Gedeputeerde Staten van Zuid Holland kunnen zich niet binden aan de uitslag van het referendum over de RijnGouwelijn vanwege de bestaande overeenkomsten met de betrokken gemeenten, waaronder Leiden, over deze RijnGouwelijn. Dat antwoorden GS op vragen van het statenlid Van der Nat (SP). Daarnaast heeft de provincie van meet af aan aangegeven dat een bovenregionaal onderwerp zich niet leent voor een lokaal referendum. Dat standpunt vande provincie was bekend bij zowel College van B & W als gemeenteraad.
In het algemeen respecteren wij de uitspraak van burgers bij referenda, benadrukken GS. Andere gemeenten hebben al geïnvesteerd in de komst van een ligthrailverbinding zoals Alphen aan den Rijn.
8 reacties
Geen nood, want de vice-fractievoorzitter van de Leidse PvdA heeft al verklaard desnoods op de barricaden te klimmen voor het Leidse Nee. Het komt dus wel goed.
http://www.leiden.pvda.nl/nieuwsbericht/3108#34681
Nou, dan zal hij heel snel van die barricaden afvallen. Het Leids gemeentebestuur heeft zijn eigen burgers gewoon voor de gek gehouden en glashard voorgelogen.
Dat referendum was gewoon gebakken lucht.
Uit welingelichte bronnen bij de provincie kan ik u verzekeren, binnen enkele jaren rijdt de RGL gewoon dwars door de Breestraat. Jammer dat er bij de gemeente zo slecht word opgelet. Vooral heel jammer voor de burgers, die denken een degelijk stadsbestuur te hebben waar ze op kunnen vertrouwen. Helaas is het tegendeel waar. En nu nog een hoop geld over de balk gooien door zogenaamd een alternatief op tafel te krijgen. Mensen, open uw ogen.
Die welingelichte bronnen bij de provincie hebben oogkleppen op, want ook daar beseft men wel vroeg of laat wel dat het praktisch onmogelijk is zo’n complex project zonder medewerking van de lokale wegbeheerder te realiseren. Dan zou de provincie verantwoordelijk worden voor lokale wegen in Leiden… ondenkbaar. Alleen al de juridische strijd daaromheen kan jaren duren. Bovendien is de relatie met de gemeente dan voor eeuwig verstoord.
Het steeds terugkerende argument van GS dat het referendum niet gerespecteerd hoeft te worden vanwege het regionale karakter van de RGL, is te makkelijk: alleen Leiden heeft te maken met grote aanpassingen en langdurige werken, terwijl in al die andere gemeenten vrijwel niets voor de RGL gebeurt. Die zijn alleen maar meegelokt door toezeggingen voor meer woningbouw, randwegen en andere wensen. Da’s lekker makkelijk voorstander zijn. Aan het naderde eind van het liedje bijt de provincie in het stof: die toezeggingen blijven overeind, maar geen tram. Dat is het risico als je (politiek) alles met elkaar verknoopt.
Problemen met materieel / apparatuur:
Gisteren moest ik in Utrecht zijn en zag tot mijn verbazing in Alphen een Sprinter die naar Gouda ging, dus niet de officiele RijnGouwe trein. De technische problemen zijn (nog lang) niet opgelost. Laat de provincie eerst zorgen dat ze een werkend OV-middel hebben, voordat ze dat door de strot van de burger duwen.
Dus behalve dat de provincie een democratisch besluit ongedaan wil maken, probeert zij Leiden ook nog op te zadelen met een niet werkend OV.
Zo als ik al eerder gemeld heb: Het Gemeentebestuur heeft scheit aan de burgerei. Ze zitten er toch lekker! En de provincie vindt maar wat ze vinden moet. Die worden toch ook voor hun “werzaamheden” betaald.
Kan iemand mij uitleggen waarom Alphen gedupeerd wordt als de trein niet door het centrum van Leiden wordt gestuurd, maar gewoon buitenom met aansluitingen op de stations?
@margje
Dat vind ik dus juist zo opvallend: Leiden zou de enige gemeente worden waar dat ding door het centrum geperst zou moeten worden. In alle andere gemeenten gaat-ie er netjes LANGS!
En trouwens: wat is nou helemaal de afstand tussen het centraal station en het centrum?
Iemand heeft de opstelling van de provinciale overheid en haar ambtenarenapparaat eens treffend getypeerd als “spoortje spelen”. Zij kunnen er maar geen genoeg van krijgen en kennelijk kan niemand dat tegenhouden. Waar de middelen vandaan komen om in dit hobby-isme te volharden is onduidelijk. Wie kan mij vertellen wat tot op heden aan deze hobby is gespendeerd door de provincie en door de gemeente Leiden en zijn burgers en bedrijven?
De gemeente Leiden treft grote blaam door niet van meet af aan het voornemen tot plan voor een tracé door de binnenstad categorisch af te wijzen. Dat bestuur, bestaande uit opvolgende Burgemeesters, Wethouders en Raadsleden heeft zich lekker laten maken door (niet contractueel) voorgespiegelde invloeds- en/of gebiedsuitbreiding met kansen voor woningbouw en industrievestiging. Ondertussen zijn de verhoudingen met de NS en de buurgemeenten verwaarloosd op een manier die zich nu in rancune en ‘onbegrijpelijke’ tegenacties pijnlijk zichtbaar maakt.
De geluiden over het nieuwe, alternatieve plan van de gemeente Leiden zijn veelbelovend ze weerspiegelen eindelijk de vele ideeën, die door de Leidse bevolking al jaren zijn geopperd. Als de gemeente er niet in slaagt om daarmee de provincie en de buurgemeenten te overtuigen is dat alleen het gevolg van falend bestuur van 10 tot 15 jaar. De gevolgen zullen wel interessant zijn: Leiden zal een ontmoedigingsbeleid moeten gaan voeren voor de vestiging van bewoners, bedrijven en instellingen. De oude stad zal daarbij zeer gebaat zijn!