Versie fietsersfile Fietsersbond : “Oef dat ging net goed”

12

Een stroom fietsers komt van het Huigpark vandaan en stopt bij de Langegracht. “Oef, dat ging nog maar net goed. Er ging iemand die niet bij onze groep hoorde, plotseling inhalen en die kon de tegenliggers nog maar net ontwijken”. Aan het woord is een deelnemer van de Fietsfile-actie van de Fietsersbond Leiden. Hoe gedragen fietsers zich op een tweerichtingenfietspad dat te smal is voor de aantallen fietsers die er gebruik van maken? Dat was één van de drie testen die de Fietsersbond zondag­ochtend wilde uitproberen. Testlocatie was het fietspad van drie meter door het Huigpark. De gemeente wil als de RGL komt alle fietsers op de route Kort Rapenburg – Centraal Station op zo’n smalle strook laten rijden.

“Omdat nu alle deelnemers ongeveer hetzelfde fietstempo aanhielden, ging het vanochtend nog net goed. Maar als je langzame fietsers en snelle fietsers gaat mengen en daartussen ook nog (opgevoerde) bromfietsen, dan zijn botsingen onvermijdelijk”, aldus woordvoerder Elsbeth Klink van de Fietsersbond Leiden, “Nu heb je nog uitwijk­mogelijkheid, maar na de komst van de tramtrein niet meer. De tramtreinbaan is niet geschikt om overheen te fietsen bij een inhaalactie. De rails vormen een obstakel, omdat de sleuven breder zijn dan bij stadstrams. Ook de lange tramtreinvoertuigen zou ik als fietser op afstand houden, want een botsing daarmee kan voor ernstig letsel zorgen.”

De deelname aan fietsfile-actie van de Fietsersbond overtrof de verwachtingen van de organisatie. Op de Garenmarkt verzamelden zich op de druilerige zondagochtend tegen de honderd fietsers, die verdeeld in verschillende groepen op drie testlocaties enkele rondes fietsten. De Fietsersbond had de Leidse fotograaf Kees Swart gevraagd om een reportage te maken. “Een beeld zegt meer dan duizend woorden en daarom leek het ons belangrijk foto’s te maken van de fietsstromen door de Breestraat binnen met stoepkrijt aangebrachte fietsstroken van 1.70 meter.

Over de Bostelbrug zal straks naast de 1600 fietsers per uur op een smalle fietsstrook een dubbelspoor voor de tramtrein liggen waar ook bussen en auto’s van gebruik maken. De foto van de fietsers over het 3 meterpad door het Huigpark is belangrijk als voorbeeld voor de toekomstige situatie en dan moet je de tramtrein op 30 centimeter afstand er nog bijdenken”, aldus de Fietsersbond. De deelnemers aan de fietsfile-actie offerden hun vrije zondagochtend op om te zorgen voor een goed fotoresultaat.

De SP had een groep leden uit de hele regio afgevaardigd. Van Groen Links en de Partij van de Arbeid fietsten de woordvoerders Verkeer mee. Niet omdat ze, zoals de rest van de deelnemers tegen de RijnGouwe­Lijn door de binnenstad zijn, maar juist voor. Opvallend was dat ze juist de laatste testlocatie op het tweerichtingenfietspad links lieten liggen. Voor het standpunt van de PvdA kan een eerder gepubliceerd artikel op Sleutelstad.nl bekeken worden.

De Fietsersbond vindt de belangen van de 15.000 Leidenaars die elke dag door de binnenstad fietsen belangrijk genoeg om tegen de RGL door Leiden te zijn. De fiets is een gezond, snel, goedkoop en zeer milieuvriendelijk vervoersmiddel. Als je de fietser dupeert, tast je de bereikbaarheid van de Leidse binnenstad ernstig aan, aldus de Fietsersbond. Op 28 januari zal opnieuw een fietsoptocht door de Breestraat gaan. Die zondag zullen de fietsers een onderdeel zijn van een grote publieksmanifestatie. Dan zal Peter Labruyre met vijf vrachtwagens de omvang van de tramtrein aan geven. Iedereen die mee wil fietsen, kan zich aanmelden via leiden@fietsersbond.nl of de berichten op de website www.fietsersbond.nl/leiden in de gaten houden.

