“De samenwerkende gemeenten van regio Holland Rijnland betreuren de uitkomst van het Leidse referendum gisteren. Door ‘Nee’ te zeggen tegen medewerking aan de RijnGouwelijn, heeft de Leidse bevolking aangegeven dat men de lightrail door de binnenstad niet als reële optie ziet. De regio is van mening dat Holland Rijnland onverminderd behoefte heeft aan hoogwaardig openbaar vervoer en dat dus goed gekeken moet worden naar mogelijke RGL alternatieven,” dat zegt Roelof van Netten, secretaris van Samenwerkingsorgaan Holland Rijnland in een eerste reactie op de Leidse referendum-uitslag. “In samenwerking met de gemeente Leiden en de provincie Zuid-Holland wil Holland Rijnland de komende tijd onderzoeken welke mogelijkheden er wel zijn voor hoogwaardig openbaar vervoer. Al eerder is de ‘buitenom’ variant bekeken. Deze bleek echter duurder en heeft als nadeel dat de tram niet meer in de binnenstad komt.”
Peter Glasbeek, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de regio Holland Rijnland: “We zijn uiteraard erg teleurgesteld, maar moeten wel snel verder met het realiseren van hoogwaardig openbaar vervoer. Daartoe moeten we eerst goed bezien wat wel en wat niet kan. We zijn gestart met het opstellen van een regionale openbaar vervoervisie waarin hoogwaardig openbaar vervoer een belangrijke rol zal spelen. De uitspraak van de Leidse bevolking maakt het realiseren op afzienbare termijn van hoogwaardig openbaar vervoer in onze regio er niet makkelijker op. De ontwikkeling van goed openbaar vervoer is belangrijk voor het opheffen van huidige mobiliteitsknelpunten. Bovendien maakt onze regio deel uit van de Randstad, die zich ontwikkelt naar een netwerkstad. Daarnaast hebben de twaalf gemeenten een aantal regionale ambities, zoals de woningbouw op voormalig vliegkamp Valkenburg en de ontwikkelingen van biolifescience in de Leeuwenhoek die zonder hoogwaardig openbaar vervoer minder tot ontplooiing komen. Ook het versterken van de centrumfunctie van Leiden in de regio kan moeilijk gedacht worden zonder hoogwaardig openbaar vervoer naar het Leidse centrum. We staan nu voor de vraag of en hoe we deze ambities kunnen combineren met de uitspraak die de bevolking van Leiden gisteren heeft gedaan.”
7 reacties
Maak nu gewoon eens haast met de verdubbeling van het spoor tussen Leiden en Utrecht. Dat willen diverse betrokken gemeenten (waaronder Leiden en Alphen) toch ook? Dan heb je ook een buitenomroute tussen Lammenschans en Leiden Centraal, en vanaf beide plekken is het centrum goed bereikbaar, met de bussen die toch al rijden.
Ik zou wel benieuwd zijn naar een analyse van het referendum. Er zijn volgens mij namelijk zeer uiteenlopende redenen om tegen de RGL plannen te zijn. We hebben in Leiden een prima bestuurskunde en politicologie opleiding, dus wie de schoen past…
@ FW
Maar het geld voor de RGL mag niet zonder meer voor die spoorverdubbeling gebruikt worden. De rijkssubsidie is namelijk gekoppeld aan innovatief hoogwaardig ov, dus niet aan meer van hetzelfdde (treinen). Dus: lightrail. Die zou misschien wel kunnen stoppen bij het Haagwegterrein, maar veel mensen willen natuurlijk juist in de binnenstad zijn. Daar zul je dus heel veel bussen of heel veel SSL-busjes voor nodig hebben, waarbij je moet bedenken dat er dan per lightrailvoertuig schoksgewijs en niet geleidelijk grote aantallen reizigers worden aangevoerd…
Peter Bootsma
Wat is er nu innovatief aan een tramtrein? Dergelijke dingen toch al in talrijke steden e.o.? Wel innovatief is bijv. deze energie-zuinige en relatief zeer schone bus: http://www.e-traction.com/ . Leiden en regio kunnen beter daarop, of op iets vergelijkbaars, in gaan zetten.
De samenwerkende gemeenten in ‘Holland Rijnland’ hadden dit ‘net als ieder ander’ ruim van tevoren kunnen zien aankomen. Waarom dan toch maar al het geld en moeite blijven doordrammen in een tram die alleen bewoners van buiten Leiden willen? Behalve als hij niet dwars door het centrum hoeft, want daar wringt de schoen al vanaf het begin. Leidenaren zijn niet tegen de RGL, maar wel tegen de centrumvariant. En dat is al zo vanaf het eerste uur.
Het is bovendien nogal vreemt als je als inwoner of ondernemer van de binnenstad bijna het onmogelijke moet doen om b.v. een zonwering aan je pand te hangen. Dat kan zomaar niet in het beschermde stadsgezicht, en dan wel zo’n monster van een tram dwaars door de straten…..?
Goh er wordt nu opeens over een tram gesproken, terwijl GL en PVDA beweren dat we het niet over tram mogen hebben. Wat is het nu: een trein, een tram of tramtrein
Het handelt zich hier om de zeer innovatieve ‘lightrail‘.