Het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Zuid-Holland verwerpt het Leidse alternatief voor de RijnGouweLijn door het centrum van de Sleutelstad en wil de sneltramverbinding tegen de zin van de gemeente Leiden toch aanleggen. De provincie heeft de gemeente Leiden vandaag laten weten gebruik te maken van hun ‘doorzettingsmacht’. Dat betekent dat de provincie de RijnGouweLijn zonder medewerking van de gemeente Leiden zal aanleggen door de Breestraat. Leiden zal in dat geval de 30 miljoen euro die voor de RGL is uitgetrokken niet betalen. Ook kondigde wethouder John Steegh (GroenLinks, verkeer) zojuist tijdens een persconferentie aan dat de gemeente zich zal verzetten tegen een provinciale ‘aanwijzing’. Dat levert naar verwachting een juridische strijd op van een jaar of vier.
De provincie biedt Leiden nog één uitweg. Als Leiden voor 17 oktober alsnog met een aanvaardbaar alternatief voor een ononderbroken lightrailverbinding door de Leidse binnenstad komt, wil de provincie dat opnieuw bekijken. Wethouder Steegh kondigde aan niet met een nieuw voorstel te zullen komen en gaat nu proberen om de provinciale fracties van de verschillende partijen te overtuigen van het Leidse gelijk. Eind van de maand zal hij ook inspreken tijdens de behandeling van de RijnGouweLijn in de provinciale commissie. Op 17 oktober wordt een definitief besluit genomen.
Steegh hoopt, waarschijnlijk tegen beter weten in, dat hij de provincie er alsnog van kan overtuigen geen dwang toe te passen. “Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om tegemoet te komen aan zowel de eisen van de provincie, als aan de wensen in de stad,” aldus Steegh die inmiddels ook persoonlijk tegen de aanleg van de RijnGouweLijn door de Breestraat is: “De Leidenaren zien dat bakbeest dat de provincie door de Breestraat wil douwen als een indringer in de stad, daarom hebben ze dat tracé bij het referendum verworpen.”
De gemeente Leiden houdt dus onverkort vast aan het alternatief, waarbij er een hoogwaardige openbaar vervoervoorziening komt met bussen over de Hooigracht en de Langegracht. Die vrije busbaan zou in de toekomst mogelijk vervangen kunnen worden door een tramverbinding, maar pas als in praktijk is bewezen dat daar behoefte aan is.
15 reacties
Daadkracht van de provincie! Een mooie manier om de Leidse politici op hun plaats te zetten. Provinciaal belang gaat boven Leids NIMBY gedrag!
Ik ben benieuwd waar Hayo woont en hoe vaak hij op een fiets door de Breestraat rijdt.
Hayo woont in Hazerswoude, en fietst regelmatig(laatste tijd iets minder) door de Breestraat, of rijdt er met de bus doorheen. Ik ken de situatie daar. Ook heb ik andere situaties gezien waar lightrail treinen nog door VEEL kleinere straatjes rijden. Leiden heeft nou eenmaal een centrumfunctie voor omliggende gemeenten, en dat zou men eens moeten accepteren.
Hayo, kruip onder je steen in Hazerswoude en bemoei je met de plaatselijke politiek in jou Gemeente (Rijnswoude). Je bent iemand die geen binding heeft met een eeuwenoude stad die wordt verrampeneerd door bestuurders die snel carriere willen maken. Misschien is de aanleg van een 10 baans snelweg door Hazerswoude een leuke ballon die je kan oplaten in de Gemeente Rijnswoude, kijken hoe de bevolking van jou dorp hierop reageert!!!
Jack, dat is wel een erg ongenuanceerde reactie. Dit draagt niet bij tot een fatsoenlijke discussie.
In de eerste plaats is het Rijnwoude en niet Rijnswoude (maar misschien was je nog nooit zover buiten Leiden geweest).
