Iedereen die informatie wil over de RijnGouweLijn kan sinds vandaag terecht bij het Projectbureau van de nieuwe sneltram. Het projectbureau opende vandaag een speciale infohoek in het kantoor aan het Stationsplein. Al meer dan 30 rapporten liggen er ter inzage. Ook is er een interactieve cd-rom te verkrijgen waarop de tram via de Lammenschansweg en (over dubbel spoor) door de Breestraat, via de Steenstraat naar het Centraal Station rijdt.
Voorzitter Jan Laurier van de commissie Economie & Verkeer opende dinsdagmiddag samen met verkeerswethouder Pechtold de informatiehoek. De opening van het Leidse deel van de website //www.rijngouwelijn.nl/ ging de mist in. Het bleek nog niet klaar te zijn. Eind van de week moet alle Leidse traminformatie op de site staan, aldus een woordvoerster van het projectbureau.
Jan Laurier bekijkt de website over de RijnGouweLijn.
Dinsdagavond stond de nieuwe sneltram op de agenda van de raadscommissie Economie & Verkeer. Bewoners van de Lammenschansweg, verenigt in het “Comite Behoud Lammenschansweg”, kwamenvertellen welke bezwaren ze tegen de komst van desneltram door ‘hun’ straat hebben. Vooral de veiligheid baart hen zorgen, maar ook zijn ze bang voor geluidsoverlast.
Volgens een onderzoek van de Raad voor de Transportveiligheid kan een dergelijke tramverbinding alleen echt veilig worden gerealiseerd als alle kruisingen met het overige verkeer ongelijkvloers zijn. Daarin is in de huidige plannen niet voorzien.
4 reacties
ik ben eigelijk tegen de tram het is al zo druk in de stad van leiden en dan komt er ook nog eens een tram
De sneltram vervangt de bussen en maakt de binnenstad dus juist minder druk en veiliger. Bovendien wordt de omgeving prettiger om er te verblijven. In plaats voor ronkende dieselbussen (tientallen per uur) rijdt er een schone en stille tram. Er zijn toch zoveel steden met een tram, zoals Den Haag en Amsterdam waar het prima gaat.
Tuurlijk moet het traject door de stad. Hoe meer en beter openbaar vervoer hoe beter (zolang het betaalbaar blijft).We blijven allemaal in de auto -ook ik- doordat dit nog steeds sneller en goedkoper is.Beter en goedkoper openbaar vervoor=minder auto`s in de stad=minder geluids/milieu overlast= veiliger op straat.
vind het moeilijk, vraag me af, zitten we er op te wachten. Via bestaand spoor zou ik geen probleem mee hebben maar via de binnenstad, nee liever niet. Ik ben bang dat met de ontwikkeling van het Aalmarktgebied en de Rijn Gouwelijn toch het intieme van de binnenstad verdwijnt.