Delen

12 reacties

  1. Gijs Holla (PvdA) op

    Beste lezers, er worden hierboven mij woorden in de mond gelegd die ik niet gezegd heb. Ik heb net gebeld met RTVWest maar helaas is het interview niet uitgezonden, dus ik kan geen bewijs meer opvoeren. Het enige dat ik kan doen is aan de Fietsersbond vragen om wat zorgvuldiger met andermans citaten om te gaan.

    Wat ik wel gezegd heb (in grote lijnen): “wat minder ruimte voor de fietsers afgewogen moest worden tegen voordelen van het RGL-project”. Denk dan aan de verbetering van de verkeersveiligheid, verbetering van het OV en het feit dat de tram in 15 minuutjes naar het strand gaat.

    Met vriendelijke groet,

     

  2. Volgens de huidige dienstregeling doet b.v. lijn 41 vanaf Leiden Centraal naar het strand in Katwijk er 20 minuten over. Waarom is dan zoveel geld en narigheid nodig om er 5 minuten eerder te zijn? Is dat de beoogde verbetering?

  3. Gijs Hallo:” Denk dan aan de verbetering van de verkeersveiligheid, verbetering van het OV en het feit dat de tram in 15 minuutjes naar het strand gaat.”
    Waarom de verkeersveiligheid, als die werkelijk zo slecht is als dat jij hier door laat schemeren, pas door de gemeente aan laten pakken als de PvdA zijn zin krijgt en er weer een collectivistisch project doorgedrukt is?
    Welke verbetering van het openbaar vervoer heb jij het over en waarom zou ik, zijnde geen gebruiker van het OV binnen onze gemeente oomdat ik een fiets heb, dat dan een positief punt moeten vinden?
    Wat heb ik met het strand te schaften? Die tram gaat overigens maar tot aan de A4, dus misschien moet jij je topografische kennis eens op gaan frissen.

  4. Het is onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die durven te beweren dat de verkeersveiligheid er mee gebaat zou zijn om de tram weer opnieuw in Leiden rond te laten rijden. Die hebben de tram in Leiden nooit meegemaakt. Na de oorlog is dat ding weer begonnen te rijden en in de jaren 50 heeft men alle zijlen bij moeten zetten om de 3 trams, de stadstram, de gele en de blouwetram er uit te krijgen. Wat een verademing was dat! Een groter ongemak wat levensgevaarlijke verkeers situaties betreft is nauwelijks denkbaar. Toen was het zelfs nog zo dat het overige verkeersaanbod bijlange na nog niet zo groot was. Laat staan wat er nu gaat gebeuren nu het aanbod weet ik hoeveel groter is. Er worden tegenwoordig al grote betonblokken buiten Leiden op de rails gelegd om treinen te laten ontsporen. Wat dacht U wat er in de bouwdekom gaat gebeuren als je zonder ver te lopen de meest fantastische ongelukken kan veroorzaken. KUN JE LACHEN JOH!!

    Nu blijkt ook weer dat wanneer de politiek zich ergens mee gaat bemoeien de door de burgers voorspelde ellende niet lang op zich laat wachten. Het maakt niet uit waar het over gaat. Denk toch eens na mensen!

    Laat in s’hemelsnaam de indertijd zo verfoeide en vervloekte tram in de remise staan of er komt binnen niet al te lange tijd na invoering een kopje in de sleutelstad; “Oef dat ging niet goed”

    Jan Boel

  5. Volgens het SWOV is de verkeersveiligheid van een lightrailvoertuig met betrekking tot voetgangers, fietsers en brommers als volgt:

    10 keer grotere kans op een ongeval per gereden kilometer in vergelijking met een auto.

    40 tot 50 keer grotere kans op een dodelijk ongeval per gereden kilometer in vergelijking met een auto.

     

    Kunt u mij uitleggen waar de verbetering van verkeersveiligheid inzit?

     

    Geen enkele stad heeft een vergelijkbaar traject door een europese hoofdfietsroute over een relatief zeer smalle straat. Er is dus geen vergelijkingsmateriaal te gebruiken. Wel is bekend dat de fietsroutes na aanleg niet berekend zijn op de benodigde piekcapaciteit. Gecombineerd met de verhoogde bestaande risico van lightrailvoertuigen roept dit ernstige vraagtekens op. Daarnaast een zeer brede sleuf die nodig is als spoor voor Lightrail maakt het een buitengewoon riskante uitspraak te stellen dat de verkeersveiligheid merkbaar verbeterd.

