Met maar liefst 48 stellingen en voorbeelden bindt de website rijngouwelijnnee.nl de strijd aan tegen de komst van de lightrailverbinding door de Leidse binnenstad. De site meldt niet welke organisatie er achter de site zit. Het internetdomein staat op naam van het bedrijf Business & Interim in de Merenwijk
Weer anti-RGL website online
7
Delen
7 reacties
zie ook http://www.binterim.nl/
Ik heb geen aandelen. Maar wat die man schrijft op rijngouwelijnnee.nl gebeurt al. De bus uit Zoetermeer rijdt door naar Katwijk, dus nieuw zijn zijn voorstellen niet.
UItstekende informatie…
Een hele mooie presentatie deze website!! maakt veel duidelijk!!
Eerst een totaalplan anders NEEN!!
Wanneer nu alle losse eindjes waren geknoopt zoals de verplaatsing van het verkeer probleem en de vraag of de lijn ooit wordt doorgetrokken zodat we inderdaad naar het strand kunnen.
dan zou ik misschien voor kunnen zijn,maar helaas we gaan ons gemeenschapsgeld liever aan deze onzekerheid besteden de Betuwelijn in gedachten, (ja we krijgen dikke subsidie en ja het bedrijfsleven betaald mee) en ja we mogen de extra tegenvallers zelf bijleggen. en ja de stad zal voor vele jaren een bouwput zijn, en ja het gat bij Leiden centraal blijft een boekenzeil.En ja onze leid sche bejaarden krijgen minder zorg vanwege bezuinigingen , en gaat het nu wel goed met de wissels, en software ? En ja ik stem de 7e ……tegen!
Fred
Weet niet wie er achter zit, maar geweldig duidelijke en goede site.
Is over nagedacht dat kan je zien.
Zeer goede presentatie.
Maar nee moet nee blijven,
we hebben al genoeg ellende op de Breestraat
en de rest van Leiden.
Denise
Met zoveel ‘tegen’argumenten….. Waar zijn we mee bezig? Het mag nu zo langzamerhand toch wel duidelijk zijn dat die tram er NIET mag komen…..
Uit diverse steekproeven en onderzoeken blijkt dat zeker 65% van de inwoners tegen dat rotding is. Nederland heeft met de HSL en BTW-lijn al genoeg miljoenen naar de kloten geholpen. Gaan we nu voor de zoveelste keer een megablunder uitvoeren, enkel en alleen om gezichtsverlies voor de plannenmakers te voorkomen?
Ik ben ook tegen
Stem tegen de RGL
Redenen Tegen :
1. Vervoer: Auto’s, Bussen, Fietsers en de RGL
De RGL is geen oplossing voor het vervoersprobleem. Door de RGL zal de file in de binnenstad niet minder worden
maar juist meer. Dit omdat door de RGL minder wegen toegankelijk zijn voor autos en de autos hierdoor over minder
wegen rijden. Die wegen worden dan drukker. Een voorbeeld is de hooigracht waar het overdag maar vooral in het
weekend erg druk is. Door de RGL moeten de bussen er ook nog eens doorheen rijden. Dit zal voor flinke
vertragingen gaan zorgen in het busverkeer. Er is geen ruimte voor een apparte busbaan op de hooigracht. Verder
zal het fietsverkeer te lijden krijgen. Er rijden dagelijks zo’n 15000 door de breestraat. Door de RGL zal er een
fietsstrook van zo’n 1,5 meter komen aan beiden kanten. Dit is veel te klein voor de 15000 fietsers dagelijks.
2. Winkelen in de stad voor Leidenaren
Als wonende in de volgende wijken: Vogelwijk, Boerhaavedistrict, Merenwijk, Slaaghwijk, Leiden Zuid-west, OOst,
Rijndijkbuurt en Meerburg is er door de RGL geen rechtstreekse busverbinding meer naar de Breestraat. Dit betekend
dat je moet overstappen op de RGL of andere bus. Mensen lopen niet 10 minuten naar de Breestraat met gekochte
spullen. Dit kost dus veel meer tijd. Veel mensen zullen dus de auto nemen om naar de binnenstad te gaan. Parkeren
kost in de parkeergarages immers maar 1 Euro per uur. Dus door de RGL zul je meerdere parkeergarages moeten
aanleggen voor de mensen die snel in de binnenstad willen zijn.
