelijk besluit zullen nemen.

Delen

2 reacties

  1. Julian van der Kraats (SP) op

    De provincie moet eieren voor zijn geld kiezen. Ze komen nu nog ruim 250 miljoen tekort. Zelf hebben ze geen verborgen schatkist, het Rijk gaat niet nóg meer geven en de regiogemeenten gaan ook niet nog meer betalen dan ze al doen. Iets zal er dus geschrapt moeten worden, en het lijkt me dat het stuk snelweg tussen A4 en A44 het best weggelaten kan worden. Laat de provincie de ir. Tjalmaweg tussen Leiden en Katwijk verbeteren voor de nieuwe woningbouw op Valkenburg, en laat ze de knooppunten Leiden in en uit verbeteren. Veel goedkoper en veel beter voor Leiden.

    Hier in Leiden wordt de weg verkocht als ‘goed voor Leiden’, maar in feite levert het Leiden vooral problemen op. Er komen GEEN extra aansluitingen op het Leidse weggennet (wat verschillende politici daar ook over mogen beweren), en omdat de weg veel verkeer trekt dat anders de A12 had genomen, wordt het gewoon veel drukker op de toch al te drukke kruispunten Leiden in en uit. Daarnaast krijgen we de luchtvervuiling van al dat extra verkeer vlak langs Leiden (en dwars door Voorschoten). En het is een flinke aanslag op de Oostvlietpolder.

    Het enige voordeel van de Rijnlandroute zou minder verkeer op de Churchilllaan zijn. Als je daar nou gewoon doorgaand vrachtverkeer weert zoals dat ook in de binnenstad gaat gebeuren, en je zorgt voor ongelijkvloerse kruisingen voor fietsers, dan scheelt dat al een stuk. Doorgaand autoverkeer is nog geen 10%. Alle doorgaand verkeer is natuurlijk te veel, maar de nadelen van de RR wegen niet op tegen die voordelen.

  2. Roger Hendriks (D66) op

    Mmm vrachtwagens weren is een probleem, er moet wel een economie draaien. Duurzaam kan met rembrandttunnel.nl of Churchill avenue!
    Volgende week wordt dit behandeld in 2e kamer, ben benieuwd..

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Je bent nu offline