Comité Geen Trein door de Stad: Fiets in plaats van Trein

10

Inwoners van Leiden die de poster “Stem Nee tegen dit Tracé” ophangen, maken kans op een fiets ter waarde van 400 euro of één van de 100 troostprijzen. Het comité Geen Trein door de Stad probeert op deze manier zoveel mogelijk Leidenaars te mobiliseren om de actieposter voor het raam hangen. Belangstellenden kunnen de poster komende zondag uit een huis-aan-huisblad halen. Een week later wordt in heel Leiden ook een informatiefolder van “Geen Trein door de Stad” verspreid. Daarin de argumenten om tegen de RGL door de binnenstad te stemmen. Ook op de achterkant van deze folder staat een poster die “geldig” is voor de actie. Mensen die een kleine strooifolder voor het raam hangen dingen mee naar de fiets of één van de 100 troostprijzen.

“De actie is een knipoog naar een actie van tien jaar geleden van een bekend automerk. Als je de advertentie voor het raam hing, maakte je kans op een auto. Het leek ons wel aardig om een fiets te verloten”, aldus Elsbeth Klink van het actiecomité. Fiets 2000 aan de Lange Mare stelt de fiets ter beschikking ter waarde van 400 euro. “Dat kan een omafiets zijn, maar ook een beach cruiser, waarmee je naar het strand kunt,” aldus Klink die daarmee refereert aan de PvdA-slogan “Met de tram naar het strand”.

Delen

10 reacties

  1. Bert Straathof op

    Prima Initiatief.

    40 jaar geleden besloot een heel uitgeslapen B&W, de tram de deur uit te doen, om zodoende weer lucht en ruimte in de stad te krijgen.

    Dus de bussen eruit, en maak van de Breestraat promenade net als de Haarlemmerstraat, dan wordt het wellicht een echte winkelstraat…

    Ik roep elke Leidenaar op 7 maart NEE te stemmen tegen de RGL door de stad.

    Bert Straathof

  2. Een nieuw inzicht: je wil dus helemaal geen openbaar vervoer meer in de stad? Ja, dan moet je inderdaad ‘nee’ stemmen. Wil je beter openbaar vervoer dan die stinkende bussen, dan toch gewoon JA!

    Overigens heeft dit comité belastinggeld gekregen voor haar campagne. Zie ik nu dat dat geld wordt gebruikt om stemmen te kopen. Althans, mensen om te kopen om een poster op te hangen? Ik vind de lucht zo niet frisser worden …

  3. @ Bert
    De Breestraat wordt zonder tram *geen* promenade. De tegenstanders van de RGL willen juist dat daar bussen blijven rijden (want ‘anders wordt de binnenstad onbereikbaar’ en ‘wordt de Hooigracht te druk’). Kortom: een wandelpromenade op de Breestraat willen is geen reden om tegen te stemmen. Tegen stemmen betekent, zoals zo vaak, dat er weinig tot niks verandert.

    Ikzelf heb veel liever enkele trams dan zo’n 65 bussen per uur door de Breeestraat tijdens de spits.

    Groet,

     

  4. Roderik Dernison op

    @Bas

    Zoals wel meer mensen, maak ook jij de fout dat het ‘slechts enkele trams’ zijn. Per stuk worden ze 75 meter lang, dus nemen ze veel meer ruimte in dan stadsbussen.

    Over vervoersproblemen die de RGT oplost, heb ik nog niets gehoord.

    Die twee keer dat je – volgens de PvdA – per jaar met dat ding naar het strand zou kunnen, lijkt me niet genoeg reden om de binnenstad 365 dagen per jaar voor fietsers ontoegankelijk te maken.

  5. Elsbeth Klink op

    Ook voorstanders mogen de poster ophangen en maken dan kans op een fiets:>)
    En de fiets is aangeboden door Fiets2000 aan de Lange Mare, dus kost de belastingbetaler geen cent.

  6. Lex Beverhuis op

    Geen trein door de stad, dat is terecht. Maar daar gaat het referendum ook niet over. Wel over een regionale tram. En één van de voordelen van die regionale tram is nu juist dat je vanuit de stad heel goed een fiets mee kunt nemen in deze tram om in het Groene Hart of langs de kust lekker te gaan fietsen, of te fietsen naar de halte en met de tram naar de stad te rijden om daar verder de fiets te gebruiken. Kennelijk gaat de Fietsersbond dit nu ook inzien en geven ze daarom fietsen weg. Dat is terecht proberen om mensen te stimuleren de auto te laten staan en de fiets in combinatie met de regionale tram te gebruiken. Niet zo stom van de Fietsersbond.

