Provincie: "Leiden kan aanwijzing nog voorkomen"

12

Govert Veldhuijzen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland, hoopt dat Leiden voor 17 oktober toch nog met een voor de provincie aanvaardbaar alternatief komt voor een ‘ongedeelde lightrailverbinding door het centrum van Leiden.’ Volgens Veldhuijzen is overeenstemming tussen gemeente en provincie nog steeds mogelijk en kan zo een aanwijzing worden voorkomen. “Tot het besluit genomen is in Provinciale Staten kan er op initiatief van Leiden nog steeds verder worden gesproken. Deze aanwijzing is een stap die je eigenlijk niet wilt zetten. Maar we gaan het toch doen, omdat we van mening zijn dat één gemeente de regionale belangen niet in de weg kan staan”. De Leidse verkeerswethouder Steegh kan niks met die oproep: “We mogen met een alternatief komen, maar alleen als er een RGL door het centrum in zit.”

Leiden heeft in juli een plan gepresenteerd dat uitgaat van een stelsel van busbanen. Veldhuijzen: “Reizigers moeten in dat geval steeds overstappen van bus op tram bij de stations Lammenschans en Leiden Centraal. Voor de provincie en de andere betrokken gemeenten is dit niet acceptabel. Ook zij blijven van mening dat de RijnGouwelijn aantrekkelijk openbaar vervoer biedt, omdat reizigers zonder overstap doorrijden naar het centrum van Leiden en de kust.”

Delen

12 reacties

  1. Abraham Flippo op

    Dit standpunt van Gedeputeerde Staten ( GS ) doet mij weer eens denken aan de geschiedenis met die T-Ford. De klanten konden alle kleuren kiezen zolang het maar zwart was. Bij GS is het nu in de variant: Leiden kan de “doorzettingsmacht” van de provincie nog ontwijken, als zij maar voor een tracé voor de RGL via de Breestraat kiest. Leiden en in ieder de CDA-fractie in de gemeenteraad deed dat niet en zal dat niet doen, omdat zij de uitslag van het Referendum waarbij bijna 69% van de bevolking daar nu juist tegen heeft gestemd volledig respecteert. Ik roep de leden van Provinciale Staten dan ook op om de ramkoers waartoe GS nu kennelijk heeft besloten niet te volgen, omdat die uiteindelijk alleen maar verliezers zal opleveren en geen goed openbaar vervoer.

  2. Indien deze lijn er komt roep ik op tot burgelijke ongehoorzaamheid van de Leidse bevolking. U kunt eenvoudig met een koperdraad de linker en rechter spoorstaaf verbinden zodat de seinen op rood gaan en de tram niet verder kan rijden. Laat ieder Leidenaar een stuk electriciteitsdraad in zijn zak stoppen en dit voorbeeld volgen!!!. Het zal trouwens druk worden rondom het stadhuis met de aanleg van een spoorlijn aan de ene zijde en een fietsenkelder aan de andere zijde van het Stadhuis! 

     

  3. De reactie van de CDA’er Flippo mag dan wel heel stoer klinken, maar het is zijn eigen CDA dat deelneemt aan het College van Gedeputeerden en dus de RGL wil doordrukken. Hij zou aan geloofwaardigheid winnen, als hij nu aankondigt om met die ondemocratische club te zullen breken. Kom op, Abraham!

  4. Dus als ik het allemaal goed begrijp kan de gemeente Leiden bestuurlijk overruled worden door de provincie mbt. het niet mee willen werken aan het aanleggen van de RGL door Leiden heen, en gaat dit dan ook gebeuren. De gemeente Leiden heeft dus nooit een bindend referendum over dit onderwerp mogen houden. Iets waar verschillende partijen en personen toenertijd al op gewezen hebben.