    Ik hoor echter graag onderbouwde argumenten waardoor dit zo is, graag met harde cijfers en vergelijkingsmateriaal.

     

     
  6. Jos Posthuma op

    Als fervent (race) fietser heb ik ook deze zondagmorgen besteed aan het bijwonen van de ’Eredienst van de Leidse afdeling Fietsersbond’ die tot doel had te bewijzen: “dat het voor iedereen duidelijk zal zijn: er is daar gewoon geen ruimte voor een tramtrein tussen de fietsers”. Zo stond het tenminste in de uitnodiging. Graag oordeel ik zelf, luister naar en weeg de argumenten. En daarom niet naar de Pauluskerk of de dominee op de TV, maar naar de Breestraat. Maar voor een open meningsvorming en gedachtenwisseling was nou net geen ruimte leek het wel. Zoals bij een kerkdienst moesten kennelijk de gelovige fietsers overtuigd worden in plaats van een eigen oordeel te vormen over de vraag: Kan er straks bij de komst van de tram veilig worden gefietst. Ik weet niet hoe het de andere aanwezige fietsers is vergaan, maar ik vond het een leuke actie van de Leidse fietsersbond, alleen was mijn conclusie van het fietsen tussen de gele lijnen dat het prima ging! De enige gevaarlijke momenten waren de bussen op de Breestraat en de Prinsessekade. Een situatie die straks verdwijnt en m.i. met een tram veiliger is. Ik wacht de ‘meetresultaten’ van de fietsersbond en de ervaringen van de andere fietsdeelnemers met belangstelling af. Al eerder heb ik mijn verbazing uitgesproken- ook op de ledenvergadering van de fietsersbond- over de vooringenomen houding van het bestuur van de Leidse afdeling van de Fietsersbond t.a.v. de komst van de RGL door Leiden. Voor het debat de komende weken tussen de voor- en tegenstanders van de RGL door Leiden, voorafgaand aan het referendum, zou het de pers, maar ook de fietsersbond sieren wanneer ze ook de feiten eens op een rij zet en de aanwezige studies over de verkeersveiligheid goed weergeeft. En ook melding maakt van de besluiten van de gemeenteraad, waarin o.a. de positie van de fietsers in de Breestraat en de ‘duurzame veilige aanleg’ van het gehele traject een belangrijke voorwaarde is voor de komst van de RGL. Het kan er bij mij niet in dat in grote steden als Den Haag, Rotterdam etc. de fietsersbond wel de tram en sneltram als OV weet te waarderen en in Leiden met een achterhoede gevecht bezig lijkt. Veilgheid is ook voor GroenLinks en andere partijen een belangrijke voorwaarde. Evenals noodzaak van de toekomstige RGL Westverbinding met Katwijk en de Bollenstreek. Dit ligt vast in harde randvoorwaarden die de gemeenetraad heeft gesteld.  

    Jos Posthuma

     

  7. Jos Posthuma:”Evenals noodzaak van de toekomstige RGL Westverbinding met Katwijk en de Bollenstreek. Dit ligt vast in harde randvoorwaarden die de gemeenetraad heeft gesteld.”

    Ja ja, harde randvoorwaarden van de gemeenteraad. Dat zijn van die harde voorwarden waar alleen een gemeenteraad in gelooft. De gemiddelde burger heeft allang tussen alle regels door gelezen dat die lijn nooit, maar dan ook nooit doorgetrokken gaat worden naar het strand.

  8. Ik heb niet meegefietst. Maar wel een mening. De Breestraat is slechts één deel van het hele project. Daar wil ik het eens over hebben.

    1. Wie uit Gouda of Alphen aan den Rijn komt naar Leiden? Daar hebben ze alles al en zelfs meer dan Leiden.

    2. Niet zo heel lang geleden had een wethouder het over: “Leiden aan zee” bij het openstellen van de Tjalmaweg en het Transferium. Leiden aan zee, dus dicht bij. Bij mooi weer dus met de fiets (geen parkeerproblemen in Katwijk).

