
Afgelopen middag reed een colonne vrachtwagens door de Breestraat. Ondernemer Peter Labrujère wilde hiermee het effect laten zien van een RijnGouwelijn die door de binnenstad rijdt. Deze heeft ongeveer dezelfde afmetingen. Aan de actie deed ook de fietsersbond mee (Foto's: Daaf Sloos).
Alternatieve RGL in Breestraat
22
Delen
22 reacties
Begrijp sowieso het nut van die hele tram niet.
Je hebt een goeie treinverbinding bij spoor 1 naar alphen en ook nog bussen.
Wat hebben we gemeen met gouda dan naast het feit dat we in 1 politieregio zitten.
Die stad is dichter bij rotterdam en den haag dan bij leiden. net alsof die denken ik ga effe winkelen in leiden terwijl je in de grote steden 10 keer zo veel winkels hebt.
Kijk als je dan toch geld wilt weggooien doe het dan maar met een tram naar scheveningen ofzo dan heb je er nog wat aan voor de leidenaren. Nu heb je als leidenaar alleen overlast van dat grote ding.
Mooie foto’s, het laat duidelijk zien hoe belachelijk het zou zijn als de RGL inderdaad door het centrum zou gaan.
Chris ik heb even een fotootje gejat voor mijn log hierover maandagavond, met naamsvermelding uiteraard. Het is belangrijk dat iedereen inziet dat de RGL door het centrum de fout van de eeuw gaat worden.
Hallo Chris ik heb ook het hele artikel van jou ‘gepikt’ maar dan wel met alle van jou er in , maar dat wist je al!
Groet http://leidenmijnstad.spaces.live.com Ron
Ziet er dramatisch uit. Als die RGL straks inderdaad net zo lang en breed is als wat ik hier zie, denk ik dat ik niet meer in de Breestraat kom.
Voor mij was het vanaf het begin al een vette NEE, maar vanaf nu is het een hele grote dikke vette
NEE !
Dit ziet er idd wat genant uit, to put it mildly.
Komt natuurlijk ook omdat ze zo massief zijn.
Zelf heb ik altijd een beeld gehad van een concept zoals in Kuala Lumpur Airport. Transparant, laag, kort (want gaat frequenter). Dan is het iig een stuk minder dominant dan dit.
I denk dat deze foto de verhoudingen beter weergeeft
Gewoon vreselijk! Peter heeft wel een goed punt bewezen, met zijn colonne met vrachtwagens. Voor de winkels in de Breestraat zou het ook erg zijn, ik denk wel dat mensen niet meer naar de Breestraat gaan als het NOG VOLLER word.
Geluk gewenst
Kijk nou maar eens in Den haag.
Daar reed op de grote marktstraat ook een tram.
Het was er druk met bussen en auto,s en fietsers.
Het was veel te gevaarlijk, en nu is er een tramtunnel
Is dat wat Leiden ook te wachten staat nee toch?
Afgezien van de enorme bedragen die dit met zich mee brengt
Is het echt onzin om zo,n Rijn en Gouwelijn door de Breestraat te wringen.
Dat heeft Peter maar weer eens bewezen
Nee geen Rijn en Gouwelijn door de Breestraat.
Trouwens wat worden mensen in de buitenwijken van Leiden wijzer van dit trammetje niks toch
gok op beter openbaarvervoer en betaalbaar vervoer naar de buitenwijken van Leiden en een redelijke freqentie ook in de avonduren.
Daar hebben meer mensen iets aan.
Peter bedankt voor je demo dit spreekt aan
Groet
Daan Sloos
Ik heb me de laatste paar maanden suf zitten prakiseren, om enig respect op te kunnen brengen voor het feit dat er een malloot in onze gemeenteraad zit, die zonodig een gloednieuwe tram door de hoofdader van Leiden wil “persen”. Want zoals je op de fotoos kan zien wordt het echt “persen”. Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat er überhaubt nog mensen zijn die op “JA” durven drukken tijdens het referendum over de RGL. Mochten er dus nog meer Malloten in Leiden rondlopen die dit wel zien zitten, dan wil bij dezen hun mening vragen over hoe zij denken over het laten laseren van hun ogen. Want dit is toch niet normaal! Weg dat ding door de binnenstad, wat dacht je van een mooi singeltraject?
