RGL verdringt taxi’s en fietsen bij Leiden CS

10

Het Hooigracht-Langegrachttracé waarover gemeente en provincie overeenstemming hebben bereikt, stopt in Leiden aan de voorzijde van het centraal station. Op de plek waar nu nog het zogenaamde ‘taxipalet’ met onderliggende fietsenstalling zijn, komt de RGL-halte Leiden Centraal Station. Waar de taxi’s en de 1.200 fietsenstallingen heengaan is nog niet bekende. Wethouder John Steegh heeft wel plannen, maar wil deze nog niet bekend maken. “Ik ben nog in onderhandeling met de NS,” aldus de wethouder.

Delen

10 reacties

  1. Vanuit een architectonisch en stedenbouwkundig standpunt bezien zal ik die taxistandplaats/fietsenstalling niet missen. Maar het is dan toch wel wer zonde geweest van het geld.

    Opvallend trouwens dat ons belastinggeld tweemaal in dezelfde stukken grond gestoken wordt. Waarom??
    N11 aangelegd > ‘vervangende natuur’ in de vorm van de elfenbaan gecreëerd > RGL > elfenbaan wordt opgeheven
    Stationsomgeving en tunnel aangelegd > dure en hippe inrichting van het plein (al dan niet geslaagd) > RGL > inrichting wordt terzijde geschoven

  2. Harry Schoch op

    Die fietsen zouden goed terecht kunnen in een megastalling in het Gat van van Putten, al besef ik dat die grond natuurlijk heel duur is. Misschien in combinatie met nog iets anders?

    Waar moeten de taxi’s heen? en blijft het Busstation wel behouden? Immers, er komt ook nog een RGL-West…..

  3. Guido Terpstra op

    Dat die taxistandplaats is nu erg slecht bereikbaar voor mensen die slecht ter been zijn, dus laten we deze sowieso maar verplaatsen. Zie voor een eerste reactie van de ChristenUnie Leiden op de RGL-overeenkomst http://www.leiden.christenunie.nl

     

  4. Je kan ook de halte aan de achterkant plaatsen van het station als een omkeer-halte (zie station Den Haag CS)

  5. Ben ik nou gek, of staat die taxistandplaats daar nog niet zo lang??
    En hoeveel gaat dat kosten??

    ik hoop op de 91 miljoen & alsnog een tram door de bree… tis daar toch al
    levensgevaarlijk om te fietsen of over te steken… 😀

  6. Chris de Waard op

    @arianne

    De kosten voor verplaatsing bedragen volgens de wethouder zo’n 3,5 miljoen.

  7. Wethouder Steegh heeft wel plannen maar wil deze nog niet bekend maken….Komop  wethouder Versteegh gooi die  politieke beerput open en speel open kaart.

    Laten we hopen dat U nog in Leiden Wethouder bent als Uw snode politieke  plannetjes doorgevoerd gaan worden..of bent U dan alweer vertrokken naar een andere dorp/ stad!!

    Privé zult U een goed mens zijn, maar bij politiek komt meer kijken ..en privé en politiek moeten gescheiden blijven qua kritiek naar U toe.

  8. @ marcellus

    het is helemaal nog niet zeker dat de Elfenbaan gaat verdwijnen.
    Volgens de laatste plannen blijft die gewoon gehandhaafd.

  9. Harry Schoch op

    Lijkt mij een goede suggestie, Neelix…..

    Herman, daar heb je gelukkig gelijk in, met die Elfenbaan (ooit als compensatiegroen aangelegd toen voor de aanleg van de N11Oost natuur werd opgeofferd)!

    Inderdaad wel even een andere situatie, Bram…..

    Zou de (politieke) wijsheid met de jaren komen??

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline