De huidige alternatieven voor de Rijnlandroute, de verbinding tussen de A4 en de Bollenstreek, lossen de verkeersproblemen niet op, ontmoeten veel weerstand, duren te lang en zijn het geld niet waard. Volgens D66 moet de provincie daarom de mogelijkheden van drie boortunnelvarianten onderzoeken. Partijleden Job van Exel en Paul van Meenen presenteerden die boodschap vrijdagmiddag in het stadhuis. Een werkgroep van de sociaal-liberalen heeft zich de afgelopen maanden gebogen over een alternatief plan. Op korte termijn moeten de vier knelpunten Lammenschansplein, Europaweg, Churchilllaan en Leiden-West worden aangepakt, op lange termijn biedt een geboorde tunnel soelaas.
De boortunnel spaart natuur en milieu en ontziet bovendien bewoners van de Stevenshof en Voorschoten. D66 legt de provincie drie varianten voor. De meest ambitieuze is een tunnel dwars onder de stad, het einde van de N11 verbindend met de Plesmanlaan. De tweede variant loopt vanaf de Europaweg onder de Churchilllaan door naar knooppunt Leiden-West bij de A44. Een derde variant volgt de huidige alternatieven van de Rijnlandroute meer naar het zuidwesten, maar dan ondergronds.
Volgens de democraten heeft de keuze ook consequenties voor een Ringweg Oost. Dat plan wordt op dit moment uitgewerkt. Naarmate de keuze voor een boortunnel meer naar het noordoosten komt te liggen, nemen nut en noodzaak voor een Ringweg Oost af volgens de werkgroep.
Willem van der Pol, Stevenshofbewoner en zelfstandig adviseur op het gebied van verkeerskunde, reageerde tijdens de presentatie namens een werkgroep die de wijkvereniging Stevenshof in het leven heeft geroepen. Volgens Van der Pol zijn de plannen van zijn werkgroep verder uitgewerkt, hij verzocht de fractie van D66 om de plannen op elkaar te leggen en gezamenlijk naar de provincie te gaan. De Stevenshofbewoners hebben naast een boortunnelvariant een variant uitgewerkt met een halopen tunnel in de Churchilllaan en een overkapte Dr. Lelylaan.
7 reacties
Ja zeker hebben we daar wat aan komen die vol met files te zitten alleen 1 voordeel je ziet ze niet!! Maar buiten dat er is een geld geen €€€€€€€€€ die worden in die welbekende bodemlozeput gegooid, schaamscherm (PvdA), Belastingkantoor(ook PvdA), RGL, Willem de Zwijgerlaan. Herziening Kooiplein, etc kost allemaal geld plannen zat maar….. Ik wil ook zoveel dingen maar als er geen ping is….?
Even als reactie op Ach…. Het voorgestelde plan van D66 is in de eerste prognoses ongeveer even duur als de nu voorliggende plannen ten aanzien van de Rijnlandroute van het College en de Provincie. Het is alleen sneller uitgevoerd (vanwege minder procedures), beter voor het milieu (behoud Oostvlietpolder, minder luchtverontreiniging), beter voor de bewoners (geen huizen plat), het haalt niet de hele stad overhoop en het lost een groot deel van de verkeersproblematiek op (5 km tunnel met 50 km/h, in zes minuten ben je aan de andere kant van Leiden, dat was afgelopen week met de busstakingen ongeveer 45 minuten).
Groet Timo
Dit ben ik wel met Timo eens: veel beter dan al die andere plannen. En helemaal mooi, als uitkomt wat D’66 zegt over nut en noodzaak voor de Ringweg Oost, waar toch heel wat verzet tegen is. Heel begrijpelijk…..
hear hear, timo. D66 is mijn stem rijker
Is het niet beter de A4 te verbreden van 2 naar 4 banen (traject Leiderdorp) er ligt al een tunnel van de A44 naar de A4 bij wassenaar. en door de verbreding komt er weer minder sluipverkeer op de rondwegen met het vollopen van de A4 in de spitsuren.
Bestaande snelwegen verbreden lost helemaal niets op. Symptoombestrijding. Als er meer snelwegcapaciteit is gaan er gewoon meer mensen rijden en zijn de files weer net zo lang. Wanneer wordt er eens serieus actie ondernomen om het probleem bij de wortels te vatten: meer variabele werktijden en meer thuiswerken. Er zal een omslag moeten komen in de cultuur van controleren en wantrouwen
Inderdaad, Hans. Meer variabele werktijden en meer thuidwerken, gelijk heb je! Want de rest van de dag zijn de “filewegen” lang niet vol…..Dat heet grote verkwisting van ruimte, die wij in de Randstad bijvoorbeeld toch al weinig hebben…..