Marco Flanderhijn
Wat een gelul, maar gelukkig zijn er meningsverschillen.
Ik vind dat als mensen de RGL gaan vergelijken met 75 meter aan vrachtwagens en dan ook nog overtuigend NEE gaan stemmen een beetje kort door de bocht…
Even samengevat:
Vrachtwagens kun je niet vergelijken met de RGL. (Wijkt niet af van de sporen (inhalen), beter voor het milieu, kunnen langzaam rijden ivm fietsers)
Vrachtwagens kun je wel vergelijken met bussen die nu door de breestraat rijden. (Lawaai, gevaarlijk voor fietsers omdat ze zich zelden aan de snelheid houden, en minder goed voor het milieu)
Maar goed, nogmaals er zijn meningsverschillen, maar ik zeg JA
Voor all duidelijkheid…bovenstaand fotootje is van de light rail in Houston met daarnaast een stadsbus (van Nederlandse afmetingen en fabrikaat). De hoogte en breedte van de trein door Houston zijn gelijk aan die welke voor Leiden zijn bedacht, alleen is een treinstel in Houston een meter of acht korter dan hier. De foto is gewoon representatief voor de verhouding bus/trein waar we het bij de RGL over hebben en geen artist impression. Het moge duidelijk zijn dat de vrachtwagens van Peter de toekomstige bizarre situatie behoorlijk goed voorspellen. In de binnenstad van Houston rijdt de trein, omgeven door waterpartijen met fonteinen, door Mainstreet, een soort Breestraat dus, maar dan tien keer zo breed. Je kan de light rail al van verre horen aankomen vanwege de luide waarschuwingsbellen. Krijgen wij die ook?
Voor een goede oordeelsvorming voor het referendum is dit een goed georganiseerde activiteit geweest. Leiden mag blij zijn met een Peter Labruyere die zo iets voor elkaar krijgt.
Dit was een demonstratie op zondag, zonder gebruikelijke fietsersdrukte in de spits en zonder bevoorrading van winkels. Als de winkels worden bevoorraad, gebeurt dat links en rechts voor alle winkels tegelijk voor 11 uur. De bussen kunnen daar her en der met enige stuurmanskunst soms tussendoor slalommen maar moeten soms gewoon even wachten. De haastige fietsers wijken uit over de stoep of de linker rijbaan. Treinstellen/trams rijden (oud grapje) ‘dom door een gootje’ en kunnen niet tussen de vrachtwagens door laveren. De boel zal nog vaker vastlopen dan nu en fietsers zullen nog gevaarlijkere uitwijkmanoeuvres maken. Als de het vastloopt staan treinstellen van de andere kant (en de volgende van dezelfde kant, enz.) te wachten op plaatsen waar ook proppen gaan ontstaan, met vertraging en onoverzichtelijke situaties (op plekken waarvan misschien geen veiligheidsanalyses zijn gemaakt).
Meer vertragingen in OV zijn het gevolg (je mist bijvoorbeeld de NS-trein). Mythe (zie verwijzing hieronder): 86% van de reizigers komt op tijd. Nee: 14% vertragingen zitten vooral in de spitsuren als de treinen bomvol zitten. 86% rijd in de daluren op tijd als de treinen bijna leeg zijn. Voor en navervoer van de trein verlengen de reistijd. (Dat zal ook bij de RGL waarschijnlijk gaan blijken). 77% van de reizigerskilometers word gemaakt met de auto (daar be ik ook geen voorstander van, dus moet er goed OV zijn en moet fietsen veilig en aantrekkelijk zijn). De RGL en de indirecte gevolgen zoals veranderingen in de buslijnen, zijn daarin m.i. geen goede ontwikkeling.
De voorstanders lijken bijna sprakeloos van de demonstratie met vrachtwagens (althans via Sleutelstad – zie reacties tot nu toe). Krachtige uitspraken als ‘gelul’ en ‘te kort door de bocht’ klinken weinig overtuigend. En als we het over bochten hebben: Ga een in het centrum van Den Haag luisteren als daar in de spits om de paar minuten een tram de bocht door komt ‘janken’. Zelfs achter dubbelglas ontkom je niet aan die ‘milieuveriontreiniging’ (niet te ontlopen geluid kan zo worden ervaren).
Iedereen (ook P. Sloos, de enkele voorstander die reageerde) is vergeten dat de gemeenteraad bij het autovrijmaken van de Breestraat heeft bepaald dat de bussen daar voortaan ‘stapvoets’ zouden rijden. De praktijk is dat bussen voor haastige fietsers intimiderende bumperklevers zijn en de fietsers vaak te krap passeren en klemrijden. Met een beetje handhavingsinspanning van gemeente en politie hadden vele jaren met plannenmakerij en onderzoeksrapporten bespaard kunnen blijven. (maar zoals bekend levert beleidmaken een hogere salarisschaal op dan controleren op straat).
Toevallig kwamen in het nieuwe gratis dagblad ‘De Pers’ vandaag een aantal OV-wetenschappers aan het woord. Daarin worden een een flink aantal mythes aangepakt; o.a. de milieuaspecten (trein is zwaar en niet zo veel schoner door rook van energiecentrales); trein (tram) als alternatief voor de auto; Ook proppen bij de NS lost de files niet op, etc. zie blz 1 en 4 op http://depers.coolcreations.nl/papers/12.pdf Mythes die hier in Leiden hardnekkig voortbestaan.
Ik hoop dat er de komende weken meer eerlijke duidelijkheid wordt gegeven. En dat er eerlijke alternatieven worden bedacht met een eerlijke begroting, zonder de bij prestigieuzee megaprojecten (ook wetenschappelijk aangetoonde) altijd optredende budgettaire tegenvallers.
Rob (kapitein van de Jantje, maar vaak ook stuurman aan wal)
aan Sloos, die tram gaat in ieder geval niet kort de bocht. Er moeten zelf panden gesloopt worden in onze mooie historische binnenstad om dat ding maar z’n draai te kunnen laten maken. En deze actie laat natuurlijk perfect zien dat deze lijn voor chaos gaat zorgen in de binnenstad, helemaal als er ook nog een lading stadsbussen doorheen moeten. Of moeten alle oude mensen uit de buiten wijken voortaan maar laten uitzoeken hoe ze in het centrum komen? En dan hebben we het nog niet eens over de taxi’s, busjes van het stadsparkeerplan en vrachtwagens die de winkels in dat gebied moeten voorzien van spullen en over de fietsers…..
Wanneer zien we nu eens in dat de Breestraat (en de hele binnenstad) helemaal niet voor en op dit soort vervoer gebouwd is? Ik zeg dichtgooien die Breestraat, net als de Haarlemmerstraat. Dat is pas goed voor de economie van de stad. De Haarlemmerstraat en Breestraat als twee grote winkelgebieden waar voetgangers nog veilig over straat kunnen, waar zie je dat nog? En als dat Aalmarkt project dan nog eens van de grond komt wordt het helemaal nog wat in Leiden. En die tram? Gewoon over bestaand spoor, extra halte op de Haagweg. Mensen kunnen dan van daaruit met elecktrische busjes de stad in (wel zo natuur vriendelijk, en veilig), mega parkeergarage bouwen daarzo, kan je meer auto’s kwijt en kan je op de resterende grond huizen neerknallen (of eens een goede discotheek/ mega bioscoop/ uitbreiding lvc, gelijk op een goed te bereiken locatie!). En de oudjes? Stadbussen voortaan langs de Haagweg, en daar dan overstappen op de busjes. Die dichterbij de plaats kunnen stoppen waar ze willen zijn dan de bussen nu doen!
