Veilige RijnGouweLijn wordt bodemloze put

6

“De RijnGouweLijn kost straks nóg meer dan de geschatte 250 miljoen euro. Om de sneltram veilig dwars door de binnenstad te laten rijden zijn forse aanpassingen nodig. Dat is de conclusie van het College van B&W van Leiden op het rapport van de Veiligheidheidsadviescommissie RijnGouweLijn”. Dat schrijft Filip van As, fractievoorzitter van de ChristenUnie naar aanleiding van een artikel in de Stadskrant: “Dit is de bodemloze put waar de ChristenUnie al een tijd voor waarschuwt”. Van As gaat verder: “Het College van B&W gebruikt Stadskrant als campagnemiddel. Verantwoordelijk wethouder Ruud Hessing (D66) verkoopt het rapport, nota bene in de Stadskrant, zonder blikken of blozen als een steun in de rug. Niets is minder waar. De waarheid is dat Hessing het rapport een hele tijd onder de pet heeft gehouden”.

“Waarom? Omdat de Veiligheidsadviescommissie hem afraadt de sneltram in twee richtingen door de Steenstraat te laten rijden. Op verschillende plekken kan de commissie de veiligheidsrisico’s nog niet goed inschatten, maar in ieder geval is duidelijk dat er forse planaanpassingen nodig zijn bij de hoek van de Breestraat/Kort Rapenburg en op de Lammenschansweg. Ook moeten op verschillende plekken bruggen worden verbreed of bijgebouwd”.

“Dat is natuurlijk geen prettige boodschap voor de wethouder. Met deze adviezen wordt het tracé dwars door de historische binnenstad namelijk niet alleen steeds kostbaarder, maar ook moeizamer te realiseren”.

“Pas nadat delen van het rapport uitlekten en hem van diverse kanten te verstaan werd gegeven dat er een beroep zou worden gedaan op de Wet Openbaarheid Bestuur, is de vertrouwelijkheid van het rapport opgeheven. De wethouder schakelt nu over van de verdediging naar de aanval. De Stadskrant, het informatie blad van de gemeente Leiden, is vanaf 11 november begonnen met een reeks artikelen over de RijnGouweLijn. Ook ‘mensen die minder optimistisch zijn over de komst van de lightrail’ zullen hierin aan het woord komen”.

Erg geloofwaardig vindt Van As dat niet, want mensen die gemotiveerd tegen het binnenstadstracé zijn, en goede alternatieven bieden, mogen hier blijkbaar niet hun zegje doen. “De tracékeuze voor de RijnGouwelijn is politiek een zeer omstreden en dus gevoelig onderwerp. De ChristenUnie vindt dat het College in deze fase van de planvorming een informatieblad van de gemeente niet zo mag gebruiken, want dan verwordt de Stadskrant tot een propagandamiddel. De ChristenUnie is voor een evenwichtige en transparante besluitvorming, waarbij de stad en zijn bewoners niet de dupe worden”.

Delen

6 reacties

  1. Heel gauw ophouden met deze flauwekul !  Het kost klauwen met geld en het is dus pure kapitaalvernietiging !  Het begint nu toch echt te lijken op een prestigekwestie van B & W van Leiden.

    Een goed alternatief: gebruik het bestaande spoor. Dit zal misschien enigszins moeten worden aangepast maar zeker minder geld kosten.

    De ouderen onder ons (waaronder ikzelf) herinneren zich nog de blauw tram over de Breestraat en de Steenstraat. Levensgevaarlijke situaties op de hoek Kort Rapenburg/Breestraat. Destijds waren daar verkeerslichten en als je met je fiets voor het rode licht stond te wachten en de tram kwam vanaf het Kort Rapenburg om de Breestraat in te slaan dan moest je vlot maken dat je met je fiets op het trottoir kwam om ongelukken te vermijden. Deze situatie zou dus nu weer terug komen.

    Nogmaals: B & W stop deze onzinnige handelwijze !

     

     

  2. Ga zo door gem. Leiden met de breestraat nog onveiliger te maken voor fietsers en voetgangers, dit wordt echt gedaan om het eigen gezicht te redden. Het is en blijft een verslechtering van de leidse beeldbepalende straat van Leiden.Ik weet zeker dat Leiderdorp en Leidsehage er enorm dankbaar en happy mee zijn, dit is echt GOUD voor beide.Laat de wethouder nu eens echt mee gaan denken met de leidse bevolking en winkeliers.Laat nou gewoon een lang glippertje vanaf station Leiden via de

    Haagweg Breestraat naar het Lammenschans station rijden dan pak je twee stations en drie Parkeergelegenheden mee.Het is veel schoner en kost veel minder geld en het wordt geen MELKKOE, want dit kan gewoon elektrisch wat nog veel beter is voor het milieu.Gewoon heel simpel inrichten want men zit er nooit langer dan tien minuten in.    THESVA

  3. sneltram= ouderwets.

    Hoeveel haltes heeft een s n e l trein??

    wat is de snelheid buiten Leiden van de sneltrein??

    Als we terug willen naar vroeger dan maar een stoomlocomotief door de Breestaat en Lammenschansweg.

    Dan geen internet meer etc. of  alles naar terug naar vroeger.

    In dacht dan de RijnGOuwe onder het bewind van Pechtold geboren was, Pechtold speelt mooi weer in den Haag en wij zitten met treuzelaars die de RGL willen doorduwen i.p.v. afschaffen.

    Denken wij nu echt dat de Goudenaren via Lammenschans station met een puftreintje richting Noordwijk/ katwijk willen gaan.

    Ik denk het niet.

  4. Nou, soepstengel, jouw bondige argumentatie zal de meningen ongetwijfeld doen veranderen, want wie zijn standpunten zo goed onderbouwt overtuigt. Maar wat word jij slap in de soep.

Op dit moment werken we hard aan de lancering van een nieuwe website. Daarom is het tot vrijdag 20 maart 17:00 niet mogelijk om te reageren op berichten. Op onze nieuwe site voorzien we uiteraard weer in de mogelijkheid om te reageren, kijk daarvoor vanaf vrijdagmiddag 17:00 op Sleutelstad.nl. Tot dan!

Je bent nu offline