3. Kosten
De RGL gaat Leiden 36 Miljoen euro kosten en zal dus ten koste gaan van velen andere dingen die verbeterd moeten
worden in Leiden. Een voorbeeld hiervan is het stimuleren van het fietsen. Er kunnen dus beter velen kleine
fietsestallingen aangelegd worden zodat veel mensen met de fiets naar de binnenstad kunnen. Dan moet er immers wel
ruimte zijn om te kunnen fietsen. (1,5 meter fietspad is smal). Veel projecten kosten uiteindelijk meer dan
verwacht dus is er kans dat de RGL nog meer zal gaan kosten.
4. Tram, Ongelukken
Als er ergens op het parcour van de tram een ongeluk gebeurd kan de tram er helaas niet langs voordat het voertuig
of dergelijke van het parcour is verwijderd. Een tram kan namelijk nergens omheen rijden. Een bus wel, dus is het
verbeteren van de busverbindingen een beter idee. Als een tram niet kan doorrijden door een ongeluk zal het
vertraging oplopen. De gemeente Den Haag heeft niets voor niets alle tramverbindingen onder de grond aangelegt. De
binnenstad is er op vooruitgegaan. Het is bijvoorbeeld veiliger geworden om door de binnenstad te fietsen of te
lopen.
5. Grootte van de tram
Een tram van de RGL is veel groter dan een bus en ook groter dan de HTM trams die in Den Haag te vinden zijn.
Hierdoor kan een tram veel minder snel remmen dan een bus. Omdat er veel fietsers door de binnenstad van Leiden
fietsen kan een bus dus sneller remmen en uitwijken (wat een tram natuurlijk niet kan). Dit voorkomt dus eventuele
ongelukken. De trammen worden ook langer waardoor het veel moeilijker wordt de trams te besturen.
6. Winkels Breestraat
Veel vrachtauto’s moeten hun lading uitpakken in de winkels in de Breestraat. Dit kan niet als er een tram rijdt
want die kan niet uitwijken of ergens omheen rijden. Verder is er geen rechtstreekse verbinding met de bus naar de
breestraat voor velen stukken van Leiden. (zie standpunt 2). Veel mensen gaan dus ergens anders winkelen omdat ze
daar sneller zijn.
Redenen voor:
1. Strand!
Je bent door de RGL sneller bij het strand. Dit is fijn in de zomer, maar in de winter gaan er niet veel mensen
naar het strand. Een goedkopere oplossing is het verbeteren van de Busverbindingen van Leiden naar Katwijk. Van
Leiden naar Gouda gaat al snel via de NS. (Leiden – Alphen a/d Rijn).
2. Leiden beter bereikbaar
Voor mensen buiten de stad wel, maar voor de Leidenaren dus niet (zie standpunt 2 voor). Dit weegt dus tegen
elkaar op. Er zullen meer mensen met de Tram naar Leiden gaan (van buiten de stad) indien de tramtickets goedkoop
worden. Veel Leidenaren komen minder snel in de binnenstad door de RGL en gaan waarscheinlijk dus eerder de auto
nemen om naar de binnenstad te komen. Qua benzine en 1 euro per uur betaald parkeren is dit goedkoper dan bus met
overstap naar andere bus of tram. Veel mensen van buiten de stad gebruiken eerder de treinen van de NS (of de
auto) dan de RGL. De treinen van de NS rijden namelijk in heel Nederland en de RGL alleen vanaf Gouda en Katwijk.
Leiden is dus via de al bestaande NS voor veel meer mensen bereikbaar dan de RGL. De omzet van Leiden is voor een
groot deel afhankelijk van toeristen ver uit Leiden, die gebruik maken van de bestaande NS en de velen boekjes
over Leiden (ANWB).
3. Modern en Mooi
De trams van de RGL zijn mooi en modern. Dit klopt, maar denk eerst goed na over de voor en nadelen van de RGL.
Die zijn belangrijker dan het uiterlijk.
4. Tramtraject veiliger.
In de Breestraat in het begin waarscheinlijk niet omdat mensen geen tramervaring hebben, later is het tramtraject
in de Breestraat wel veiliger. Op de lammerschansweg wordt het niet veiliger. Je moet door de toegevoegde tram op
meedere verschillende vervoersmiddelen letten wanneer je aan het oversteken bent.
Stemse!
Bronnen
http://www.rglja.nl
folder tegen de rgl
eigen mening en kennis over de Tram in Den Haag.