Leiden, het is nog niet te laat. Stem tegen die klote RGL!
Een hele goeie aktie van Peter !! de inwoners van leiden kunnen er zelf geen gebruik van maken omdat de binnen stad van leiden tussen station lammeschans en centraal te belopen is.Dus geen tram door onze mooie binnenstad en stem dus NEE op 7 Maart.as (ik heb zelf dvd over de oude stadstram van leiden rond eind vijftig,toen was het al een ramp op de breestraat)
WF.
Lees deze horror story dan ook nog maar eens en verheugt U op de Leidse Wham Bam Tram door de Breestraat:http://www.actionamerica.org/houston/
kijk…daar hebben we wat aan; zeker ook tegen een Leidse Wham Bam Tram…
AA provides uncommon insight into common issues…zie ook http://www.gurusinc.com/aa/about.html
Een snufje van hun benadering zou ook hier wonderen doen.
Levensgevaarlijk om een tram door de breestraat te laten rijden. Slecht voor de bebouwing, en daarnaast is het veel te duur allemaal, kijk maar eens naar de fijne noord-zuid lijn in Amsterdam. Is er nu echt niets anders te bedenken?
Dat is geen vergelijking Peter je had gewoon 3 a 4 bussen moeten nemen dat is ongeveer de tram hoogte en de breedte van 2 meter 20 . Hoe moeten de passagiers nou in zo hoge opstap dan de vrachtwagen instappen plus de hoogte klopt ook niet en zoveel fietsen op de dag zijn er ook niet alleen in de spits maar verder niet dat is ook met de bussen zo.
En als de tram alleen maar tot de lammenschans mag komen en dan met de kleine busjes van de parkeer plaatsen en de tram is vol heb je dan uit gerekend hoeveel busjes er dan rijden over de breestraat? Of is het alleen maar zakken vullen voor jullie ten eerste steek je de rotmoord van de diesel lucht als er zoveel parkeer busjes rijden over de breestraat en ook levens gevaar- lijk. De gemeenten moet de garenmarkt een busstation maken en alleen maar de stadsbus van een paar jaar geleden 13 en 14 laten rijden over de breestraat en de rest van de bussen op station als eindpunt en de bussen uit de haag en Alphen en zovoort. En overstappen op de staddienst 13 en 14 en dan de breestraat afsluiten voor het verkeer dus wandelgebied maken en een busbaan in het midden van de breestraat. Dan hof er ook geen bussen over de hooigracht dat scheelt ook alweer en nog een parkeergarage aan de morsweg. Er staan genoeg parkeer garages bij voorbeeld alberthein hooigracht vaak leeg, Hoogvliet levendaal vaak leeg op de lange gracht vak leeg gasfabriek en lichtfabriek de zelfde kaasmarkt plus molen de valk plus Haagweg plus groenoord hallen plus ROC lammenschansweg. Ik noem er maar een paar parkeerplaatsen maar daar ziet jij weinig brood in dat is ook begrijpelijk wand jij wilt meer verdienen (dus zakken vullen)
Ik ben een voorstander van de Rijn Gouwelijn. Ik denk dat als de bussen uit de Breestraat zijn verdwenen er best elke 10 minuten tot een kwartier een tram door de Breestraat moet kunnen rijden. Ik denk dat het wel handig is dat er maar 1 tram tegelijk door de straat rijdt. Je zit dan natuurlijk nog wel met de bevoorrading van de winkels. Misschien is er wel een alternatieve route mogelijk, maar dat is dan inderdaad via bestaand spoor. Er was al iemand die suggereerde dat men vanuit Gouda naar Leiden zou komen om te winkelen, maar andersom is ook goed mogelijk. Gouda heeft een hele mooie binnenstad. Nu moet je eerst met de trein naar Alphen en dan weer overstappen. Maar om maar even Johan Cruijff te citeren: “Elk voordeel heb zijn nadeel”.
groet,
Nick
In ieder geval heeft de proef met de zware vrachtwagens twee dingen bewezen:
1. een colonne vrachtwagens is net zo erg als een rij bussen zoals die zeer regelmatig op de Breestraat rijden. De benodigde breedte is vanwege ongelijke zijdelingse bewegingen veel breder dan de voertuigen zijn. Verder geven deze veel geluid en stankoverlast.
