RGL in één keer door naar de kust

6

De afspraken die de gemeente Leiden en de Provincie Zuid-Holland hebben gemaakt over de RijnGouweLijn, gaan verder dan het tracé door de Leidse binnenstad. Behalve deze nieuwe route, rijdt de RGL in 2015 in één keer door naar de kust. In het verleden waren dit dit twee aparte trajecten. formeel blijft dit weliswaar zo, maar de worden nu wel nadrukkelijk aan elkaar geknoopt.

De aanleg vindt tegelijkertijd plaats vanuit twee richtingen. De spoorbouwers komen elkaar uiteindelijk tegen op de Hooigracht in Leiden. Dat deel van het tracé is het laatste aan de beurt, zodat er zoveel mogelijk tijd is om ondertussen de Ringwest-Oost aan te leggen. Deze ringweg is een keiharde voorwaarde om de RGL door de Hooigracht aan te kunnen leggen. Het autoverkeer moet daarvoor immers wijken en momenteel is er geen alternatieve route beschikbaar.

De aanleg van de Ringweg-Oost (verlengde Kanaalweg, via industrieterrein de Waard naar de Sumatrastraat en Zijldijk) is niet de enige verkeersmaatregel die wordt genomen om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. Op de singels wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd, datzelfde geldt voor de Morsweg. Ook de aanleg van de Rijnlandroute blijft voor Leiden van levensbelang, zo liet wethouder Steegh weten.

Op 11 juni organiseert de gemeente een hoorzitting. Tijdens deze speciale commissievergadering kan iedereen die zich vooraf aanmeldt, inspreken. Een dag later volgt de inhoudelijke behandeling van de conceptovereenkomst tijdens een reguliere commissievergadering.

Delen

6 reacties

  1. Mar van Beukering op

    Ik denk dat de gehele doelstellingen van de RGL om zeep wordt geholpen.

    Ik denk dat de doelstelling was om de binnenstad c.q. de omgeving van het stadhuis optimaal bereikbaar te maken.

    Nu deze doelstelling is vervallen vraag ik mij nog steeds af, waarom dan niet eenvoudig over bestaand spoor ???

    Alle bezwaren over te hoge kosten zijn op dikke duimzuigerei gebaseerd. De meest optimale oplossing kan nooit te duur zijn, de kosten gaan voor de baat.

    ing. M.P.F.M. van Beukering, architekt AvB BNA

  2. Wybo Mentink op

    Erg origineel is het niet om bij de aanleg van een lightrail aan twee kanten te beginnen en zo tijdwinst te boeken voor de aanleg een ringweg: tunnelbouwers gingen u reeds voor. Wel origineel is dat de lightrailbouwers elkaar ontmoeten op de Hooigracht. Op de Hooigracht?, ja de Hooigracht want dan gaat de RGL toch lekker door het stadscentrum van Leiden.

    Volgens mij is een van de grootste veroorzakers van de gerezen problemen de provinciale bestuurslaag. Ze hebben een zak geld van de rijksoverheid gekregen om her en der in de provincie de infrastructuur aan te pakken. Een brug of de aanleg van een provinciale weg aanleggen dat gaat vaak nog wel goed. In het geval van de RGL is het van meet af aan goed fout gegaan. Wat zou het mooi zijn als het rijk de boel vlot trekt en de regie naar zich toetrekt. Verder hebben politici of ze nu uit de stad of uit de provincie komen de kennis en kunde niet om mbt. dit soort projecten een goede afweging te maken. Zoals het er nu uitziet kent de RGL nu al(!) alleen maar verliezers: maar ja doorzetten wat moet je anders doen he?

    Een ding is zeker: over dit hoofdpijndossier zullen we de komende jaren nog vrolijk doorruzieen. De haast die nu betracht wordt is zo grappig dat het niet leuk meer is. Het allerbeste zou nu zijn het hele lightrailidee even in de ijskast te zetten. Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, omdat (?). Punt van zorg blijft de spoorverbinding Leiden-Utrecht: aanleg van de RGL betekent het einde van een snelle spoorverbinding met deze centraal gelegen stad. Als je de ontwikkelingen bij de NS volgt is er geen andere conclusie nogelijk.

  3. Harry Schoch op

    Ja, dat ben ik eens met Mar van Beukering: over bestaand spoor vond ik altijd beter dan door Lammenschansweg en binnenstad, mits de door Wybo terecht belangrijk genoemde verbinding Leiden-Utrecht niet wordt benadeeld. Inderdaad kan het er wel eens van komen, dat de NS Leiden-Utrecht laten schieten…..Een klap voor het openbaar vervoer, evenals de dreigende sloop van het regionale busnet…..

    Tja, die Provincie…..Ik was altijd voor behoud van deze bestuurslaag, omdat ze gekozen zijn (in tegenstelling tot allerlei regionale besturen) en bijvoorbeeld regie over openbaar vervoer hebben. Maar door die RGL-aanpak, zonder naar de effecten op ander openbaar vervoer te kijken, ben ik wel gaan twijfelen…

  4. Nou ja 1 lichtpuntje is wel dat de plannen herzien kunnen worden bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen, want dan zijn de bouwers vast Leiden nog niet in getrokken en volgt een overwinning voor de partijen die dit gaan verhinderen en weer meer gedraai van de PvdA die dan zegt dat zij dat eigenlijk ook niet willen, maar dat geloven we dan natuurlijk niet meer 🙂

  5. PLC/Leiden op

    Ik doe slechts een voorspelling, gabaseerd op Haagse  ‘Ramp Stad Rail’ ervaringen. De RGL gaat straks de geschiedenis in als de ‘Ramp Gouden Lijn’!

  6. jack Heijmans op

    Ik zie bijna dagelijks de trein van Utrecht naar Leiden
    rijden behalve in de spits is die meestal halfvol ik zou het geld
    liever aan de NS geven om het traject aan te passen op sommige stuken
    is er maar een baan beschikbaar

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline