14 reacties

  1. Geen 600 bussen per dag door de Hooigracht

    Gelukkig hangt het spandoek er nog steeds. Want hier ontwikkelt zich een schandaal. Bij het vaststellen van het referendum werd helemaal niet van de te verwachte milieuschade op de Hooigracht gesproken. De bewoners werden pas in een te laat stadium door de gemeente op de hoogte gebracht. Dat de Hooigracht voorspelbaar vast komt te staan is een groot probleem voor de verkeerscirculatie, maar dat daardoor een aanzienlijke milieuschade zal ontstaan, lijkt een grof schandaal.

    Buurtbewoner

     

  2. Kan de gemeente niet net zo handelen als bij de vergunning voor de actie ” de Generale repetitie” in de Breestraat ? Het komt toch de discussie rond het referendum in de stad ten goede als de het meer zichtbaar wordt wat de concrete gevolgen zijn van de inpassing van de RGL door Leiden ? Een groot deel van de door de RGL uit de Breestraat verdreven bussen gaan toch straks over de Hooigracht ? Dat is toch waar. Hiernaast staat te knipperen “Breestraat veiliger”. Dat is niet waar, zie de veiligheidsanalyse. Wanneer doet de gemeente hier wat aan ?

  3. Margreet Stol op

    Snap niet waarom bakken met geld voor een proefspoortje op het Stadhuisplein wel mag en dit niet.
    Dit valt toch onder vrijheid van meningsuiting!?

  4. Joost van Breukelen op

    En is het al bekend gemaakt dat bij herstructuering van de Hooigracht -vanwege de komst van al die bussen- vrijwel alle bomen op de Hooigracht gekapt gaan worden? Of wordt dat ook pas na 7 maart gemeld?

  5. Joost, heel aardig van die bomen! Nemen we mee in de argumentenstroom. Is de bomenbond al ingeschakeld?

    Terzijde: een vergunning bij de gemeente Leiden voor een spandoek kost ongeveer 600 euro. Dit omdat er 1 bedrijf is dat het spandoek maakt, ophangt en er weer afhaalt. Misschien ben ik een beetje cynisch maar er poppen wel allerlei vragen in mijn hoofd over hoe men een dergelijk monopoly verkrijgt van een gemeente…

  6. Als dit ludieke spandoek op de Hooigracht al niet van het bevoegd gezag mag dan gaan die proefvlakken voor de RGL op het Stadhuisplein natuurlijk ook direct uit de bestrating. Daar heeft geen gemeenteraad zich over kunnen buigen, het lag er gewoon plotseling. Net als ‘de boekenkast’ op het Stationsplein, één van de gedachtenspinsels van Ron Beton die plaatsing van het doek eventjes tijdens een informele bijeenkomst in een kamer van het Stadhuis aan enkele gemeenteraadslieden mede deelde. Iemand verwees al eens eerder naar het Cuba van Castro.(zie http://www.cdaleiden.nl/nieuws/archief/2006/05/terug-uit-het-andere-havana ) Het begint hier steeds meer op die onzalige éénpartijstaat te lijken; ondemocratisch genomen besluiten die elke legitimiteit en logica lijken te missen…

  7. Frappant dat niemand opmerkingen maakt over het feit dat dit gewoon kiezersbedrog is natuurlijk. Niemand is er immers voor om 600 bussen door de Hooigracht te sturen en het komt in geen enkel plan voor. Simpelweg stemmingmakerij.

  8. P. van Hartevelt op

    Beste Davied,

    Je antwoord is me niet helemaal duidelijk. Stemmingmakerij van wie? Van de ophangers van het spandoek of van de gemeente?

    Peter

  9. Davied, denk jij echt dat die bussen in rook opgaan als ze niet meer over de Breestraat kunnen ? En van keizersbedrog weet ji ook wel wat geloof ik. Hoe zit dat met de tram naar het strand ? En het veiliger worden van de Breestraat ? En die “verbetering” van de (omrij)-route voor de fietsers naar het station ? En een bushalte aan de St Jorissteeg trachten te verkopen als een goed alternatief voor een Breestraat-halte ? Als de voorstanders nu eens eerlijk zouden noemen wat alle gevolgen zijn de aanleg van de RGL door Leiden zouden we toch beter kunnen oordelen of de RGL goed is voor de stad en de regio ?

  10. Ik vermoed dat de makers met oude informatie hebben gespeeld voordat Connexxion met hun geweldig uitgeklede busplan kwamen.

     

    Dan is het logisch wat ze zeggen: 4 (kwartierdienst) * 10 buslijnen * 16 uur per dag vervoer = 600 bussen per dag.

    Nu is dat 2 (halfuursdienst) * 5 buslijnen * 16 uur per dag = 320 bussen per dag (met 500 auto’s extra die datzelfde traject nu maar afleggen omdat het OV niet meer aansluit bij hun wensen).

     

    Tsja, wat is het verschil. VEEL bussen, VEEL verkeer, opstoppingen. En Connexxion die niet langer inspeelt op de wens van de consument en er feitelijk het bijltje bij neer lijkt te gooien.
  11. Vrijheid van meningsuiting is OK, zeker in deze kwestie. Bij de ‘Provincie Zuid Holland’ (de motor achter de RGL) is een eigen mening hebben helaas dodelijk. Daar is het voor de werknemer slikken of stikken.

  12. bewoner hooigracht op

    Tijdens een bijeenkomst op het stadsbouwhuis 3 weken geleden,hebben wij van de gemeente te horen gekregen dat het aantal bussen dat vanwege de rgl over de hooigracht omgeleid zou gaan worden tussen de 600 en 700 zou liggen. De makers van het spandoek hebben bewust de ondergrens aangehouden en zijn dus uitgegaan van door de gemeente zelf verstrekte recente gegevens.

  13. Dag Joost, dank voor het denken aan de bomen! En Desiree, fijn dat het meegenomen mag worden in de argumentenstroom…..! Feit: Leiden scoort laag vergeleken bij het landelijk gemiddelde als het gaat om m2-s groen per inwoner. En feit: goede bomen bij wegen met veel uitlaatgassen kunnen flink bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit door de opvang van fijn stof. En meer ruimte voor openbaar vervoer + meer ruimte voor de fiets + daardoor minder ruimte voor het autoverkeer = per saldo meer ruimte voor bijvoorbeeld bomen en ander groen.

    Dus Bomengroet, Harry Schoch (secretaris Bomenbond Rijnland).

     

  14. Maak de Hooigracht autovrij (bewoners parkeren voor een sympathiek bedrag in de twee parkeergarages die er al zijn) en verdeel de (bestaande) bussen tussen Breestraat en Hooigracht (Breestraat wordt veel rustiger en veiliger, Hooigracht ook en is al veilig qua inrichting, want langzaam en snel verkeer zijn al goed gescheiden). Die hele RGL is dan ook niet nodig door de binnenstad. Een lightrail van Leiden CS naar de kust is natuurlijk prima. Idem voor verdere vertakking richting bollenstreek: Leve de HollandRijnlandLijn!

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline