De proefopstelstrook voor de RGL op het stadhuisplein is klaar. De aanleg van de stukjes rails heeft 11.500 euro gekost, ‘exclusief leges’, aldus wethouder Steegh gisteravond. Jan Boer van Stadspartij Leiden Ontzet informeerde waarom er geen bord bij de opstelstrook staat met informatie, zoals wat de kleuren in de bestrating voorstellen. ‘Nu moet iedereen maar raden wat de bedoeling is van al die stroken.’ Het doel van de proefopstelling is een beeld schetsen van de Breestraat op een smal stukje en het naar binnen lokken van bezoekers. In het Stadhuis is namelijk een informatiepunt over de RGL.
Als het aan wethouder Steegh ligt, krijgt de variant waarbij je niet met je fiets in de rails kunt komen, de voorkeur. Niet iedereen was het met hem eens. ‘Over de andere variant kun je heel makkelijk uitglijden,’ volgens Jan-Jaap de Haan van het CDA. Wethouder Steegh heeft beloofd dat er binnenkort een extra bord geplaatst wordt met informatie over de proefopstelstrook.
8 reacties
Toe der tijd is gemeld dat er 20000 euro ter beschikking stond ter promotie van en tegen de komst van de RGL. Daarnaast dat er 18000 euro voor onpartijdige groepen. Als ik dit stuk nu goed lees dan is er nu 11500 euro exclusief (ongeveer 14000 euro) besteed aan de voor campagne. Daarnaast zie ik allemaal borden en advertenties verschijnen in Leiden. Kost dit geintje van de promotie kant van de RGL lijn nu wel 20000 euro. Of is de promotie kant gewoon bezig om toegezegd geld wat de burger betaald gewoon op te maken onder het motto ”want ja we hebben het toch gekregen en we moeten promoten”. Ik denk dat men eerst had moeten kijken of promotie wel nodig is als tot nog toe geen voordeel bewezen is anders dan dat er nog meer mensen Leiden zullen verlaten.
Mensen denk nu is na waarom we al dit belasting en gemeente geld betalen niet zoals de meeste idealistisch denken om de stad te verbeteren. Meer om ambtenaren weer reden te geven om geld te misbruiken en waaruit blijkt dat de slavernij in vermomming nog steeds aanwezig is. De rijke (meeste ambtenaren) willen ons gemeente geld voor doeleinde besteden zoals RGL (waarbij de bazen van de bouwbedrijven weer rijk worden en de ambtenaren bonussen krijgen) en de burger ziet niks enkel dat hun koopkracht afneemt.
Zal straks indein de RGL-lijn er komt hun verantwoording nemen als blijkt dat het geflopt is. Zal die ambtenaar dan ook zijn huis en inkomen terug geven aan Leiden en bij de plantsoenendienst gaan werken om Leiden te verbeteren. Nee het is zelfs zo hypocriet dat die ambtenaar verzocht wordt zijn spullen te pakken en met 100000 euro extra snel zijn functie neer te leggen en de gewone burger moet dit weer op hoesten.
Nu ik zo naar die foto kijk kwam ik op het idee om er een multifunctioneel sportveldje van te maken. Je zou er een verharde tennisbaan van kunnen maken of met plaatsing van twee buckets een basketbalveld. Waarmee vervolgens weer het zitvlees van het gemeentelijk ambtenarenapparaat of het college van B&W kan worden getraind. Dit geheel in het kader van het actieprogramma overgewicht. Ontbreekt nog een bord erbij waarop te lezen zal zijn ‘hier wordt gewerkt aan de toekomst van uw stad’.
Naar goed Nederlands poldergebruik ben ik dan voor een combi-variant waar je niet met de fiets in bekneld kan raken en waarover je niet kunt uitglijden. Echt hoogwaardig is het niet, die oneigenlijke keuze tussen twee kwaadaardige railtypes. Zo’n derde poldervariant (deze bestaat waarschijnlijk nog niet, doe nog eens een onderzoek) maakt het kiezen beslist weer een stukje gemakkelijker. Dat uitgijden en bekneld raken klinkt mij overigens tamelijk omineus in de oren, kijk maar naar het hannesen van het college van Den Haag met het verkeerscirculatieplan. Opletten dus.
Ik stond er gisteren rond 17.30 uur bij, liep er omheen, bekeek het van alle kanten en waagde enkele schreden op het, eh, object, niet precies wetende wat ervan te denken. Nu ik echter de foto zie begrijp ik het opeens, het is een kunstwerk van Jan Wolkers, hier gekomen op initiatief van A. Pechthold, ooit pleitbezorger van de RGL, en andere dure ellende, en nu van een museum gewijd aan Wolkers.
Kunst is dit nou ook weer niet, maar wel een mooi aandenken. Niet het hele knutselwerk, maar gewoon een mini baanvakje, ter herinnering aan 7 maart en uit historisch besef wordt de rails op 8 maart, als de RGL plannen door de binnenstad eindelijk historie zijn, met pek volgegoten zoals dat zo’n vijftig jaar geleden ook gebeurde met de tramrails toen de tram uit het Leidse stadsbeeld verdween. Voor de overige rails die er nu ligt vinden we wel een bestemming, evenals voor de pek (en voor de veren wordt gezorgd).
Zal toch wel weer leuk zijn met tramrails op de Breestraat, dan kunnen de studenten tenminste net als vroeger met hun paraplue in de tramrails de route naar hun kamer terugvinden. De tram blijft er toch wel achter rijden.
Ik heb zo het idee dat de lengte van de “proefopstelstrook RGL” iets aan de korte kant is gezien de tram met een snelheid van zo’n 30 km/h door de breestraat gaat rijden en dan toch ook nog moet stoppen. De halte zal dan na de eerste proefrit centraalstadhuis worden. Dan kan die direct centraalleiden genoemd worden. Ik kom zeker kijken!
Jan boel
Kijk weer een weggegooid geld bedrag over de balk gegooid leiden weet wel wat ze doen met het geld van de leidenaren terwijl de mensen daar niuet eens op lopen te wachten laat ze dat geld liever in de weg stoppen kijkeens naar de boommarkt een grote hobbel veld laat ze dat geld lekker daar in stekken verplaats in een stukje onzekerheid