2. fietsers kunnen het niet opbrengen om rustig achter een voertuig te blijven rijden maar gaan deze voertuigen onverantwoord zowel links als rechts inhalen. Als voetganger op de Breestraat ben je daardoor in de huidige situatie je leven niet zeker.
Het wordt hoog tijd dat ik als voetganger weer eens rustig op de Breestraat zal kunnen lopen en gezellig kan winkelen zonder ieder moment door weer een racefietser of scooter bijna van mijn sokken gereden te worden. Verwijder om te beginnen maar het asfalt en leg er een gezellige sierbestrating aan, laat fietsers rijden via de marktenroute (zoals vroeger gebeurde) en vervang heel snel al die grote bussen door een tram. Daarvan kan ik door de rails tenminste zien waar hij rijdt en kijk maar naar vergelijkbare steden, die kunnen tenminste wel rustig rijden in een voetgangersgebied. Wel zou de gemeenteraad moeten besluiten dat er in normale situaties geen twee gekoppelde trams door de binnenstad mogen rijden, dus niet langer dan maximaal 37 meter. Hierdoor kunnen veel van de bezwaren worden weggenomen. Kortom, een volmondig voorstander van een verbetering van de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad en dus een volmondig voorstander van een JA voor de RGL.
Laten we ons nu gewoon bij de feiten houden. Een truck is geen tram en Peter L. is geen Henk Wijngaard. Het is het vergelijken van appels met peren. Op dit moment rijden er per uur 56 stinkende bussen door de Breestraat. Ze rijden harder dan de tram straks rijdt, ze spugen diesel uit, zijn onvoorspelbaar en voor een heleboel mindervaliden is het een crime om er in te komen. Dat er iets moet gebeuren in Leiden lijkt me evident. De RGL brengt de economie weer tot groei en wat iedereen lijkt te vergeten….de provincie betaalt mee aan een compleet nieuwe inrichting van straten en pleinen. Jammer dat al die pressiegroepen zo hard roepen, terwijl ze straks meegenieten van een groeiend en bloeiend Leiden. Ik vind overigens wel dat de Leidse politiek rijkelijk laat is met het bieden voor oplossingen, zoals alternatioeve routes voor de bussen.
Wat de actie van de bebaarde Peter L. heeft laten zien is dat de tegenstanders hun emoties niet meer onder controle hebben. Laten we ons bij de feiten houden. Bekijk het veiligheidsrapport bv. Dat zijn de feiten en daarover moeten we discussieren. Alle verkeersdeelnemers hebben straks hun eigen plek in de Breestraat. Dat het even wennen is dat er geen bussen meer rijden begrijp ik, maar stel je open voor vernieuwing en verandering en dan telt Leiden snel weer mee. RGL………….jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
leiden 02-02-2007
VAN ONS MAG HIJ ER KOMEN.
HET ZIET ER HEEL MODERN EN GOED VERZORGD UIT
HEELMOOI DIE VERBINDING NAAR KATWIJK
EN EVENTUWEEL OOK NAAR NOORDWIJK
DAN OOK GEEN BUSSEN MEER DOOR DE BREESSTRAAT
ALS DE GEMEENTE DAN MEER PLEKKEN AAN DE RAND
VAN DE STAD VOOR PARKEERTRRENEN ZOEKT.
DAN KOMEN ER OOK MINDER AUTO’S IN HET CENTRUM
EN DAN MAAKT MEN GEBRUIK VAN DE RGL LIJN
LAAT HEM OM HET KWARTIER GAAN.
ZO WORDT HER CENTRUM MOOIER EN SCHONER
MIJN VROUW EN IK HOPEN DAT HIJ ER KOMT
SUCCES ERMEE.
G.V.ZELST–T.M.J.V.ZELST-FRANSE.