De meerderheid van de provinciale fracties staat open voor een alternatieve route voor de RijnGouweLijn. Dat meldt de website van Binnenlands Bestuur. VVD, PvdA en CU/SGP geven de voorkeur aan een alternatief tracé. SP en D66 blijven tegen, GroenLinks wil dat de RGL door de Breestraat komt. Als de oplevering van de lijn niet wordt vertraagd, zal GroenLinks een ander tracé echter niet tegenhouden.
De provincie wil wel dat de RijnGouweLijn door het centrum van Leiden loopt. Als de provincie en Leiden geen overeenstemming bereiken over een alternatieve route, zullen VVD, PvdA en CU/SGP de doorzettingsmacht steunen. Veel mogelijkheden zijn er niet voor een alternatief tracé, zodat waarschijnlijk alleen de Hooigracht/Langegracht in beeld komt. CDA-gedeputeerde Govert Veldhuijzen van de provincie zegt in Binnenlands Bestuur dat het ‘volstrekt verantwoord’ is om de RGL door te zetten tegen de zin van de gemeente.
2 reacties
De kop boven dit stukje klopt niet. BB koos dan ook terecht voor ‘RijnGouweLijn door centrum Leiden’. Het tracé over de Langegracht en Hooigracht wordt door een meerderheid van Provinciale Staten als een aanvaardbaar compromis gezien, niet als het voorkeurstracé. Het artikeltje op de website van Binnenlands Bestuur bevat geen nieuws, maar is slechts een uiterst summiere samenvatting van de beraadslagingen over de RGL in de statencommissie MKE van afgelopen vrijdag. De kern daarvan is dat een grote meerderheid blijft vasthouden aan een doorgaande verbinding Gouda-kust door de binnenstad, hoewel nogal wat statenleden het verschil tussen Leiden en Gouda niet weten en evenmin over kennis van het stratenplan van Leiden beschikken, noch enig benul van de reizigersstromen hebben.
Alternatieve route Oost-West.
Te overwegen zou zijn de tramreizigers die <u>niet</u> Leiden als bestemming hebben, van Gouda naar de kust v.v. te vervoeren op aparte lijnen die <u>langs</u> Leiden gaan, derhalve over de bestaande spoorbaan van Leiden-Lammenschans naar Leiden CS.
De reizigers die <u>wel</u> de bestemming Leiden hebben, rijden <u>door</u> de stad. Het aantal trambewegingen door het stadscentrum kan dan tot 1/3 worden beperkt. De route door de Breestraat is dan meer bespreekbaar?