Zowel de RijnGouweLijn West (naar de kust) als de Rijnlandroute (een verbindingsweg tussen de A4 en de A44) moeten er komen, daar is ook Pvda-lijsttrekker Marije van den Berg wel van overtuigd. Maar, in tegenstelling tot de Leiderdorpse VVD-lijstrekker Willem Joosten, met wie ze gisteravond in debat ging over de bereikbaarheid van Leiden en Leiderdorp, wil Van den Berg een duidelijke koppeling tussen de twee projecten. “De Rijnlandroute moeten we niet aanleggen, als de RijnGouweLijn er niet komt,” zo hield Van den Berg haar gehoor van enkele honderden ondernemers gisteren voor tijdens een verkiezingsdebat bij Heineken in Zoeterwoude.
“Als er straks huizen worden gebouwd in Valkenburg, heb je de RijnGouweLijn keihard nodig. Zonder alternatief openbaar vervoer, hoef je ook de Rijnlandroute niet aan te leggen,” aldus Van den Berg die denkt dat alléén een nieuwe weg slechts tijdelijk verlichting biedt voor de bereikbaarheid. “Dat zie je ook bij de nieuwe rijksweg A5. Het eerste jaar hielp het echt, maar nu staat iedereen ook daar in de file. Je moet de mensen een goed alternatief geven in de vorm van de RijnGouweLijn, anders krijg je ze echt de auto niet uit.”
Haar opponent in het debat, Willem Joosten, voelde niets voor zo’n koppeling en ook uit de zaal kwam weinig instemming. Iedereen is er van overtuigd dat beide voorzieningen hard nodig zijn, maar een koppeling is een garantie voor nog meer vertraging, zo is de algemene indruk.
3 reacties
Hier kun je zien hoe dom de PVDA is, ze hebben in het geheel geen visie.
Ze hebben een of andere tik van het openbaar vervoer.
Waar je eigelijk door bhet gebruik, een hoop vee bent zeker in de spits.
Ga zo door
Het beste is dat veel ondernemers eigenlijk moeten overwegen om dit regeltjes land zogauw mogelijk te verlaten.
Piet
Om maar in het jargon te blijven: het gaat hier wel heel erg kort door de bocht. Wat ik heb gezegd, is dat de Rijnlandroute, die op zichzelf van essentieel belang is voor de bereikbaarheid van de regio, simpelweg een goed alternatief in de vorm van hoogwaardig openbaar vervoer nodig heeft. Als je verder kijkt dan Leiden en de randstad beschouwt als een groot, verstedelijkt gebied, dan KUN je nu eenmaal niet volstaan met alleen snelweg. Natuurlijk, je kunt die nodige snelwegen aanleggen. En dat moet ook. Maar als je dan de illusie hebt dat na bebouwing van Valkenburg en met de enorme groei van het autoverkeer die er nu eenmaal aankomt, die weg niet binnen de kortste keren weer vol staat, dan ben je jezelf voor de gek aan het houden. En wanneer je een woonwijk bouwt, je die niet goed ontsluit met OOK openbaar vervoer, dan dwing je mensen de auto in die dat in eerste instantie misschien wel helemaal niet per se willen. Aan de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zie je dat mensen die ergens nieuw komen wonen en die wijk niet uit kunnen zonder auto, een tweede auto aanschaffen.
Van het idee dat je mensen met gemak de auto uitkrijgt als ze er eenmaal in zitten, ben ik ik niet. Maar je moet de komende groei van de mobiliteit OOK door de fiets, de trein, de bus en eventueel een tram of lightrain kunnen opvangen. Anders is die weg zo weer vol. En wat doen we dan?
Onzin!!
Beter dat de treinaankomsttijden en de busvertrektijden beter op…. elkaar …..zijn afgestemd
Lammenschans station Connexxion bus vertrekt 0m 11 minuten over heel uur.
NS trein komt dan net om 11 over heel uur binnen rijden op het Lammenschansstation.
Dus de treinreizigers missen de Connexxionbus die om 11 minuten over heel uur NET wegrijdT
richting Leiderdorp
Idem de trein die vanuit Utrecht komt en stopt op Lammenschans.
De reizigers die uitstappen missen DE cONNEXXIONBUS DIE DAN net RICHTING LEIDERDORP GAAT!!
en zo kan Ik wel doorgaan met richting Zoetermeer en Den haag!! Vanaf Lammenschansstation