De kans dat Leiden een openluchtmuseum wordt, iets wat de burgemeester een paar weken geleden vreesde, is behoorlijk afgenomen. Dat blijkt uit een persbericht van de gemeente.de Tweede Kamer en minister Eurlings willen namelijk dat het kabinet de projecten in de regio rondom Leiden en Katwijk als één project aanpakt. Dat wil zeggen, dat projecten rond woningbouw, wegontwikkeling, openbaar vervoer, en economie in samenhang moeten worden bekeken en uitgevoerd. De Kamer vindt zelfs dat de minister de projecten als één project in het zogenaamde MIRT-projectenboek moet opnemen.
De coalitiepartijen hebben Rijk en regio opgeroepen te zorgen voor een zorgvuldige inpassing van de RijnlandRoute. Door deze ontwikkelingen is de financiering van de Rijnlandroute door het Rijk, een belangrijke stap dichterbij gekomen. De Rijnlandroute zal onder andere dienen als ontsluitingsweg voor de duizenden bewoners van de nog te bouwen huizen in Valkenburg. Ook verbetert de weg de doorstroom naar de kust, zullen de files afnemen, is er minder sluipverkeer en worden Leiden en regio beter bereikbaar, waardoor er zich meer bedrijven zullen vestigen, aldus de gemeente. Kortom, wie zich verheugd had op Openluchtmuseum Leiden, lijkt pech te hebben.
5 reacties
dat is dan jammer voor de Vereniging Vrienden van het Openluchtmuseum, die er op deze plek blijk van gaven daar niet zoveel moeite mee te hebben ;-)
Betekent dit dan ook dat de RijnGouweBoemel van de kaart is? Als je je stad wilt degraderen tot openluchtmuseum was dit namelijk een uitgelezen kans.
Als alles zo integraal moet worden aangepakt zal er ook wel weer aandacht naar de RGL gaan. Hopelijk wordt eindelijk op grond van realistische schattingen van de vervoersbehoefte eens en vooral duidelijk dat het concept RGL in de grond volledig fout was.
Voor de integrale aanpak is veel te zeggen, als er dan ook wel een politiek verantwoordelijke projectleider aan het roer staat, die zich niet door plaatselijke belangetjes laat ringeloren.
We kunnen alleen maar het beste hopen!
Leiden is gelukkig geen openluchtmuseum maar een levend(ig)e monumentenstad. Lightrail hoort kennelijk volgens de voorstanders wel bij een openluchtmuseum gezien de plaats van de
Dag van de Lightrail
Had dit bericht gemist, maar het schreeuwt om reactie. Want omdat het hele zwikkie als één project moet worden opgenomen, is het nu nog maar even van de MIRT lijst geschrapt – er is immers nog geen “één project” en er zijn tenslotte zat dringende verkeersproblemen in Nederland. En verdeeldheid en gebrek aan draagvlak? Daar hebben ministers en kamerleden van regeringspartijen een broertje dood aan. Daar win je namelijk geen kiezers mee en je krijgt vervelende berichten in de pers van actiegroepen en misdeelde gemeentes.
Dus zo ergens tussen halverwege en het eind van deze eeuw zou het best kunnen dat het probleem integraal kan worden opgelost. Maar tegen die tijd zullen we vast vinden dat het eigenlijk sneller gaat als het niet als één project, maar gesplitst gaat.