  7. Joost van Wassenaer op

    Grappig, het ziet ernaar uit dat het met dit referendum net zo gaat als met dat m.b.t. het grondwettelijk verdrag van de EU. Een aantal politici besluit in zijn – uiteraard onmetelijke – wijsheid maar even dat de hele samenleving op de schop gaat. Als dan blijkt dat in een referendum de hele bevolking tegen zal gaan stemmen, wordt hel en verdoemenis voorspeld wanneer er een negatieve uitslag van het referendum zou komen. Ik heb alleen nog niet gehoord dat het licht zou uitgaan of dat er oorlog zou komen als de Regionale Geldverspillings Lijn zou worden weggestemd.

    Een argument dat ik steeds verneem aan de JA-kant is dat de binnenstad beter bereikbaar zou worden. Dit nu is apert onjuist. Op dit moment komen vele bussen door de Breestraat. Uit alle wijken kunnen Leidenaren dus nu voor slechts twee strippen op de Breestraat uit- en instappen om te gaan winkelen (en als ze snel zijn zelfs op diezelfde strippen weer terugkeren). Als de Geldverspillingslijn er zou komen kan de Leidenaar alleen nog maar met eigen vervoer in de buurt van het centrum komen. Natuurlijk is het wel zo dat de inwoners van Alphen aan den Rijn en Gouda onze binnenstad beter kunnen bereiken. Of ze dat ook zouden doen of zelfs maar willen??????? Komt die RGL er, dan zie ik hem alleen maar leeg door de Breestraat razen!

  8. Wat een griezelige man bent u toch Davied van Berlo van de PvdA. Op uw eigen PvdA-webmedium knipt u als een volleerd censor in bijdragen van belangstellenden of worden deze botweg verwijderd en krijgt men ook nog een trap na zonder dat men zich kan verweren. Dit natuurlijk volledig in strijd met het principe van hoor en wederhoor. Daarbij presteert u het op dit forum ook nog eens om de woorden van scribenten middels omkering van het betoog te verdraaien, een goedkope manier van discussiëren die inhoudelijk niks voorstelt. Ik voorzie een glorieuze toekomst voor u als beroepspoliticus in de partij waarvan u lokaal als waakhond fungeert. Voor rolmodellen verwijs ik u graag naar uw nieuwe staatssecreatris van OCW…

  9. @joost

    de tram rijdt in de Breestraat maar 15 km/h (fietssnelheid) en scheurt dus niet zoals jij denkt. Deze snelheid zal worden gecontroleerd d.m.v. trajectcontrôle.

  10. Davied: “wil je beter openbaar vervoer dan die stinkende bussen…(etc)?”

    Nee Davied, die bussen GAAN NIET WEG, ze worden verplaatst. Daarbij is de RGL ook een energie-slurper en een vervuiler.

    Bas Heymans: “De tegenstanders van de RGL willen juist dat daar (Breestraat) bussen blijven rijden…”

    Waar heeft u dat vandaan? Staat dat ergens? Volgens mij is er geen tegenstander van de RGL die niet erkent dat de huidige situatie onwenselijk is. Erger nog, er zijn een aantal politieke partijen die aangekondigd hebben direct te gaan werken aan SCHONERE EN KLEINERE BUSJES op het moment dat de RGL niet doorgaat. Maar veranderen moet wel tot verbeteren leiden en dan moeten alle voor en tegenargumenten meegewogen worden. Er zijn teveel tegenargumenten die we weerspiegeld zien in de NEE-campagne die heel breed gedragen wordt en zelfs in de raad doorwerkt. Immers, D’66: in Leiden voor de RGL, indiviuele raadsleden zijn verdeeld. D’66 in de provincie is TEGEN de RGL. Ook binnen GL zijn fractieleden verdeeld en zelfs binnen het CDA, ook al komen de partijen met een officieel voor-standpunt!

    Roderik: JUIST! Je vergat nog te vertellen dat die twee tochtjes naar het strand per jaar, de gemeente Leiden (dus wij!) 40 miljoen euro gaat kosten!
    Gelukkig dringt het besef door bij de PvdA dat haar campagne wel ‘erg kort door de bocht is’ zoals PvdA-er Davied vandaag op de site van die partij schreef.
    Dit inzicht zal ongetwijfeld komen door de messcherpe kritiek van de fractievoorzitter van het CDA (ook een voorstander van de RGL) op de onjuistheden in de campagne van de PvdA. Jan Jaap de Haan vraagt de PvdA onder het kopje: ‘graag zorgvuldiger’ op http://www.leiden.pvda.nl/nieuwsbericht/3096 zich “nu eindelijk gewoon eens bij de feiten te houden”. In 5 punten bewijst hij de pertinente onjuistheid van de ‘strandslogan’ en eindigt zijn relaas met de conclusie dat dergelijke nonsens uiteindelijk afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van de politiek.
    Als fel TEGENstander van de RGL wil ik Jan Jaap hiermee toch complimenteren! Het bewijst in ieder geval dat de slogan van het CDA over normen en waarden geen loze kreten zijn maar ook in de praktijk worden gebracht.
    (En stiekem ben ik er natuurlijk niet tegen wanneer de voorstanders van de RGL elkaar onderling te lijf gaan…)

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline