RijnGouwelijn pas in 2015 klaar

4

Uit het Definitief Ontwerp blijkt dat de RijnGouwelijn pas in 2015 kan worden opgeleverd. De vertraging wordt veroorzaakt door twee redenen. Of de doorzettingsmacht van de Provincie, óf het ontwerpen van een tracé over de Hooigracht kost extra tijd. Dat bespaart echter ook € 25 miljoen, doordat een zettingsvrije plaat niet meer nodig is. Die zou gebruikt worden om verzakking van de rails te voorkomen. Nu is er tijd genoeg om zand te storten en dat te laten inklinken. In het Definitief Ontwerp zitten nog meer ´verrassingen´, zoals onderdelen die worden geschrapt of uitgebreid.

Kostenstijgingen

Zo zijn de aanlegkosten gestegen naar € 307,6 miljoen, als Leiden tenminste vrijwillig meewerkt en het project wordt opgeleverd in 2015. Daarbij geldt een onzekerheidsmarge van € 30,8 miljoen, oftewel 10%. Als Leiden niet meewerkt, komen er nog extra kosten bij voor de Provincie. Daarvoor is alvast € 50 miljoen apart gezet.

ProRail moet meebetalen aan de extra kosten voor de brug over de Oude Rijn, van 17,6 miljoen. Als ProRail dat niet wil, wordt de geplande combibrug vervangen door een aanzienlijk goedkopere speciale lightrailbrug. De oude plannen voor de brug deugden niet, hij moet groter en hoger. Dat is nodig voor de nog aan de leggen Ringweg en om het scheepvaartverkeer tot een doorvaarthoogte van 6.90 meter vrije doorvaart te verlenen. Daardoor hoeft de brug minder vaak open en dat is belangrijk voor de punctualiteit van de dienstregeling. Om de treinen ondertussen gewoon te laten rijden, moeten er twee bruggen naast en na elkaar gebouwd worden.

Extra tijd

Het project wordt in drie fasen gesplitst. In 2011 wordt alvast begonnen met het traject tot Leiden Lammenschans. Op een later tijdstip komt het tracé door de Leidse binnenstad aan de beurt.De oplevering van de RijnGouwelijn Oost is verschoven van 2010 naar 2015. Als er overeenstemming komt over het tracé over de Hooigracht/Langegracht, dan zal er een nieuw plan moeten worden gemaakt. Ook de doorzettingsmacht kost extra tijd.

Bezuinigingen

In het traject tussen de Elfenbaan en Alphen aan den Rijn is de bodem zo slap dat de ondergrond verstevigd moet worden. Daarvoor was een zettingsvrije plaat in de plannen opgenomen, van € 25 miljoen. Dat kostte extra geld, maar dan hoefde de bodem niet eerst in te klinken. ´Omdat vanwege de situatie in Leiden de oplevering van de RGL Oost verschoven moet worden, hebben wij besloten deze versnellingsmaatregel niet toe te passen.´ Nu komt er dus wél een zandlichaam dat inklinkt. Dat spaart veel geld uit.

Na veel discussie is besloten een deel van de Elfenbaan op te offeren voor een remise / werkplaats / rangeerterrein. Nu wordt dit terrein alleen bouwrijp opgeleverd en mag de exploitant van de RijnGouwelijn zelf voor de voorzieningen betalen. Dat bespaart € 25,8 miljoen

De rijksbijdrage zou pas na 2010 op tafel komen. Nu de aanleg wordt vertraagd, hoeft de Provincie de kosten niet meer voor te schieten. Dat scheelt een risicopost van € 15,8 miljoen aan rentekosten.

Delen

4 reacties

  1. Dat bespaart echter ook € 25 miljoen, doordat een zettingsvrije plaat niet meer nodig is. Die zou gebruikt worden om verzakking van de rails te voorkomen. Nu is er tijd genoeg om zand te storten en dat te laten inklinken.

    Waar gaan dan het zand storten? Op de plaats waar de RGL moet komen. Is dat nu net niet het probleem? Waar en als?

     

     

  2. Ja ja, Hoeveel Leidse Gemeente raadslieden spatten uit elkaar over dit onderwerp de komende jaren??

    En de Gemeenteraadsverkiezingen en Onze Burge(r)meester zijn die dan nog omstreeks 2015  in het Leids bestuur?

    Beginnen met een plan en het uitwerken en het voltooien door dit zelfde College( burgemeester en Wethouders) dat zal uniek zijn.

     

    Succes met dit snode plannetje.

  3. de Voorzitter op

    Als de N11 in 2015 klaar is .

    Kunnen we er op rekeken,dat de RGL in 2045 zijn eerste proefrit zal rijden.

    Liefhebbers kunnen zich nu alvast inschrijven.

    Wees er snel bij want er is maar een beperkte capiciteit.

    de Voorzitter van de RGL

     

    Sorry maar door omstandigheden en div; procedures  is deze datum niet haalbaar.

    Het trace licht wat lastiger als de N11.

    U begrijpt wel waarom.

    De eerste proefrit is onder voorbehoud op 1 April 2069 .

    Inschrijven is alleen mogelijk  onder 3 jaar .(regels van de brandweer I.V.m ontruimings problemen met ouderen.

    De  voorzitter RGL

  4. Jan C. Werkman op

    Schandalig!!!
    Wat hier in fasen gaat gebeuren is precies het verkeerde:
    In 2080 zal er beslist een ‘metro-lijn’ (moeten) liggen van de Grote Polder in Zoeterwoude onder Leiden centrum en het CS door naar De Leeuwenhoek. Wat nu moet en mag gebeuren zou een goede voorbereiding moeten zijn op dat einddoel. Alle gepruts met tussenoplossingen moet worden vermeden door afweging tegen het uiteindelijke metro-plan. NS is daarvoor vast wel te vinden als ze er maar in betrokken worden.

    De “clementie” die Leiden nu vraagt van de provincie is niet zo belacheljk als de term klinkt. Leiden heeft met opeenvolgende gemeentebesturen, die geen ruggegraat en slappe knieën hadden in de situatie gekomen dat het doodvonnis voor de historsche, oude stad in feite door de provincie kon worden uitgesproken. Clementie is dan op zijn plaats, maar nu is het alleen uitstel van executie: zonder afstel gaat Leiden voorgoed ten onder!

    Leidenaren vergeet nooit dat de provincie in geen enkel opzicht capabel of competent is om het project RGL uit te voeren. Laat u dus door niemand iets wijsmaken.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Je bent nu offline