    Het kan niet zo zijn dat de leidse bestuurders NIET op de hoogte zijn van hun eigen spelregeltjes, want dat is nou net de reden dat zij daar op die plek zitten? Waarom dan toch een bindend referendum gehouden als je als bestuurdere van tevoren al weet dat dat niet bindend kan zijn? BROOD EN SPELEN, mensen. Hou iedereen net zolang bezig met vertier ende vermaeck totdat echt duidelijk wordt dat er niet meer om de aanleg vn die RGL heen gegaan kan worden. En op dat moment kan je dan als bestuurder machteloos je schouders ophalend een huilverhaaltje gaan houden voor de plaatselijke media. Iets met overmacht, algemeen belang, enzovoort doet het altijd wel lekker.

    Het oorspronkelijke plan gaat natuurlijk gewoon door en ondertussen heeft ieder politiek figuur zijn/haar ‘nut’ weer kunnen bewijzen door iets te brullen in een debat wat van tevoren al nutteloos was. Beter had een van die figuren, bij voorkeur een wethouder of burgemeester, zich vele malen nuttiger kunnen maken door erop te wijzen … nee door erop aan te dringen dat die €1.000.000,- (zegge: één miljoen euro) belastinggelden, die die hele referendumklucht gekost heeft, beter aan iets besteed zou kunnen worden dat enig direct nut heeft voor de bevolking.

    Elke vrij-tijdsvereniging moet jarenlang steggelen voor een eenmalige luizige subsidie van circa €10.000 om een lekkend dak te kunnen repareren of noodzakelijke materialen aan te kunnen schaffen. Maar als de dames en heren politici weer eens een kans zien om de bevolking te verleiden met een spektakel van BROOD EN SPELEN dan is er voor je het weet €1.000.000,- aan belastinggelden uitgegeven. Dat is namelijk wel volledig in hun eigen belang en dan is het wel belangrijk.

    [http://www.sleutelstad.nl/cgi-bin/news/gen1.pl?action=artikel&id=10940&zoekterm=steegh]

  5. Een oproep tot burgerlijke ongehoorzaamheid en andere stevige vormen van protest steun ik, maar dan wel graag vóórdat de spoorlijn door de stad is aangelegd. Sabotage (achteraf) is zinloos en crimineel, en dat is een oproep daartoe ook.

    Gerrit heeft natuurlijk gelijk. Vervoer zit nota bene in de portefeuille van een CDA-gedeputeerde. Gaat het Leidse CDA nu breken met de provinciale regenten?
    Ik hoop trouwens dat de Leidse raadsfracties zich eensgezind tegen de provincie zullen keren. Verdere gespreken met de provincie zijn nu nutteloos, want die wil alleen maar dicteren en bevelen. Het stadium van praten is dus voorbij en dat van actie is aangebroken.

    Weg met de provinciale regenten!

  6. 1.000.000 EURO uitgeven omdat jezelf niet capabel genoeg bent om een structurele oplossing voor een al heel lang knellend probleem te verzinnen. Dat is gewoonweg BELACHELIJK; ben het helemaal met Marcellus eens….

    Als we dan toch gaan protesteren doe het dan tegen de lokale politici; je kan geen dingen beloven die je NIET waar kan maken. Voorbeeld: http://leiden.sp.nl/dossier/oostvlietpolder.html 
    Erg fijn dat jullie mijn stem hebben gekregen …… NOOIT MEER dus….

     

  7. Komt nou de variant over bestaand spoor weer in zicht? Want het gemeentebestuur mag volgens het referendum geen medewerking verlenen aan een trein door de binnenstad. Dus dan moet hij alsnog buitenom, over het tracé dat als te duur was gedisqualificeerd.

  8. De twee reacties hierboven van marcellus en JPS gaan ervan uit dat Leiden de strijd verliest, als de provincie een bestuurlijke aanwijzing geeft. Dat valt nog maar te bezien. Leiden heeft een beter plan ontwikkeld, goedkoper in aanleg en vooral in exploitatie (miljoenen per jaar), en het is nog flexibeler ook. Het maakt bovendien een intercity naar Utrecht niet onmogelijk. Dat plan is niet serieus genoemen door de provincie, en dat is ernstig.

