Ook bij debat Lorentzhof tegenstanders RGL

7

Gisteravond vond in verzorgingscentrum Lorentzhof een informatieavond plaats over de RijnGouweLijn. De zaal was eigenlijk te klein voor het grote aantal bewoners van de omliggende wijken. Die waren vooral bezorgd over de veranderingen in het busnet, de bereikbaarheid van de wijk en de veiligheid van het RGL-traject. De informatieavond was georganiseerd door de Vereniging Professoren- en Burgemeesterswijk en Wijkcomité Tuinstad Staalwijk. Er werden eerst drie presentaties gegeven, door het projectbureau RGL van de provincie, voorstander Robert Strijk van het centrummanagement en tegenstander Emile de Heer van STOOM. Daarna mocht de zaal vragen stellen.

Dat de wijken minder goed bereikbaar zijn als de RGL wordt aangelegd, zorgde voor boze reacties uit de zaal. Lijn 31 wordt opgeheven en daarmee ook de halte Koninginnelaan. Wie naar de Breestraat wil, zal voortaan bij Lammenschans moeten overstappen op de RGL. Ook werden vragen gesteld over NS-station Lammenschans. Frits van Oosten van STOOM stelde dat de NS en de RGL mikken op dezelfde reizigersstroom. Hij vreest dat de NS gecompenseerd moet worden en wellicht de doorgaande verbinding Leiden-Utrecht zal willen opheffen.

Robert Strijk benadrukte vooral de voordelen van de RGL, het belang van transferia en een goede rondweg door de stad. Desgevraagd moest hij echter toegeven dat er nog geen handtekeningen zijn gezet voor de Kanalenroute en de verbindingsweg A4-A44. Ook moest Strijk toegeven dat in Cronesteijn een brede strook groen langs het spoor verdwijnt als de RGL wordt aangelegd. De veiligheid van het tracé op de Lammenschansweg en de Jan van Houtbrug riepen veel vragen op. Voorstander Gijs Holla betoogde dat bij de Jan van Houtbrug aan beide zijden een fietsgedeelte komt, in twee richtingen. Tegen het eind van de avond hield voorzitter Thomas van Duyn een peiling. Een paar mensen wisten nog niet wat ze zouden stemmen, een paar zouden voor stemmen. De overgrote meerderheid, zo’n 80% van de ongeveer 200 aanwezigen, gaf aan tegen te zullen stemmen.

Delen

7 reacties

  1. Wat is er mis met tegenstanders? Kan ik hieruit concluderen dat mevrouw Proos voor de RGL is? Ik snap niet wat er mis is met mensen die NEE willen stemmen dan wel tegen de RGL zijn. De titel suggereert dat je dan uitschot bent. Aardig zo iemand. De schrijfster is zeker iemand die lid is van de PVDA?

  2. Ik denk dat het woord ‘meer’ is weggevallen, of zoiets.

    Net als bij het Scheltemadebat is blijkbaar voor Sleutelstad zo’n bijeenkomst vooral een peiling.

    Beetje raar natuurlijk aangezien bij referenda tegenstanders zich altijd wat meer roeren en dus actiever naar bijeenkomsten gaan.

    Kortom, de titel van dit stuk en van het vorige stuk zijn irrelevant.

  3. Vervelend he Davied, zo’n burgerraadpleging. Want wat wordt dat hier pijnlijk duidelijk, dat de tram voor veel inwoners alleen maar verslechtering inhoudt: die overstap op Lammenschans, frustratie van de (wel drukke) verbinding met Utrecht, het gebrek aan een alternatieve route voor de bus, het verdwijnen van broodnodig groen in de stad…

    Je doet net alsof dit een bijeenkomst was van alleen tegenstanders, maar deze toehoorders hadden terechte vragen en hebben beide kanten van het verhaal gehoord. Als die zorgen dan niet afdoende worden weggenomen, is er dan misschien toch iets niet helemaal goed aan het project?? Nogal hooghartig dat af te doen met je opmerking dat je tegenstanders meer hoort bij een referendum.

    Zoals gewoonlijk van jou en je partij verwacht ik dat je hierop geen inhoudelijke reactie zult leveren. Te lastig zeker.

     

  4. 1. Frits van Oosten maakt de mensen bang dat de NS gecompenseerd moeten worden voor eventueel reizigersverlies, of dat zelfs de trein naar Utrecht wordt opgeheven. Wat een onzin. De RGL bevordert juist dat mensen uit Katwijk, Noordwijk en de nieuwe woonlocatie Valkenburg het openbaar vervoer nemen en hun reis richting Utrecht per trein vervolgen. En in de andere richting: treinreizigers uit de richting Utrecht kunnen straks met de RGL naar hun werk in de Leeuwenhoek. (Let wel: als er geen RGL-oost komt, is de komst van de RGL-west ook vrijwel kansloos.)
    2. Er is nog geen definitief bussenplan. Connexxion moet gewoon met betere voorstellen komen, anders gaat de provincie met een andere maatschappij in zee.
    3. Volgens de plannen kunnen mensen uit de burgemeesters- en professorenwijk straks rechtstreeks met de bus naar het noordelijk deel van het centrum. Is dat ook verteld?

    Popko Kuiper (GroenLinks)

  5. Geachte heer Strijk,

    Heeft U er ook bij verteld dat het de <u>LEIDSE bevolking een worst zal wezen</u> of de bevolking uit Katwijk, Valkenburg of Noordwijk het openbaar vervoer zal nemen ja of nee. Het is weer het zelfde liedje, alles wat van buiten komt heeft een hogere prioriteit dan de belangen van de leidse inwoners.

     

  6. OM de twee rubrieken staat er wat te lezen in sleutelatad.nl over RGL op laats reageert niemand daar meer op en dat is de opzet van sleutelstad je woord dan monddood en door sleutelstad.nl komt de RGL-lijn er toch slime lui die sleutelstad

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Je bent nu offline