In de tweede plaats is de RGL een regionaal project en niet een Leids project. De regiogemeenten betalen er aan mee. En dus mogen die er ook iets overzeggen.
Ik zou een lightrail-verbindigen niet willen vergelijken met een 10-baans snelweg. Bovendien heeft Rijnwoude (Hazerswoude-Rijndijl) al een snelweg (N11) vlak voor de deur. Nu nog een lightrail-verbinding!
Wat je zegt, vóór de deur en niet er dwars doorheen.
Ik begrijp nog steeds niet waar die ongelofelijke kul opmerking vandaan komt dat je met je fiets niet meer veilig door de Breestraat zou kunnen. Hoe breed is een bus ? Hoe breed is een tram ? Gaan trams bij jullie interpretatie ook slingerend van links naar rechts ?
Volgens mij hebben jullie een beetje te lang naar dat SP foldertje zitten staren tegen de RGL en is die lijmlucht naar de bol gestegen. Wat is het volgende waar we ons druk om gaan maken? De kleur van de tram?
Als trotse Leidenaar zou ik heel blij zijn met de komst van de lightrail verbindingen. Geeft weer een beetje sjeu aan ons letterlijk verstopte wegennet. Beter dat er IETS gebeurt met redelijke argumenten dan NIETS met flauwekul argumenten.
Nu we het er toch over hebben;deze argumenten zijn ook erg leuk …. http://leiden.sp.nl/dossier/oostvlietpolder.html je zal maar SP gestemd hebben (ik ook ja…….)
Toch nog gerechtigheid.
JPS
Mag ik er op wijzen dat wij het hebben over een TREIN en niet over een TRAM? Heb je dat ding al eens gezien in bvb Alphen ad Rijn?
Heer H. Hendriks,
de RGL zijn is een wat groter model tram – gelijk RandstadRail in Den Haag/Rotterdam/Zoetermeer -, en zeker geen trein.
De sneltram tussen Gouda en Alphen a/d Rijn is een luxe vergeleken met de smerige en mankele bussen van Connexxion. We praten maar niet over de dieselstank die de fietsers in de Breestraat tegemoet komt!
Waar bent u toch zo bang voor?
ik dacht dat we in een democratie leefde, hetgeen betekent dat er naar de burgers wordt geluisterd, en hoeveel % was het ook weer???? jaha bijna 3/4 van de Leidenaren heeft nee gezegd!tegen n rgl door de Breestraat! Over bestaand spoor is een prima alternatief!
Ik stel voor dat we lekker allemaal burgelijk ongehoorzaam zijn en lekker flink dwars liggen.
Wat denken die sukkels daar wel.
Het is geen politiestaat ( Nog niet ) !
waar hebben we het nou eigenlijk over. laat de bussen lekker over de bree rijden en gooi de rgl lekker over de botermarkt….
http://my.break.com/media/view.aspx?ContentID=368159
Eigenlijk wilde ik niet reageren, maar ik doe het toch. Ik heb het al eerder gezegd, Leiden heeft het gewoon maar te slikken. Wie A zegt moet ook B zeggen. Die RGL komt gewoon door het centrum. Je kunt het hooguit vertragen, net als de verbreding van de A4. Maar uiteindelijk komt het er gewoon, al ben je er 1000 keer tegen.
Inspraak RGL
Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid Holland hebben afgelopen week aangekondigd de RijnGouweLijn (RGL) te willen doordrukken.
Provinciale staten moet daar nu over beslissen. Iedereen die dat wil kan vrijdagmiddag 28 september om 14.00 uur in het provinciehuis inspreken bij de provinciale commissievergadering.
Insprekers moeten zich tenminste 48 uur voor aanvang van de vergadering opgeven bij de commissiegriffier, Wouter Knop, w. knop#pzh.nl of tel. 070-4416494. Bij afwezigheid van de commissiegriffier, kan ook contact opgenomen worden met statengriffie#pzh.nl.
(Holland Centraal)