    3. Wie uit de polders (links en rechts van de lijn) gaat met die trein? Voor ze bij een halte zijn, zijn ze al in Leiden. Trouwens, die gaan ook liever naar Alphen en Gouda.

    3 punten waarom die lijn niet hoeft.

    Oh, voor de Leidse bewoner naar Alphen en Gouda….. Nou, doe dan maar een lijn naar Zoetermeer en Leidsehage. Daar gaan ze nu al naar toe.

    En waarom komt Achmea naar Leiden…… “In de archumentatie voor de vestigingsplaatskeuze speelde de goede bereikbaarheid van Leiden een belangrijke rol”, aldus burgemeester Lenferink in zijn nieuwjaarsrede.

    Weer een reden waarom die trein niet nodig is. 

    Ze hebben toch niet voor niets dat spreekwoord uitgevonden: “Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.”?

    Ik snap het allemaal niet meer. Ik wil in de wijk gewoon een goede wijkcontainer. En niet alleen ik!!!!!

  9. Ik zelf woon in Breda en daar hebben we een pracht fietspad naar Etten Leur, veilig en snel. Maar het gevaar komt van de (opgevoerde) brommers, die soms met snelheden van 80 km/h of meer daar overheen razen. Naar mijn idee is dit gevaarlijker dan die tram, die bestuurd wordt door gekwalificeerd personeel terwijl de opgevoerde bromfietsen vaak bereden worden door halve garen die geen enkel benul hebben van verkeersregels. Als die tram er niet komt dan zal er op een andere manier ruim baan voor het OV gemaakt moeten worden, dus het zal zoals altijd lood om oud ijzer zijn.

  10. Alles bij elkaar opgeteld zijn de nadelen van de RGL oneindig veel groter dan de (voorspelde) voordelen, qua inpassing (enkelspoor!), qua betrouwbaarheid (mengen met spoorlijn), qua busvervoer (overstappen!), qua autoverkeer (elk kruispunt fijne stoplichten), qua verkeersveiligheid (inflexibel voertuig) en voor de fietser - nu ook in de praktijk aangetoond door de fietsersbond. Je moet echt ongelooflijke oogkleppen op hebben als je niet ziet wat Leiden zich met de RGL toch op de hals haalt, zoals Jos Posthuma.

  11. Wybo Mentink op

    De voorstelling van zaken met betrekking tot de zegeningen die ontstaan ten gevolge van de aanleg van de RGL is nu hopelijk met het referendum in zicht hopelijk in haar allerlaatste akte aanbeland vooraleer het project definitief ten grave wordt gedragen. Soms vergelijk ik de voorstanders wel eens met onverbeterlijke gelovigen: ziende blind en horende doof. Dat is erg lastig discussieren als ze weer eens met hun ontsporende en onwrikbare geloofsartikelen te koop lopen.

    De verbetenheid en eenzijdigheid waarmee de vermeende verlossende werking van het hoogwaardige lightrailvervoer wordt bezongen doet mij sterk denken aan de lobby voor superieure marktwerking waarbij zowat elke publieke dienst in de jaren negentig voor in aanmerking moest komen. Nou wat de lightrail betreft ben ik niet meer te bekeren. De nadelen wegen bij lange niet op tegen de voordelen. Vooral de verdringingseffecten lopen in het oog: het is net of men zich nu pas de negatieve gevolgen voor de verkeersstromen en verkeersdeelnemers realiseert. Dat is toch vreemd. O ja, het belangrijkste nadeel vind ik dat de lightrail niet goed in te passen is in het centrum van Leiden. Jammer.

    De wijze waarop burgemeester Schoof zich uitlaat over de RGL en het Leidse referendum is ronduit kwalijk. Veel te kort door de bocht en zeer ongenuanceerd. Als u tegenstemt bent u niet solidair met Alphen. De regio krijgt economisch een desastreuze klap te verwerken en als de lijn niet aangelegd wordt dan wordt zo’n beetje de verkeersdrukte in de hele regio onbeheersbaar. U begrijpt dat ik nu precies zijn wijze van redeneren aanwend om aan te geven hoe verschrikkelijk de gevolgen zijn als de RGL niet doorgaat. Wat een gedram zeg, je zou als je een aarzelende voorstander bent zomaar kunnen overwegen om toch maar tegen te stemmen.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Over de auteur

Je bent nu offline