    Dus, marcellus en JPS, geef niet te snel op. Als we dat in 1573 hadden gedaan dan was dit forum nu in het spaans geweest =P

    Extra geruststelling voor marcellus, die klaagt over het geld dat het referendum heeft gekost; als de provincie een aanwijzing geeft, en dat zou lukken, dan moeten ze de RGL door Leiden wel zelf betalen. Dus dat referendum hebben we dan wel terugverdiend.

  9. Jan C. Werkman op

    Die ongedeelde verbinding heb ik al eens eerder omschreven:
    Gebruik het terrein Haagweg voor het centrum station, breng de gehele baan van voor de Heerenstraat onder het straatniveur en maak een fly-over over de NS- sporen met een halte tussen Naturalis en het LUMC, daarna verder op de gewenste hoogte naar Leeuwenhoek en Valkenburg. De verbinding naar CS (voor NS) blijft op lager niveau naar het Utrechts perron. De ongelijkvloerse kruisingen zijn al heel lang nodig het Haagweg- terrein is ten onrechte nooit in de bespiegelingen meegenomen.

  10. In de hoedanigheid als ‘Den Tonkelaar-redenaar’ tijdens de komende koraalzang in het Van der Werffpark (waarbij eenieder logischerwijs welkom is), kan ik het niet nalaten om Julian erop te wijzen dat de standvastigheid van de Leidenaren niet in 1573, maar in 1574 plaatsvond. Maar dit geheel terzijde 😉

  11. “Ook zij blijven van mening dat de RijnGouwelijn aantrekkelijk openbaar vervoer biedt, omdat reizigers zonder overstap doorrijden naar het centrum van Leiden en de kust” (quote Veldhuijzen). Beste provinciebestuurder: bij een RGL krijgen andere reizigers ook een overstap (bijv. uit Zoetermeer of Voorschoten). Opportunistisch argument dus.

    Het provinciebestuur heeft inderdaad ontzettend tunnelvisie, de tram is een doel op zich geworden. Laat ze maar komen met een aanwijzing: los van de enorme vertraging zal het project zeker stranden bij de RvS. Die tillen heel zwaar aan aantoonbaar inzicht in de effecten (zie de A4).

    Jammer dat de provincie zich niet over haar verlies heen kan zetten en het belang voor de inwoners van Zuid-Holland niet dient door te gaan praten met NS over uitbreiding van de dienstregeling ri. Alphen en Utrecht.

     

     

  12. De RGL is inderdaad een bestuurlijk doel op zich geworden. En kan de gedeputeerde mij eens vertellen hoeveel mensen gebruik willen/moeten maken van een door Leiden lopende verbinding Katwijk-Gouda (dus niet slechts van een deeltraject ten oosten of westen van Leiden) en op welk(e) onderzoek(en) hij zijn bijeengefantaseerde ramingen baseert?
    De voormalig PvdA-wethouder en tegenwoordige columnist en kritische PvdA-watcher Paul Bordewijk heeft dat zo’n zeven jaar geleden al eens beschreven. De RGL is namelijk het enige railsysteem waarover de provincie daadwerkelijk iets te zeggen zal hebben. Daarom willen provinciale bestuurders dat overbodige ding zo graag, en zijn ze niet geïnteresseerd in de alternatieven en ook niet in verbetering van de NS-verbinding Leiden-Utrecht. Kortom, de hanige heren willen gewoon macht en een eigen treintje om mee te spelen, zo kan men uit <u>dat artikel</u> concluderen.
    De provinciale bestuurders hebben natuurlijk ook een ander doel: de dure en overbodige lijn zal namelijk veel bebouwing langs die lijn nodig maken om voldoende reizigersaanbod te genereren.

    Weg met de provinciale regenten!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline